Avatar billede leif Seniormester
21. februar 2005 - 06:54 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Oversigt over hvilke databaser brugeren har adgang til

Hej,

Jeg sidder med en lille udfordring da jeg aldrig har kodet websider i Notes før !

Jeg er blevet spurgt om det er muligt at hvis en bruger der logger ind har adgang til flere mailboxe skal der komme en oversigt op så brugeren kan vælge hvilken han vil ind i.

Fra
Leif
Avatar billede wise Seniormester
21. februar 2005 - 09:35 #1
Jeg har kun fundet en manuel måde at løse det på.
Jeg har en database over links, og ved at sætte et readers felt (styrer adgangskontrol til det enkelte dokument) og lægge forskellige grupper / personer i dette kan jeg styre hvad de enkelte brugere får vist af links.
Men dette er IKKE linket til den reelle adgang på de videre baser, kun på hvem der gives læseadgang til dokumentet...
Avatar billede leif Seniormester
21. februar 2005 - 09:49 #2
Lyder lidt som det jeg leder efter, men måske mere en funktion hvor den selv fx. en gang i døgnet kunne søge efter databaser som personen har adgang til !
Avatar billede wise Seniormester
21. februar 2005 - 09:52 #3
Det er så den del jeg aldrig har fået i luften ;-) Men ja.
Umiddelbart ville jeg forvente at du kunne lave det ved at åbne ALLE baser og læse deres ACL - men det er ikke noget jeg har styr på..
Avatar billede jogii Nybegynder
21. februar 2005 - 09:55 #4
Når du logger på serveren uden angivelse af en sti, så vil serveren åbne en hjemmeside. Hvis du angiver brugerens postkasse som sti, f.eks. http://firma.dk/mail/bruger1.nsf, så er det PRÆCIS denne postkasse der åbnes.

Du kan lave en seperat database, som afhængig af hvem brugeren er slår op i nogle konfigurationsdokumenter. Hvis et opslag hertil giver flere resultater, "printes" en side med flere links, brugerens egen postkasse øverst. Hvis der ikke er angivet noget, "redirectes" brugeren omgående til sin egen postkasse ved at printe noget i stil med "[/mail/bruger1.nsf]" ( "[]" er passthrough og anvendes i dette tilfælde til at redirecte hvis det udskrives i en agent som første print-statement.

Er det afdelingspostkasser det handler om? Eller kollegers postkasser?
Avatar billede leif Seniormester
21. februar 2005 - 10:06 #5
Det er nemlig personer som har adgang til flere mailboxe, både Afdelingspostkasser men også andre kollegaers !
Avatar billede jogii Nybegynder
21. februar 2005 - 10:36 #6
Har du lyst til at vedligeholde hvem der lige nu kan hvad på hvilke postkasser?
Afhængig af hvor mange I er og hvor mange afdelingspostkasser og hvor meget der arbejdes på tværs kan det blive et omfangsrigt arbejde, hvis det gøres manuelt.
Desuden Kan brugere jo selv ændre hvem der kan kigge med i deres egen postkasse via Tools (og dermed ACL).

Hvad havde din opdragsgiver "regnet" med?
Hvad med at vedligeholde links direkte i FireFox's bogmærker?
Avatar billede jogii Nybegynder
21. februar 2005 - 10:39 #7
Umiddelbart ville jeg lave en database, som brugeren logger på, og som ud fra Afdelingstilhørsforholdet automatisk viser en egen postkasse og passende afdelingpostkasser. Derfter kunne man i databasen indbygge mulighed for at brugeren selv vedligeholder lister over andre personers/afdelingers postkasser, som man kan tilføje "sin egen profil". Disse ville så fremover blive vist med logon til den pågældende database.
Avatar billede leif Seniormester
21. februar 2005 - 10:45 #8
Den bedste løsning ville jo være at den selv kiggede databaserne igennem, da vi ikke idag på nogen måde har noteret hvilken afdeling de er på, hverken i persondocument eller via groups.

FireFox hvad er det ? Og det hjælper jo heller ikke hvis personen sidder der hjemme !
Avatar billede jogii Nybegynder
21. februar 2005 - 11:19 #9
FireFox er Internet Explorers afløser. Og det virker selvfølgelig ikke når det skal "roame" (virke på tværs af installationer).

Vedr. "selv kiggede i databaserne" så må det jo nok gøres via en natlig agent, som scanner ACL for alle postkasser igennem. Bemærk at CATALOG.NSF faktisk HAR skannet ACL igennem, så her kunne man genbruge nogle data. Men hvis man er medlem af grupper der er ligger i grupper der ligger i grupper ... så er det ikke helt gennemskuelig hvad man får ud af CATALOG.

Ellers skal agenten for hver person i firmaet (eller er det kun udvalgte personer der er tale om?) lave et check og finde AccessRights op imod alle postkasser. Og så notere ned for hver person hvor der er LæseAdgang (læse Post) og hvor der kun er "No Access/ReadWrite Public Access (LæseSkrive kalender hvis der er sat begrænsninger op hertil) .
Ligger alle afdelingspostkasser struktureret? Hvordan styrer I hvem der har adgang til hvad?
Avatar billede leif Seniormester
21. februar 2005 - 14:37 #10
Nu spørger du om de ligger struktureret ! De ligger i samme mappe som resten af mailboxene !

Det er lidt forskelligt om personen er tilføjet som person eller igennem en gruppe ! (Vi har ikke været helt struktureret på det område)
Avatar billede jogii Nybegynder
21. februar 2005 - 15:50 #11
Hvor mange databaser er der tale om?
Forestil dig at det gøres "online":
Få fat i personens navn.
Åben Alle datbaser én efter én og undersøg brugerens "adgangrettigheder" til databasen.
Vis en liste over databaser som brugeren har mindst læseadgang til.
Hvis afdelingpostkasser ligger i samme bibliotek som postkasser (og ikke i et underbibliotek hertil) så kan denne liste ikke engang sorteres fornuftig efter om deter afdelinger ellere personer).

Det kan være en "bekostelig" affære at gøre dette online.
Men den samme agent kan godt køre om natten og opdatere nogle konfigdokumenter.
Funktionen du skal bruge hedder QueryAccess og er knyttet til NotesDatabase-klassen.
Se forneden. Derudover skal du have en funktion der genererer en liste over databaser du vil undersøge.

level% = notesDatabase.QueryAccess( name$ )
Parameters
name$
String. The name of the person, group, or server.
Return value
level%
Integer constant. Indicates the current access level. One of the following:
ACLLEVEL_NOACCESS (0)
ACLLEVEL_DEPOSITOR (1)
ACLLEVEL_READER (2)
ACLLEVEL_AUTHOR (3)
ACLLEVEL_EDITOR (4)
ACLLEVEL_DESIGNER (5)
ACLLEVEL_MANAGER (6)
Avatar billede leif Seniormester
21. februar 2005 - 16:40 #12
Det ser smukt ud, men jeg har kun et problem, jeg kan ikke kode i Notes, jeg kan til nød administrere den !

Jeg kan godt se at hvis den skal køre hver gang de kommer ind på siden kan det være krævende, men hvad så hvis man bare vil gøre det 1 gang i døgnet at man genererer en side !

Kan du prøve at lave en "simpel" notes database der kan gøre det ?
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
23. februar 2005 - 13:04 #13
Nu er jogii en meget flink fyr, der altid deler ud af sin viden i dette forum. Men jeg synes du strammer den. Jeg har nævnt det før og gør det gerne igen.

<surt opstød>
Vil en virksomhed have en løsning; men ikke ansætte folk, der kan lave løsningen så må de hyre nogle konsulenter til det.

Og jeg er sikker på at du kan hyre jogii til at lave løsningen til det firma du er ansat i. Og med en lille søgning i forummet vil du også hurtigt kunne finde hans mail-adresse.
</surt opstød>

Jeg bifalder, at man udveklser tips, tricks og ideer - men du beder om at få udviklet en løsning, det er noget andet.

/pr0gm4n - der også lever af at være notes/domino konsulent
Avatar billede leif Seniormester
23. februar 2005 - 15:25 #14
pr0gm4n -> Sorry, er klar over det måske var at presse citronen lidt, men jeg mener så at man er i sin fulde ret kan sige at man sagtens kan lave det, men så skal der $ på bordet.

Hvad ville sådan en opgave ligge i kr. og øre ?
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
24. februar 2005 - 11:43 #15
Hvis man ikke lige har den liggende i skuffen tror jeg det vil tage ½-1½ dag at strikke sådan en base sammen, afhængigt af hvor fint afpudses ui skal være.

Derefter er det så timeprisen der bestemmer. Alt efter hvem du hyrer ligger en typisk timepris på en så lille opgave nok omkring 1k, lidt mindre hos små firmaer, lidt mere hos store firmaer.

Hvis du er heldig har jogii en "liggende i skuffen" som han vil sælge dig billigt.
Avatar billede jogii Nybegynder
25. februar 2005 - 08:42 #16
Nej, det har jeg ikke. Men jeg har en ide om at kombinere wise's ide med seperate dokumenter med Reader felter og CATALOG.NSF, som indeholder en kopi af alle ACL'er for alle databaser i ens domæne. Hvis man ønsker en database skal indgå i "listen", så kopierer man dokumentet fra CATALOG over i listebasen. Det behøver ikke kun at være postkasser. Derefter autogenereres et READER felt. Dette READER felt opdateres automatisk via en agent ud fra evt. nye oplysninger i CATALOG (som opdateres om natten). Skal en database meldes ud af listen, kan det enten markeres på dokumentet (midlertidigt) eller dokumentet slettes.
Man kunne også udvide det med en automatisk kopiering af dokumenter, således at alle dokumenter til databaser liggende under mail/ altid ville blive oprettet.

Vedr. din kommentar om at udvikle denne database for dig under de præmisser du lagde op til, så må jeg sige at jeg syntes det var direkte uforskammet, og jeg ville aldrig kommentere det på den måde du foreslog. Hvis jeg gjorde det, vel vidende at du godt vidste det i forvejen, hvad ville det så sige om mig? Jeg har altid opfattet dette forum for et sted hvor man hjælper folk til selvhjælp. Og hvis du i dit oplæg skriver at du aldrig har kodet websider i Notes før, så gik jeg ud fra at du i det mindste havde erfaring med almindelig Notes programering. Ellers havde jeg ikke gravet et kodeeksempel frem til dig og diskuteret forskellige løsningsmetoder hvis du alligevel ikke kunne bidreage med feedback på det, andet en "ser smukt ud, men jeg kan ikke bruge det alligevel".
Avatar billede leif Seniormester
25. februar 2005 - 09:54 #17
Undskyld, hvis jeg har fået formuleret mig forkert og hvis jeg måske har presset citronen ! Jeg kan administrere en Notes til nød, og udvikler mig takket være jer her inde. Kodning i Notes, hverken databaser eller websider er intet jeg har bevæget mig i ! Håber ikke vi er blevet uvenner af denne grund og I stadig vil hjælpe mig til selvhjælp hvis jeg får problemer med min Notes Administration senere hen !
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
25. februar 2005 - 10:06 #18
--> jogii, lyder som et spændende lille projekt, og en smart måde at håndtere det på.

--> leif, jeg er (næsten) aldrig uvenner med nogen og bliver det ihvertfald ikke over noget sagt i et anonymt forum. Du kan være sikker på, at såvel jeg, som andre med stor glæde vil hjælpe dig i fremtiden, ligesom at vi vil trække på dine erfaringer i spg. du ved noget om.

Mig bekendt er der her på eksperten et område, hvor man kan ligge opgaver ind som man ønsker løst. Ved en lignende situaiton i fremtiden kan du jo konkludere, at det er den vej "vinden bærer" og så lukke tråden her med en kommentar om, at du opretter en ny i den del af eksperten. Vi andre kan så selv afgøre om vi ønsker at følge dig over i den kommercielle del.

/pr0gm4n
Avatar billede leif Seniormester
25. februar 2005 - 10:17 #19
Ja, jeg ved der har været den del du snakker om, men kan ikke finde den mere desværre !
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
25. februar 2005 - 10:29 #20