Avatar billede djkruntz Nybegynder
17. februar 2005 - 15:52 Der er 10 kommentarer

Kan jeg sætte min egen netradio op?

Kan jeg sætte min egen netradio op så jeg kan høre mit musik andre steder?
F.eks hvis vi holder fest hos en ven kan vi så høre mit musik i form af "min netradio"?
Avatar billede screem_brille Novice
17. februar 2005 - 15:57 #1
Ja det kan du godt, der er flere måder at gøre det, www.shoutcast.com (for afspilning i winamp), real media, og microsoft har også programmer til det.
Avatar billede djkruntz Nybegynder
17. februar 2005 - 16:00 #2
Ville gerne hav et lidt mere præsis svar.
En detaljeret forklaring til en eller flere måder at gøret det på.
Avatar billede tricky Nybegynder
23. marts 2005 - 08:19 #3
Hej...

Det kræver nogle ting af din internet forbindelse.

For det første, en statisk IP-adresse (!) da du jo skal kunne finde din computer udefra.
Dernæst har du brug for en bredbåndsforbindelse af en vis kvalitet. Hvis du havde forestillet dig at streame i f.eks. 128Kbps så vil jeg anbefale at du får en internetforbindelse med minimum 256Kbps i upload, da din tekniske upload kun er teoretisk.
For det tredje så skal du bruge DSP-pluginet Shoutcast fra fra www.shoutcast.com til brug med Winamp. Og så skal du have installeret en Shoutcast server. Denne kan osse findes på www.shoutcast.com.

Vær iøvrigt opmærksom på at der er såkaldte royalties på det meste musik idag, og dette skal du naturligvis betale hvis du vælger at streame musik. Læs mere på www.koda.dk herom.

Håber du blev lidt klogere. Har du spørgsmål, så kontakt mig via denne tråd eller på helpdesk @ flash-music.dk (fjern mellemrum).
Avatar billede tricky Nybegynder
23. marts 2005 - 08:20 #4
>Dernæst har du brug for en bredbåndsforbindelse af en vis kvalitet. Hvis du havde >forestillet dig at streame i f.eks. 128Kbps så vil jeg anbefale at du får en >internetforbindelse med minimum 256Kbps i upload, da din tekniske upload kun er >teoretisk.

Dette for at kunne have 1 lytter på ad gangen... :)
Avatar billede Hald Praktikant
23. marts 2005 - 08:21 #5
jeg har selv prøvet det for nogle år siden, og Tricky har beskrevet det meget godt!
Avatar billede tricky Nybegynder
23. marts 2005 - 08:22 #6
Der findes iøvrigt mange forskellige måder at sætte et streamsystem op på, men Shoutcast er både nemt og billigt, og så bruger jeg det selv. Derfor gik min forklaring på dette.
Avatar billede tricky Nybegynder
23. marts 2005 - 08:22 #7
>nemt og billigt

Jeg må vist lige hente en kop kaffe til... Det er naturligvis nemt og GRATIS :)
Avatar billede Hald Praktikant
23. marts 2005 - 08:34 #8
det kan kører på en linux server også, og jeg havde en kammerat der brugte et par dage på at lave noget fjernstyring til det, så han kunne skifte nummer via en hjemmeside ;-)
Avatar billede Hald Praktikant
23. marts 2005 - 08:36 #9
men hvis det er fordi du gerne vil kunne spille dit musik hos en ven når der er fest, så tager det jo lige så lang tid at hente nummeret fra en FTP server... men det er jo noget helt andet.
Avatar billede djkruntz Nybegynder
10. november 2005 - 17:50 #10
Tak for din tid..