Avatar billede krogstrup Nybegynder
11. februar 2005 - 20:56 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

ASP side der opretter ny record "hænger" og timer ud

Hej

Jeg skal med det samme sige at jeg ikke er særlig stærk i MS SQL. Det er dog lykkedes mig at få bakset nogle ASP sider sammen der henter og skriver til en MS SQL database.

Systemet har kørt i nogle år, og hovedtabellen indeholder på nuværende tidspunkt nok 6.000-7.000 records.

Vi er pludselig begyndt at opleve at den asp-side der skal oprette en ny record i hovedtabellen, hænger ved oprettelsen. Siden når aldrig at returnere et svar og sluttelig kommer blot en standard "Script timed Out" fejl.

Hvor mange records kan en MS SQL tabel indeholde før at indsættelse af nye records begynder at give problemer ?

Eller er jeg helt galt på den? Har det intet med ovenstående teori at gøre ?

Kan man evt. køre nogle værktøjer for at optimere/komprimere/reparere en MS SQL database ?

Alle hints modtages med kyshånd :-)

Hilsen David
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2005 - 21:03 #1
En SQLServer database kan indeholde milliarder af rækker, så det er ikke problemet
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2005 - 21:05 #2
Nogle fejl i event log ?

Hver gang / ofte / en gang imellem ?

Hvad gør I for at komme videre ?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
11. februar 2005 - 21:13 #3
når først problemet er opstået, forsætter denne side med at lave timeout hver gang vi forsøger at oprette en ny record.

Når vi genstarter serveren, virker det nogen gange igen i nogen tid, indtil problemet så opstår igen.

jeg har ikke prøvet at kigge i event log´en. Det var måske en mulighed.

Har du ellers nogle tip til hvor problemet kan ligge henne...?

Det mærkelige er at systemet har kørt fuldstændig fejlfrit i 3 år ?!?
Avatar billede arne_v Ekspert
11. februar 2005 - 21:19 #4
Log fil fuld måske ?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
11. februar 2005 - 21:40 #5
hmmm - når jeg kigger i enterprise manager står der:

Space available: 2,42 MB

Men i egenskaber for databasen er der sat kryds ved: Automatically grow file
samt: Unrestricted filegrowth

Men det kunne jo godt "lugte" af at databasen ikke kan få lov til at "vokse" sig større end nuværende størrelse, eller hvad....?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. februar 2005 - 21:42 #6
Eller dårlig databasestruktur: Du laver måske søgninger/opslag i felter uden
index, og du får så timeout. Det er først opstået ved denne størrelse, og
tid varierer lidt. Kun et gæt.
Avatar billede krogstrup Nybegynder
11. februar 2005 - 21:43 #7
nu prøver jeg lige at sætte den allokerede størrelse for databasen op. Så afventer jeg lige og ser om det hjælper.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
14. februar 2005 - 14:38 #8
Du skal sørge for at dine tabeller har primary keys, samt at vigtige felter er indexerede.

Når det er INSERT af ny record der hænger kan det godt passe at det er en index-problem.

Må vi se din tabel? Højreklik på den og vælg kopier, og "Sæt ind" her, så får vi et create-script til tabellen
Avatar billede krogstrup Nybegynder
14. februar 2005 - 14:48 #9
tak for input. Vi har fået en med mere ekspertise indenfor MS SQL til at kigge på databasen. Så nu afventer jeg lige og ser om han kan udføre mirakler :-)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
14. februar 2005 - 15:06 #10
Det skulle der være begrundet håb om. Benyt nu lejligheden til at spørge og få svar.
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
22. februar 2005 - 08:38 #11
Skal spm. ikke lukkes?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
22. februar 2005 - 08:50 #12
Jo, det har du da ganske ret i. Jeg tror faktisk de har fået løst problemet, men er ikke blevet fortalt hvad problemet var.

Under alle omstændigheder - tak for jeres input !

Smid et svar hvis du ønsker del i points :-)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
22. februar 2005 - 09:28 #13
Jo tak. Men man er jo lidt nysgerrig efter at høre løsningen. :o)
Avatar billede krogstrup Nybegynder
22. februar 2005 - 09:59 #14
hmm - har lige talt med een af dem der dagligt benytter systemet. Fejlen er åbenbart ikke fundet endnu. De genstarter webserveren (hvorpå SQL serveren også er installeret) hver morgen - så virker systemet hele dagen, men næste morgen "hænger" den igen indtil de på ny genstarter serveren....

Mærkeligt ?!?
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
22. februar 2005 - 10:40 #15
Jeg vil jo meget gerne se nærmere på databasen. Hvem har lavet den, var det evt. én der ikke var så kyndig igen?

Kan du ikke tjekke om der er Primary Key på tabellerne, og indexer på "vigtige" kolonner?

Hvilken form for connections bliver der lavet? Er den software der connecter lavet godt nok?
Avatar billede krogstrup Nybegynder
23. februar 2005 - 12:37 #16
Hej Ida

jeg har ikke længere adgang til at finde de informationer du efterspørger. Men jeg har lige talt med en programmør fra firmaet. Han vil muligvis kontakte dig herinde for at tage den videre med dig (hvis du altså har tid & lyst).

Under alle omstændigheder: Tak for din indsats :-)

Hilsen David