Avatar billede mach3 Nybegynder
09. februar 2005 - 08:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Normalisering: Bcnf

Hej,

Jeg har en del små tabeller og vil gerne undersøge, om BCNF overholdes.

Fx er der en tabel, som viser, hvilke brugere der ejer hvilke bilmodeller. Tabellen indeholder to kolonner:

userid (userid er unikt)
bilmodel (en bilmodel er unik - fx astra, avensis - cayenne)

Jeg har valgt at lave primary key sammensat (userid + bilmodel), da en bruger godt kan have flere biler.

Der kan fx stå:

unikbruger1
astra

unikbruger2
vectra

Hvis unikbruger1 har flere biler, så vil der bare stå et row mere:

unikbruger1
LS300

unikbruger1
A4

Overholder denne tabel BCNF?

Takker.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2005 - 08:53 #1
Ja.

Der er 3 mulige nøgler. Den sammensatte er kandidat nøgle (den er nemlig primær nøgle).
Og de de 2 enkelte determinerer ikke noget.
Avatar billede mach3 Nybegynder
09. februar 2005 - 10:46 #2
arne_v >> Tak for det.

Jeg har også en tabel, som kun indeholder et felt (kan man kalde det en tabel?)

Feltet er primary key og indeholder bilmærker:

Lexus
Bmw
Audi
Opel
osv

Overholder den tabel BCNF eller er det forkert at snakke om, når tabellen kun indeholder et enkelt felt?

Takker.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. februar 2005 - 10:50 #3
Du kan godt have en tabel med 1 felt.

Den vil altid være på BCNF.

Men om den tabel giver mening skal jeg ikke kunne sige.
Avatar billede mach3 Nybegynder
10. februar 2005 - 01:53 #4
arne_v >> tak for hjælpen. giv et svar :o
Avatar billede arne_v Ekspert
10. februar 2005 - 07:58 #5
ok