Avatar billede agz Nybegynder
04. februar 2005 - 19:07 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

XML vs SQL

Hvornår er det bedst at bruge XML, og hvornår er det bedst at bruge SQL eller lign.? Jeg vil bare have en liste over mine dvd-film i en database (access-database eller xml). Jeg vil så kunne tilføje, fjerne og redigere via en asp.net-side. Hvad skal jeg bruge i dette tilfælde?

Jeg vil gerne have svar på begge spørgsmål :)
Avatar billede agz Nybegynder
04. februar 2005 - 19:10 #1
TILFØJELSE:
I XML: Hvornår bruger man attributer, og hvornår skriver man bare teksten mellem taggene?

Altså:
--> <film titel="xxx" spilletid="186"></film>
--> <film><titel>xxx</titel><spilletid>186</spilletid></film>
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2005 - 19:12 #2
Kopi af mit svar fra her http://www.eksperten.dk/spm/587882:

Brug af database har store fordele hvis en eller flere af følgende:
  - data skal opdateres
  - store data mængder
  - kombination af forskellige data

XML har store fordele hvis:
  - data er ustrukturerede (sammenlignet med en relationsdatabase altså)

Som oftest vil databasen være bedst til de egentlige data, mens man nøjes
med XML til konfigurations formål.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2005 - 19:13 #3
Jeg ville klart vælge database til dine DVD film.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2005 - 19:14 #4
Attributter eller elementer er dit valg. Du vælger det som du synes er mest læseligt
eller som gør din applikations kode mest læseligt.
Avatar billede agz Nybegynder
04. februar 2005 - 19:15 #5
Okay.. Mage tak, svarer du lige?

Rart med et kort og præcist svar!!!
Avatar billede agz Nybegynder
04. februar 2005 - 19:16 #6
Hvad så med nyheder på en hjemmeside. Hvor man skal kunne tilføje, redigere og slette.. Så er database også lettest??
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2005 - 19:18 #7
svar
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2005 - 19:19 #8
Jeg tror stadigvæk at jeg ville vælge database, men XML begynder at komme på banen !

Man kunne måske bruge fleksibiliteten i XML til noget med den form for data.

Og ganske vist tilføjer du nyheder, men du retter vel ikke i eksisterende nyheder.
Avatar billede agz Nybegynder
04. februar 2005 - 19:24 #9
Måske man havde lavet en tastefejl eller lignende :D
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2005 - 19:27 #10
Jo. Men det går nok også fint i XML. Fordi: nyheder er i KB ikke i MB,
det vil ikke være ret tit det sker, det er ikke noget problem hvis 2 brugere
retter samem fejl og gemmer oven i hinanden.