Avatar billede thillerup Nybegynder
03. februar 2005 - 23:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Købe en ny PC eller opgradere?

Jeg har en PC´er fra år 2000 som egentlig kører udemærket, men den er efterhånden ved at blive lidt langsomt i takt med at jeg smider flere programmer i den! Jeg vil gerne kunne redigere film optaget med mit videokamera, alm. internet og billedbehandling, brænde DVD, men bruger den ikke til krævende spil. Sådan er den "skruet sammen":
CPU Pentium III 600 MHz secc2 100 MHz
BIOS: Award Software Inc. 09/13/99
RAM: 64+128 MB SD-RAM PC100
MB: DFI PA-61 PIII VIA 133/ATA66
HD: 15.3 Samsung 5400 RPM
Grafik: MVGA 32MB TNT2 Pixelview M64 AGP
Lyd: PCI SB 128 OEM
IEEE: Pinnacle eller rettere, Texas Inst. OHCI Compliant 1394
Og så en CDRom og diskettedrev se´fø´li´
Jeg kører Win XP Pro

Jeg er ikke total PC Haj men heller ikke helt dum, så jeg mener godt at jeg kan pille noget ud af den gamle og proppe i en ny (IEEE´en og måske grafikkortet) - hvis det kan holde prisen nede (er på SU)...eller skulle man købe en ny? Primetech har nogle billige tilbud på omkring 2000,- eller kan det bedre betale sig bare at smide nogle flere RAM i, en DVD brænder og et I/O USB 2.0....eller.....
Hjææælp I kloge hoveder?!??! TAK
Avatar billede martin1000ben Nybegynder
03. februar 2005 - 23:12 #1
jeg må nok indrømme jeg ville købe en ny. Der er desværre ikke så meget du kan genbruge andet end IEEE og måske lydkortet (men de fleste bundkort har udenmærket og bedre lydkort onboard)

Videoredigering er efter min mening et af de lidt mere krævende ting (går selvfølgelig an på hvad du laver med dem)

Men en ny til 5-6000 skulle du gerne kunne klare dig med - ellers så kig efter hvis Aldi eller andre butikker skulle komme med et godt tilbud :D
Avatar billede martin1000ben Nybegynder
03. februar 2005 - 23:18 #2
Hov - harddisken kan du selvfølgelig også tage med over, men den kører lidt langsomt i omdrejningerne så jeg ville nok købe en ny en ved siden af hvis pengene er til det.

og opgraderingen er lidt svært, da de fleste ting er outdated til bundkortet.
jeg ville nok kigge efter
2.5-3.0 ghz processor (om det er en Athlon64 AthlonXP eller en P4 går mest an på hvor mange penge du vil bruge)
Ram: 2x256 Dual channel eller 1x512mb DDR burde være nok
Grafikkort: Kig efter et Radeon 9200-9600 (ATI mand, kender ikke helt betegnelserne for GeForce, men omkring 1000 for grafikkortet burde være nok)
Bundkort: Onboard lyd og ellers et der passer til processoren så burde det også være der
og måske en harddisk :D
Avatar billede debuur Nybegynder
04. februar 2005 - 10:07 #3
http://www.tjdata.dk/default.asp?shopkid=601&shopukid=1242&id=56&table=Kat
eksempel på en ny pc med et rimeligt gfx kort.

http://www.tjdata.dk/default.asp?Pid=12008&shopukid=1238&shopkid=601&id=56&table=Kat
her er et andet eksempel hvor du så selv kan købe flere ram mm.
Avatar billede thillerup Nybegynder
04. februar 2005 - 10:44 #4
Tak for jeres svar - jeg må nok hellere spare lidt op til en ny så!! Så vidt jeg kan se kan man få en del for knap 3000,- kr, men er der noget man specielt skal tage sig i agt for? Hvad er bedst - Intel eller AMD???
Avatar billede thillerup Nybegynder
04. februar 2005 - 10:52 #5
Iøvrigt - hvordan tildeler man point i det her system?!?!
Avatar billede martin1000ben Nybegynder
04. februar 2005 - 11:05 #6
Min mening.
Hverken AMD eller INTEL er bedst - de har hver deres "bedste" områder - INTEL (Pentium4) er bedst til matematik, AMD (AthlonXP) er bedst til spil. Sådan synes jeg at diverse test giver et svar på.
Jeg har desværre ikke fået læst så meget på Athlon 64, men den vil først gøre sig gældende rigtigt om 1-2 år når Windows kommer ud i en 64bit version (dog er det kommet ud i en alpha test nu)