Avatar billede theboy Nybegynder
29. januar 2005 - 16:43 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

kategorier i varedatabase?

Hvis jeg nu har en masse varer som skal puttes i en databasen for at lave udtræk til en hjemmeside(inkkøbskurv), hvordan får jeg så op delt med 2 under kategorier.
eks.
I varergruppen fra [A-Z] er der fx under [B] er der [Ba...Bz] og under fx [Ba] er så varene [Ba1...Ba-21]

Et andet eksemple er opbygning af http://www.primetech.dk/shop/ menu.
Hvor mange tabeller har jeg brug for og hvilke?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. januar 2005 - 17:11 #1
Umiddelbart lyder det som om at du skal have noget a la:

gruppe
------
id, PK
...

undergruppe
id, PK
gruppe, FK->gruppe.id
...

vare
----
id, PK
undergruppe, FK->undergruppe.id
...
Avatar billede arne_v Ekspert
25. februar 2005 - 21:10 #2
OK ?
Avatar billede theboy Nybegynder
28. februar 2005 - 09:54 #3
Jeg synes nu stadig ikke det er helt enkelt at forstå, men måske er det bare mig. Altså hvilke atributter og deres 'domæne' der er til hver tabel og hvordan deres relationer er mellem hinanden. Hvis vi igen tager http://www.primetech.dk/ som udgangspunkt, hvordan vil de 3 varer som fx
"Software->Antivirus-> Norton AntiVirus 2004"
"Software->Antivirus-> Norton AntiVirus 2005" ser ud i databsen
"hardware->Bundkort ->  Socket - 478        ->ABIT AI7-GURU SKT478 I865-PE

Der var for at kunne lægge det hele ind i databasen og så skulle man ikke rette på en webside for at ændre,tilføje eller slette en varer/varergruppe.
Avatar billede theboy Nybegynder
28. februar 2005 - 09:55 #4
Rettelse:
hvordan vil de 3 varer som fx

"Software->Antivirus-> Norton AntiVirus 2004"
"Software->Antivirus-> Norton AntiVirus 2005" ser ud i databsen
"hardware->Bundkort ->  Socket - 478        ->ABIT AI7-GURU SKT478 I865-PE"

se ud i databsen?
Avatar billede arne_v Ekspert
28. februar 2005 - 12:19 #5
gruppe
1  software
2  hardware

undergruppe
1  1    antivirus
2  1    tekstbehandling
3  2    bundkort
4  2    hardiske

vare
1  1  Norton Antivirus 2004
2  1  Norton Antivirus 2005
3  3  ABIT AI7-GURU SKT478 I865-PE

(strukturen giver ikke mulighed for at have underkategorien bundkort opdelt i
under under kategorien socket 478)
Avatar billede theboy Nybegynder
28. februar 2005 - 12:26 #6
OK