Avatar billede leif Seniormester
20. januar 2005 - 12:10 Der er 38 kommentarer og
1 løsning

Directory Assistance

Hej,

Jeg har rodet mig ud i noget som jeg ikke er med på !

Jeg er blevet foreslået at sætte Directory Assistance op til vores 2 Notes servere.

Jeg synes jeg har læst alt i Help om emnet uden at forstå meget mere end at jeg skal oprette en database og sætte nogen ting i server dokumentet.

Men, men, er det virkelig det eneste der skal gøre ?

Eller er der en flink mand som kan hjælpe mig på lidt mere forståeligt sprog forklare mig hvad jeg skal gøre ?

Fra
Leif
Avatar billede notes2c Nybegynder
20. januar 2005 - 12:14 #1
Ja, og define hvilke adressebøger som skal bruges, hvilket gøres i Directory Assistance databasen.
Avatar billede notes2c Nybegynder
20. januar 2005 - 12:17 #2
Husk serveren skal genstartes når der laves ny entries i Directory Assistance database, ændringer til allerede eksisterende dokumenter slår i gennem med det samme.
Avatar billede jogii Nybegynder
20. januar 2005 - 12:21 #3
Først skal du være klar over hvorfor du vil anvende Directory Assistance(DA). Er det fordi du har 2 domæner?

Umiddelbart anvender man DA til at fortælle serveren og brugerne at der er flere adressebøger / LDAP-directories tilgængelige. Jeg plejer at oprette en DA database jeg kalder "masternab.nsf" Inde i denne opretter jeg det andet domænes adressebog som en "entry". Den anden adressebog kan enten ligge på den aktuelle server som en replika eller man kan få serveren til direkte at slå op på den "eksterne" server.

I serverdokumentet i NAMES.NSF skal man udfylde feltet "Directory assistance database name:" med værdien "masternab" (eller masternab.nsf hvis det passer dig bedre)
Herefter skal serveren genstartes.

Hvis du har flere servere der skal have nogenlunde samme opsætning, så kopierer du MASTERNAB.NSF ud til alle maskiner og angiver samme på de pågældende serverdokumenter.

Hvis du vil konfigurere den anden server i det andet domæne til at kunne det samme så gør du det hele en gang til, blot med de andre referencer.
Avatar billede leif Seniormester
20. januar 2005 - 20:39 #4
Jeg er måske bare dum, men hvis mit Notes domain er Fejl, Org er FirmFejl og OU er Afd1, mine servere hedder Server1/Afd1/Firmfejl og Server2/Afd1/Firmfejl, samt jeg har henter en adressebog fra en Global server jeg jo også gerne vil kigge i !

Hvad skal jeg så skrive i felterne ?

Kan ikke lige gennemskue det !
Avatar billede jogii Nybegynder
20. januar 2005 - 21:03 #5
Så opretter du en DA database på én af serverene.
Åben den, tryk på "Add Directory Assistance"
Udfyld felterne, som skal beskrive ALT det du kender til den "Global server"

Domain type:    Her skal du angive Notes, hvis det er en Domino server der er "Global server", ellers LDAP, hvis det er en anden server (LDAP server)

Domain name:    Her skal du skrive "Domino Domain" navnet. Hvis dit domæne hedder "Firma", mens det andet domæne hedder "Acme", så skriver du "Acme" heri

Company name:    Firmanavnet på det "andet" firma

Search order:    Et selvvalgt sorteringsnummer, som bruges til at sortere flere DA-dokumenter indbyrdes

Make this domain available to:    Scope, hvad du vil bruge det til. NotesClients er det oplagte valg. Angiv LDAP hvis du har lokale Outlook Express brugere der også skal kunne trække på disse data via din(e) server(e).

Group Authorization:    Skal Grupper fra det andet domæne være aktive i DIT domæne (normalt NEJ)

Enabled:    Tænd/sluk for dette DA-dokument

På næste faneblad kan bruges til at lave noget filtrering, anvend blot default.
Næste faneblad igen angiver hvordan din(e) server(e) skal kontakte den anden server (afhængig af valgt protokol)

Det burde være alt foreløbig inde i DA-DB.
Angiv denne database på serverdokumentet i NAMES.
Genstart serveren.

Opret en email, tryk Address knappen og se om du kan vælge det andet domænes brugere som modtagere. Hvis det virker, kan alle bruger, som har Server1 som hjemmeserver, vælge disse eksterne personer til email.

Opret nu en replikakopi af DA-DB på Server2, ret dennes serverdokument til i NAMES og genstart også denne server. Nu kan også brugerne af denne server adressere.

For at dette skal virke skal både Server1 og Server2 kunne tilgå den eksterne server.
Avatar billede leif Seniormester
20. januar 2005 - 21:50 #6
Hmm, synes ikke det virker !

Det det handler om at server1 henter et Global Directory Catalog, med adresserne fra alle de andre afdelinger og domæner, hver OU kører deres eget Notes Domain.

Når folk så skal sende skal de kigge i den jeg har på server1 og ikke i den på den globale server, men den jeg henter ned på server1 ! De eneste med adgang til den globale server er Server1 + mig !

Er det forståeligt eller snakker jeg i tåger ?
Avatar billede jogii Nybegynder
20. januar 2005 - 22:51 #7
Jeg går ud fra at Server1 og Server2 er sat op nogenlunde ens, dvs. at de er medlem af det samme domæne (er defineret i den samme adressebog). Denne adressebog kaldes en servers PRIMÆRE adressebog. Derudover er det muligt at indlemme SEKUNDÆRE adresseboger i infrastukturen.

Så vidt jeg kan forstå trækker Server1 en replikakopi af det eksterne domæne ned til sig selv. Det er denne adressebog du vil have indlemmet i jeres infrastuktur, er det rigtig forstået?

På hvilke servere har du brugerpostkasser? Normalt skal enhver server, som "serverer" brugerpostkasser, og hvis brugere skal kunne referere til de eksterne adresser, så skal deres hjemmeserver anvende en DA-DB, som referer til den ønskede EKSTERNE adressebog.

Så du skal på det sidste faneblad i DA-dokumentet angive hvor replikakopien af den EKSTERNE ADRESSEBOG er placeret på SERVER1.

Er det rigitg forstået at den EKSTERNE ADRESSEBOG er en konsolideret adressebog, som indeholder ALLE navne på ALLE personer i jeres globale firma, også jeres EGNE navne?

Du må meget gerne svare på alle spørgsmål jeg stiller, da de allesammen er vigtig for at danne sig et billede af jeres opsætning.
Avatar billede leif Seniormester
20. januar 2005 - 23:27 #8
Jeg prøver så godt jeg kan!

Server1 og Server2 er medlem af samme Domæne, dvs. AFD1

Server1 trækker en replika ned fra den fælles server, og ja, den skal jeg have ind i min struktur så folk kan lave opslag i den.

Server1 bruges til at tilgå postkasser via Notes Client, Server2 bruges pt. kun til brug af iNotes dvs. alle vores mailbokse ligger på begge servere, men Mail Server i person dokumentet, vil pt. ALTID være Server1 men kunne sagtens på sigt blive begge.

Den Adressebog jeg henter ned ligger der også mine egne brugere i.

Håber det var svar på det du efterlyste.
Avatar billede jogii Nybegynder
21. januar 2005 - 09:15 #9
Ja, det gør det. Det jo 100% som jeg beskriver det. Kan du genkende dit scenarie i mine beskrivelser?
Avatar billede leif Seniormester
25. januar 2005 - 23:30 #10
Men jeg prøver ellers vender jeg lige tilbage !
Avatar billede leif Seniormester
25. januar 2005 - 23:39 #11
Hmm, gik ikke godt !

Min server hedder Server1/Afd1/Firma, Notes Domain er Afd1, der ligger en adressebog global.nsf

I DA har jeg skrevet som følger:
Domain name: Afd1
Company Name: Firma
Server Name: Server1/Afd1/Firma
Domino Directory Name: global.nsf
Enabled: No

Men alligevel for jeg følgende fejl:
25-01-2005 23:30:52  Directory Assistance database has one or more invalid replicas for domain Afd1

Hvad kan grunden være til det ?
Avatar billede jogii Nybegynder
25. januar 2005 - 23:54 #12
Nej, du skal angive hvad der ligger UDENFOR dit domæne, ikke hvad der er dit domæne, det ved serveren jo udmærket godt hvad er. Det ved den fordi dens PRIMÆRE adressebog er NAMES.NSF .

I Domain Name skal du dermed angive navnet på de globale domæne.

Måske skal du angive firmadomænet. Hvordan router I post til de andre afdelinger? Gør I det via deres eget domæne "AfdX" eller har i et HOB-domæne "FIRMA"?

Jeg har være med til at opsplitte et større firma, hvor hver land endte med sin egen adressebog, mens Domænet for hele Europa stadig var "FirmaEMEA".

Men måske er problemet et helt andet. Har du kontroleret at der ikke findes flere replika-kopier af GLOBAL.NSF? Brug evt. databasen "CATALOG.NSF" for at undersøge dette.
Avatar billede leif Seniormester
26. januar 2005 - 09:17 #13
Uden for mit domæne har jeg af Notes domæner:
Firma
Afd2
Afd3
Afd4
osv.

Når jeg sender en mail til en i afd2 vil den blive sendt til Leif/Afd2/Firma@Afd2 @FirmaHub

Så alt mail jeg sender er igennem @FirmaHub

Ifølge catalog.nsf har jeg kun 1 global.nsf

Er det forståeligt ?
Avatar billede leif Seniormester
26. januar 2005 - 09:21 #14
Ligner som om der er noget galt i min catalog.nsf ! Der er en database jeg har, men den optræder ikke i catalog.nsf !
Avatar billede jogii Nybegynder
26. januar 2005 - 09:58 #15
nogle baser har et flag som hedder "Don't show in DB Catalog".
Men den er faktisk i Catalog. Du kan rette view sselection til at ignorere dette flag og vupti er databasen synlig. men det har nok ikke noget med dette at gøre.

Prøv at placere Firma eller Firmahub i domænefeltet.
Avatar billede leif Seniormester
26. januar 2005 - 23:07 #16
Har lige prøvet med Firma og FirmaHub uden held, samme fejl.
Avatar billede leif Seniormester
27. januar 2005 - 17:29 #17
Ahh, okay, tog lige kontakt til vores ansvarlige for vores fælles server, han havde glemt at fortælle det var en anden DB jeg skulle bruge !

Så er det jo klart det ikke virker !

Nå, men til et andet problem ! Kan det passe man ikke må replikere Directory Assistance databasen ? Men man skal lave forskellige på hver server ?
Avatar billede jogii Nybegynder
27. januar 2005 - 21:20 #18
næh, det styrer man helt selv. Det er jo en del af fornøjelsen at kunne replikere den.
Avatar billede leif Seniormester
28. januar 2005 - 00:04 #19
:( Kan ikke lige komme på serveren, men den siger at Databasen ikke må replikeres !
Avatar billede leif Seniormester
28. januar 2005 - 09:12 #20
Den siger præcis: Replication af this Database is not permitted
Avatar billede jogii Nybegynder
28. januar 2005 - 09:24 #21
Er det en database du har oprettet? Hvad har du kaldt den?
Alle NSF-databaser kan replikeres, medmindre man sætter et flueben i Replication Settings for databasen som hedder noget med "Temporarely disable replication for this database"  under "Other". Ellers kan det være selve ACL der er sat underlig op.
Avatar billede leif Seniormester
28. januar 2005 - 09:26 #22
Ja, det er en jeg har oprettet med Template da50.ntf
Avatar billede jogii Nybegynder
28. januar 2005 - 09:38 #23
Så skal du undersøge den indstilling jeg beskriver ovenfor ...
Avatar billede leif Seniormester
28. januar 2005 - 10:01 #24
Den er sat, men "må" jeg bare fjerne den ?
Avatar billede jogii Nybegynder
28. januar 2005 - 10:08 #25
Hvad tror der sker hvis du ikke gør det? :-)
Hvor har du hørt at man ikke må replikere DA-databaser?
Det ville efter min mening være næsten ligeså fatal som at sige du ikke må replikere NAMES.NSF. Men det kan da godt være der er noget jeg har overset ...
Avatar billede leif Seniormester
28. januar 2005 - 10:13 #26
:-) Nu skal du ikke blive fræk.

Jeg tænkte bare siden den er på som standard, må der være en årsag til det ! Men hvis du replikerer din DA DB, kan jeg vil også !
Avatar billede jogii Nybegynder
28. januar 2005 - 10:29 #27
Den er altså ikke sat som standard når jeg opretter en ny en. Kan det være at du er kommet til at sætte den i din søgen efter fejlen for denne besked:
"25-01-2005 23:30:52  Directory Assistance database has one or more invalid replicas for domain Afd1"?
Avatar billede leif Seniormester
28. januar 2005 - 10:39 #28
Jeg har i hvert til fald ikke selv sat den, men så skal den være blevet sat på pga. af fejlen !
Avatar billede leif Seniormester
28. januar 2005 - 10:52 #29
Jeg takker, det ser ud til at virke det hele nu !

Vil du have point ?
Avatar billede leif Seniormester
28. januar 2005 - 10:57 #30
Til orientering han ville have det til at stå således:
Domain name: Firna World
Company Name: Firma
Server Name: Server1/Afd1/Firma
Domino Directory Name: da-global.nsf

De havde flere forskellige udgaver og det var 1 bestemt der skulle bruges til DA.
Avatar billede jogii Nybegynder
28. januar 2005 - 11:41 #31
Er de danske personer taget ud af DA_GLOBAL.NSF?
Avatar billede leif Seniormester
28. januar 2005 - 13:06 #32
Nope, det er alle personer fra alle afdelinger inkl. os selv, DA fordi den er beregnet til Directory Assistance.
Avatar billede jogii Nybegynder
28. januar 2005 - 13:13 #33
nåååh, jeg troede DA stod for DAnish eller DAnsk :-)
Hvad sker der så nu når du indtaster dit navn? Afhængig af hvad du har angivet i dit Location-dokument kan det være dit navn også findes i DA_GLOBAL. Det er indstillingen "Exhaustively check all addressbooks..." der kan give anledning hertil.

Du skal også finde ud af om du vil anvende DA_Global til videresendelse ved modtagelse af internet mail. Hvis I har en "firma.dk" adresse, og der i global.nsf f.eks er defineret "Jannice Wong/Hong Kong/Firma", så kan du risikere at mail sendt til "jannice@firma.dk" bliver viderestillet til hende.
Avatar billede leif Seniormester
28. januar 2005 - 13:19 #34
Ja, den finder også mig selv, men kun 1 gang. Den indstilling du henviser til kan jeg ikke lige se nogen steder !

Det er ikke mit problem ! Jeg modtager ikke internet mail direkte, det klarer vores fælles servere for, og når den er tjecket i hoved og røv og er blevet "godkendt" så får jeg den til os, ikke før !
Avatar billede jogii Nybegynder
28. januar 2005 - 15:07 #35
nå men så er jo alt i orden. Og I har i længere tid kørt uden den globale adressebog? hvordan har I kunnet holde det ud?

For en god ordens skyld, så henviser jeg til indstillingen
Recipient name lookup:    Exhaustively check all address books
som findes i Location -> Mail
Men hvis det ikke er sat normalt så behøver I heller ikke at bekymre jer. Bare når brugerne begynder at brokke sig, så ved du hvor du skal lede efter fejlen hos den enkelte bruger.
Avatar billede leif Seniormester
28. januar 2005 - 15:26 #36
Nej, vi har tildels stadig kunne slå op globalt, men vi har slået op på den gamle ver. 4 og 5 måde via names variablen i notes.ini

Jeg skal se om jeg kan huske det !
Avatar billede jogii Nybegynder
28. januar 2005 - 15:31 #37
Ok, det var det der hed Cascading Address Books. Så det er ikke den store omvæltning der er sket.
Avatar billede leif Seniormester
28. januar 2005 - 20:19 #38
Kan du forklare på godt dansk hvorfor man skal køre DA i stedet for den gamle ?

Før skiftet havde jeg en fejl som gik ud på at hvis en bruger kom til at skrive leif@afd1.firma.dk i stedet for leif/afd1/firma fik brugeren af vide at mailen ikke kunne leveres, men efter skiftet er der ikke nogen problemer !
Avatar billede jogii Nybegynder
28. januar 2005 - 20:33 #39
Cascading directories havde sikkerhedsproblemer. Jeg ved ikke om det er løst. Der var dog mange der forlangte funktionaliteten tilbage, så den dukkede op igen.