Husk serveren skal genstartes når der laves ny entries i Directory Assistance database, ændringer til allerede eksisterende dokumenter slår i gennem med det samme.
Først skal du være klar over hvorfor du vil anvende Directory Assistance(DA). Er det fordi du har 2 domæner?
Umiddelbart anvender man DA til at fortælle serveren og brugerne at der er flere adressebøger / LDAP-directories tilgængelige. Jeg plejer at oprette en DA database jeg kalder "masternab.nsf" Inde i denne opretter jeg det andet domænes adressebog som en "entry". Den anden adressebog kan enten ligge på den aktuelle server som en replika eller man kan få serveren til direkte at slå op på den "eksterne" server.
I serverdokumentet i NAMES.NSF skal man udfylde feltet "Directory assistance database name:" med værdien "masternab" (eller masternab.nsf hvis det passer dig bedre) Herefter skal serveren genstartes.
Hvis du har flere servere der skal have nogenlunde samme opsætning, så kopierer du MASTERNAB.NSF ud til alle maskiner og angiver samme på de pågældende serverdokumenter.
Hvis du vil konfigurere den anden server i det andet domæne til at kunne det samme så gør du det hele en gang til, blot med de andre referencer.
Jeg er måske bare dum, men hvis mit Notes domain er Fejl, Org er FirmFejl og OU er Afd1, mine servere hedder Server1/Afd1/Firmfejl og Server2/Afd1/Firmfejl, samt jeg har henter en adressebog fra en Global server jeg jo også gerne vil kigge i !
Så opretter du en DA database på én af serverene. Åben den, tryk på "Add Directory Assistance" Udfyld felterne, som skal beskrive ALT det du kender til den "Global server"
Domain type: Her skal du angive Notes, hvis det er en Domino server der er "Global server", ellers LDAP, hvis det er en anden server (LDAP server)
Domain name: Her skal du skrive "Domino Domain" navnet. Hvis dit domæne hedder "Firma", mens det andet domæne hedder "Acme", så skriver du "Acme" heri
Company name: Firmanavnet på det "andet" firma
Search order: Et selvvalgt sorteringsnummer, som bruges til at sortere flere DA-dokumenter indbyrdes
Make this domain available to: Scope, hvad du vil bruge det til. NotesClients er det oplagte valg. Angiv LDAP hvis du har lokale Outlook Express brugere der også skal kunne trække på disse data via din(e) server(e).
Group Authorization: Skal Grupper fra det andet domæne være aktive i DIT domæne (normalt NEJ)
Enabled: Tænd/sluk for dette DA-dokument
På næste faneblad kan bruges til at lave noget filtrering, anvend blot default. Næste faneblad igen angiver hvordan din(e) server(e) skal kontakte den anden server (afhængig af valgt protokol)
Det burde være alt foreløbig inde i DA-DB. Angiv denne database på serverdokumentet i NAMES. Genstart serveren.
Opret en email, tryk Address knappen og se om du kan vælge det andet domænes brugere som modtagere. Hvis det virker, kan alle bruger, som har Server1 som hjemmeserver, vælge disse eksterne personer til email.
Opret nu en replikakopi af DA-DB på Server2, ret dennes serverdokument til i NAMES og genstart også denne server. Nu kan også brugerne af denne server adressere.
For at dette skal virke skal både Server1 og Server2 kunne tilgå den eksterne server.
Det det handler om at server1 henter et Global Directory Catalog, med adresserne fra alle de andre afdelinger og domæner, hver OU kører deres eget Notes Domain.
Når folk så skal sende skal de kigge i den jeg har på server1 og ikke i den på den globale server, men den jeg henter ned på server1 ! De eneste med adgang til den globale server er Server1 + mig !
Jeg går ud fra at Server1 og Server2 er sat op nogenlunde ens, dvs. at de er medlem af det samme domæne (er defineret i den samme adressebog). Denne adressebog kaldes en servers PRIMÆRE adressebog. Derudover er det muligt at indlemme SEKUNDÆRE adresseboger i infrastukturen.
Så vidt jeg kan forstå trækker Server1 en replikakopi af det eksterne domæne ned til sig selv. Det er denne adressebog du vil have indlemmet i jeres infrastuktur, er det rigtig forstået?
På hvilke servere har du brugerpostkasser? Normalt skal enhver server, som "serverer" brugerpostkasser, og hvis brugere skal kunne referere til de eksterne adresser, så skal deres hjemmeserver anvende en DA-DB, som referer til den ønskede EKSTERNE adressebog.
Så du skal på det sidste faneblad i DA-dokumentet angive hvor replikakopien af den EKSTERNE ADRESSEBOG er placeret på SERVER1.
Er det rigitg forstået at den EKSTERNE ADRESSEBOG er en konsolideret adressebog, som indeholder ALLE navne på ALLE personer i jeres globale firma, også jeres EGNE navne?
Du må meget gerne svare på alle spørgsmål jeg stiller, da de allesammen er vigtig for at danne sig et billede af jeres opsætning.
Server1 og Server2 er medlem af samme Domæne, dvs. AFD1
Server1 trækker en replika ned fra den fælles server, og ja, den skal jeg have ind i min struktur så folk kan lave opslag i den.
Server1 bruges til at tilgå postkasser via Notes Client, Server2 bruges pt. kun til brug af iNotes dvs. alle vores mailbokse ligger på begge servere, men Mail Server i person dokumentet, vil pt. ALTID være Server1 men kunne sagtens på sigt blive begge.
Den Adressebog jeg henter ned ligger der også mine egne brugere i.
Nej, du skal angive hvad der ligger UDENFOR dit domæne, ikke hvad der er dit domæne, det ved serveren jo udmærket godt hvad er. Det ved den fordi dens PRIMÆRE adressebog er NAMES.NSF .
I Domain Name skal du dermed angive navnet på de globale domæne.
Måske skal du angive firmadomænet. Hvordan router I post til de andre afdelinger? Gør I det via deres eget domæne "AfdX" eller har i et HOB-domæne "FIRMA"?
Jeg har være med til at opsplitte et større firma, hvor hver land endte med sin egen adressebog, mens Domænet for hele Europa stadig var "FirmaEMEA".
Men måske er problemet et helt andet. Har du kontroleret at der ikke findes flere replika-kopier af GLOBAL.NSF? Brug evt. databasen "CATALOG.NSF" for at undersøge dette.
nogle baser har et flag som hedder "Don't show in DB Catalog". Men den er faktisk i Catalog. Du kan rette view sselection til at ignorere dette flag og vupti er databasen synlig. men det har nok ikke noget med dette at gøre.
Prøv at placere Firma eller Firmahub i domænefeltet.
Er det en database du har oprettet? Hvad har du kaldt den? Alle NSF-databaser kan replikeres, medmindre man sætter et flueben i Replication Settings for databasen som hedder noget med "Temporarely disable replication for this database" under "Other". Ellers kan det være selve ACL der er sat underlig op.
Hvad tror der sker hvis du ikke gør det? :-) Hvor har du hørt at man ikke må replikere DA-databaser? Det ville efter min mening være næsten ligeså fatal som at sige du ikke må replikere NAMES.NSF. Men det kan da godt være der er noget jeg har overset ...
Den er altså ikke sat som standard når jeg opretter en ny en. Kan det være at du er kommet til at sætte den i din søgen efter fejlen for denne besked: "25-01-2005 23:30:52 Directory Assistance database has one or more invalid replicas for domain Afd1"?
Til orientering han ville have det til at stå således: Domain name: Firna World Company Name: Firma Server Name: Server1/Afd1/Firma Domino Directory Name: da-global.nsf
De havde flere forskellige udgaver og det var 1 bestemt der skulle bruges til DA.
nåååh, jeg troede DA stod for DAnish eller DAnsk :-) Hvad sker der så nu når du indtaster dit navn? Afhængig af hvad du har angivet i dit Location-dokument kan det være dit navn også findes i DA_GLOBAL. Det er indstillingen "Exhaustively check all addressbooks..." der kan give anledning hertil.
Du skal også finde ud af om du vil anvende DA_Global til videresendelse ved modtagelse af internet mail. Hvis I har en "firma.dk" adresse, og der i global.nsf f.eks er defineret "Jannice Wong/Hong Kong/Firma", så kan du risikere at mail sendt til "jannice@firma.dk" bliver viderestillet til hende.
Ja, den finder også mig selv, men kun 1 gang. Den indstilling du henviser til kan jeg ikke lige se nogen steder !
Det er ikke mit problem ! Jeg modtager ikke internet mail direkte, det klarer vores fælles servere for, og når den er tjecket i hoved og røv og er blevet "godkendt" så får jeg den til os, ikke før !
nå men så er jo alt i orden. Og I har i længere tid kørt uden den globale adressebog? hvordan har I kunnet holde det ud?
For en god ordens skyld, så henviser jeg til indstillingen Recipient name lookup: Exhaustively check all address books som findes i Location -> Mail Men hvis det ikke er sat normalt så behøver I heller ikke at bekymre jer. Bare når brugerne begynder at brokke sig, så ved du hvor du skal lede efter fejlen hos den enkelte bruger.
Kan du forklare på godt dansk hvorfor man skal køre DA i stedet for den gamle ?
Før skiftet havde jeg en fejl som gik ud på at hvis en bruger kom til at skrive leif@afd1.firma.dk i stedet for leif/afd1/firma fik brugeren af vide at mailen ikke kunne leveres, men efter skiftet er der ikke nogen problemer !
Cascading directories havde sikkerhedsproblemer. Jeg ved ikke om det er løst. Der var dog mange der forlangte funktionaliteten tilbage, så den dukkede op igen.
Synes godt om
Ny brugerNybegynder
Din løsning...
Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.