Avatar billede burgers Nybegynder
12. januar 2005 - 09:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Access eller MySQL?

Er access kun begrænset når der skrives til databasen eller også når der bare læses? Hvis du f.eks. har et informationssite med 50.000 månedlige hits, men hvor ingen brugere kan skrive i databasen, vil en access-db så kunne køre sitet uden problemer eller skal man anvende MySQL?

Når man konverterer en access-db til MySQL, hvordan gøres dette bedst? Og er der en nem måde at omforme koden til at kunne hente i MySQL i stedet for Access?
12. januar 2005 - 09:59 #1
Der er nok størst garanti med MySQL.
Omvendt, så vil de 50.000 brugere sjældent requeste samtidig (hvert request tager jo som regel under et sekund, hvis man sørger for at kappe forbindelsen med det samme).

Men det afhænger også af datamængderne og hvor komplicerede udtræk, du skal lave. Jeg har en kunde, som har omkring 40.000 hits om måneden på en access-database. Det giver normalt ikke lange svartider.

Så hvis du er fortrolig med Access, så ville jeg starte med den. Hvis det ikke duer, så få skiftet backenden ud med en databaseserver (f.eks. MySQL)
Avatar billede burgers Nybegynder
12. januar 2005 - 10:35 #2
I princippet er det kun et newssite, dvs. databasen kommer kun til at udtrække news fra én tabel.

Har du nogen erfaring med konvertering af Access til MySQL? Er det et større kirurgisk indgreb?
12. januar 2005 - 10:38 #3
beklager - nej! Jeg forsøgte for nogle år siden, men besluttede at livet var for kort til MySQL. Jeg ved dog, at den skulle være blevet meget bedre siden da.

Prøv evt at søg på MySQL og Access her på eksperten. Spørgsmålet kommer jævnligt op, ligesom der også af og til kommer links til benschmark-tests.
Avatar billede burgers Nybegynder
12. januar 2005 - 10:40 #4
Er der et alternativ til MySQL siden livet er for kort til dette? :o)
12. januar 2005 - 10:45 #5
desværre kun, hvis man vil betale for det :o)

Jeg tror nu, at MySQL er udemærket. MIT liv er bare for kort til, at JEG vil bruge tid på at sætte mig ind i det. Så hellere finde nogle som ved noget om det.

Men hvis det kun er én tabel, så er det nok ikke det store arbejde...
Avatar billede burgers Nybegynder
12. januar 2005 - 10:47 #6
Hvad er alternativet hvis man vil betale for det?
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2005 - 11:50 #7
50000 hits om måneden bør ikke være noget problem for Access. Det er kun 1-5
i minuttet lidt afhængig af fordelingen.

Der er mange som er rigtigt glade for MySQL. Det er en af de mest anvendte databaser
overhovedet. Jeg kan godt anbefale MySQL.

Der er adskillige gratis alternativer til MySQL bl.a. PostgreSQL og FireBird/Interbase.
Avatar billede burgers Nybegynder
13. januar 2005 - 16:06 #8
Læg lige et svar begge to...
Avatar billede arne_v Ekspert
13. januar 2005 - 16:09 #9
svar