Avatar billede htmlkongen Novice
10. januar 2005 - 08:06 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Navne fremhæves

Kunne det ikke være smart hvis man fremhæver navne i spørgsmål.

Kunne fx kun være på personer der deltager i det. På den måde er det lettere hvis spørgsmålet bliver og langt og man henviser til flere. Fx hvis man skriver

Nanoq>>>> Ja den var fin

Bufferzone>> Okay

Så bliver de lavet fede.

Er det kun mig der synes at det er smart :)

Godmorgen :D
Avatar billede thesurfer Nybegynder
10. januar 2005 - 20:01 #1
øhm... nej? :-)

Hvis man selv vil highlight'e noget, kan man bruge følgende script:

java script:(function(){var i,j,cI=0,count,tA,tmpN,pN,rep,s=prompt('Skriv tekst der skal fremhæves:',''),dv,a=new Array(),colors=new Array('lime','yellow','aqua','red');tA=document.getElementsByTagName('span');for(i=tA.length-1;i>=0;i--){if(tA[i].className!='mozjshlightex')continue;pN=tA[i].parentNode;for(j=0;j<tA[i].childNodes.length;j++){tmpN=tA[i].childNodes[j].cloneNode(true);pN.insertBefore(tmpN,tA[i]);}pN.removeChild(tA[i]);pN.normalize();}if(s==null||s.length==0)return;while(s.indexOf('\'')!=-1){i=s.indexOf('\'');a=a.concat(s.substring(0,i).split(' '));s=s.substring(i+1);i=s.indexOf('\'');if(i==-1){i=s.length}a[a.length]=s.substring(0, i);s=s.substring(i+1)}a=a.concat(s.split(' '));dv=document.defaultView;function searchWithinNode(node,te,len,color){var pos,skip,sNode,mBit,eBit,mClone;skip=0;if(node.nodeType==3){pos=node.data.toUpperCase().indexOf(te);if(pos>=0){sNode=document.createElement('span');sNode.className='mozjshlightex';sNode.style.backgroundColor=color;sNode.style.color='black';mBit=node.splitText(pos);eBit=mBit.splitText(len);mClone=mBit.cloneNode(true);sNode.appendChild(mClone);mBit.parentNode.replaceChild(sNode,mBit);++count;skip=1;}}else if(node.nodeType==1&&node.childNodes&&node.tagName.toUpperCase()!='SCRIPT'&&node.tagName.toUpperCase()!='STYLE'&&node.tagName.toUpperCase()!='TEXTAREA'){for(var child=0;child<node.childNodes.length;++child){child=child+searchWithinNode(node.childNodes[child],te,len,color)}}return skip;}rep='Report:';for(i=0;i<a.length;i++){if(a[i]==null||a[i].length==0)continue;count=0;searchWithinNode(document.body,a[i].toUpperCase(),a[i].length,colors[cI%colors.length]);cI++;rep+='  \''+a[i]+'\' '+count+';'}window.status=rep})();

Man opretter bare et ganske almindeligt bookmark, og indsættre koden som "adressen".

Jeg kan ikke huske, hvem det var der lavede scripet.. men det virker fint :-)

PS: 5 points? Det er jo et Eksperten-relateret spm = 0 points (du snupper bare pointsne, når du lukker)
Avatar billede exp Juniormester
10. januar 2005 - 20:06 #2
thesurfer >>
Er næsten 100% sikker på, at det var athlon-pascal, der lavede det i sin tid :-)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
10. januar 2005 - 20:13 #3
exp> Ja, det passer da very good :-)
Avatar billede htmlkongen Novice
10. januar 2005 - 22:44 #4
The surfer>> Hehe godt være mit navn siger lidt  - men øhh er der en vejledning med? Jeg er lidt lost :D
Avatar billede exp Juniormester
10. januar 2005 - 22:49 #5
Opret et bogmærke i din browser, og indsæt ovenstående i adressen
Avatar billede thesurfer Nybegynder
10. januar 2005 - 23:11 #6
Min vejledning var her (der var godt nok en stavfejl..):

Man opretter bare et ganske almindeligt bookmark, og indsættre koden som "adressen".
Avatar billede htmlkongen Novice
11. januar 2005 - 09:27 #7
Ups ja min fejl :)

Tak for inputs - og for iøvrigt fedt lavet :D
Avatar billede htmlkongen Novice
12. januar 2005 - 15:05 #8
Tror at jeg er i tvivl om hvordan man gør >> Kan hvert fald ikke lige få det til at funke?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. januar 2005 - 16:55 #9
hmm...

1) lav et bookmark af en hvilken som helst side.. f.eks. denne side (spm'et).
2) Du bruger garanteret stadig det crap kaldet I Internet Explorer :-) .. så: Menuen Favorits / Favoritter > højreklik på bookmark'en > Properties / Egenskaber > indsæt scriptet i "URL" / "Sti"

Hele scriptet skal stå på 1 linie. Hvis den siger "hey! javascript-protokollen er ugyldig, er du sikker?" (el.lign) klikker du Ja og derefter Ok.

Åben bookmarken og test det..
Avatar billede htmlkongen Novice
12. januar 2005 - 17:28 #10
Når jeg trykker OK efter at jeg har sat den i URL'en siger den : Protokollen javaskript har ikke et regestreret program. Vil du alligevel holde den destination?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. januar 2005 - 17:35 #11
Gentager lige engang :-)

Hele scriptet skal stå på 1 linie. Hvis den siger "hey! javascript-protokollen er ugyldig, er du sikker?" (el.lign) klikker du Ja og derefter Ok.
Avatar billede htmlkongen Novice
12. januar 2005 - 17:57 #12
Gjorde jeg også. Så spørger den om jeg er sikker igen>> JA.. Og så når man åbner "flasher" vinduet bare ... Den åbner intet. Er det meningen?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
12. januar 2005 - 19:43 #13
Nej, det skal ikke flashe.. Internet Explorer er noget skod.. specielt med XPSP2..

Læs artiklerne:
* http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=24297
* http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=26173

Screenshot fra Opera: http://frip.dk/thesurfer/e/q/578993/578993_01.gif

Download Opera eller FireFox:

* Opera - http://www.opera.com/download/
* FireFox - http://www.mozilla.org/products/firefox/
Avatar billede htmlkongen Novice
12. januar 2005 - 20:20 #14
Æv :( Så jeg skal altså ha ny browser for at køre scriptet? :(
Avatar billede htmlkongen Novice
12. januar 2005 - 20:53 #15
Avatar billede thesurfer Nybegynder
13. januar 2005 - 20:29 #16
Jeg mener at Service Pack 2 på XP gør, at man ikke kan køre scriptet.. for jeg er næsten sikker på, at jeg har set scriptet virke med Internet Explorer..

At få scriptet til at virke, er ikke den eneste grund til at skifte browser.
Internet Explorer er den "farligste" browser at bruge, pga alle de sikkerhedsfejl den har/får i fremtiden. Gang på gang (gerne et par gange om ugen) ser man nyheder, om sikkerhedshuller i Internet Explorer / Outlook (også Express) der gør, at en "webside/email er i stand til at overtage computeren".  Nogen af de sikkerhedsfejl har eksisteret i over 6 måneder, og Microsoft har været informeret om dem.
Jeg mener at MS engang har påstået, at hullerne bliver lukket indenfor 48 timer.. men det er noget p*s.. og hvis de lukker hullerne, åbner de sgu nogle nye :-)

Jeg plejer at sige:
1) Internet Explorer har flere (sikkerheds)huller end en si
2) Brug aldrig flere MS produkter samtidigt.. dvs, hvis du bruger MS Windows, lad være med at bruge Internet Explorer (browser) eller Outlook /Express (mail klient).. netop pga "webside/email i stand til at overtage computeren"..
Avatar billede htmlkongen Novice
13. januar 2005 - 20:47 #17
Okay tak for de gode råd :) Er bare blevet vant til explorer... Fx synes jeg at det er træls ved Firefox at den "loader" siden løbende... Det vil sige at hvis man går ind på en side og ser det man skal trykke på>> (Siden har ikke loadet færdig) så kører man musen over og trykker >> og hvis der er et link ved siden af det så loader siden måske lige et billede og så har linket flyttet sig ! Træls træls træls...

Men tak for råd :)