Avatar billede target Nybegynder
03. januar 2005 - 15:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

[ og ] Kant-paranteser i en Like. Hvordan?

Jeg har en Select sætning hvor jeg har en Like i. Mit problem er, at feltet kan indeholde [ og ] og skal kunne indeholde disse tegn, men når jeg prøver at lave en like med en af disse tegn, så finder den ikke noget. Er der en løsning på dette problem?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. januar 2005 - 19:05 #1
[] oh speciel betydning.

Angiv [ som [[].

Altså:

... WHERE f LIKE '[[]abc]'

bør matche '[abc]'
Avatar billede target Nybegynder
04. januar 2005 - 08:00 #2
Takker. :) Hvis du lige svarer, så kan jeg give point
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2005 - 08:03 #3
svar
Avatar billede target Nybegynder
04. januar 2005 - 08:21 #4
Men det virker ikke helt optimalt. Problemet er, at jeg bruger det sammen med en Input variabel. Jeg anvender en IsNull, men hvis min Inpuit-variable er null, så kommer der ingen resultater. Her er min kode:

CREATE procedure sp_Hold_Hent_Alle
  @Kort_Navn varchar(10) = null
as
  select * from hold
    where [Kort_Navn] like IsNull(@Kort_Navn,[Kort_Navn])
    order by navn
Avatar billede veronica Nybegynder
04. januar 2005 - 08:26 #5
Hej - er det ikke fordi du mangler nogle procenter..
ie.:
where [Kort_Navn] like IsNull('%'+@Kort_Navn+'%',[Kort_Navn])

Ellers kan du jo lige så godt bruge ligmed, hvilke et væsentligt hurtigere.
mvh.
Avatar billede target Nybegynder
04. januar 2005 - 08:28 #6
Nope, det er ikke det. Mine Input-variabler virker fint, da de indeholder %-tegn. Problemet opstår, når min Input-variabel er null, så kommer de resultater der indeholder [ eller ] ikke med ud. Mens alle andre rows kommer ud
Avatar billede target Nybegynder
04. januar 2005 - 08:38 #7
Well, fik det til at virke nu, ved at omskrive min SP lidt.
Den ser således ud nu:

CREATE procedure sp_Hold_Hent_Alle
  @Kort_Navn varchar(14) = null
as
  select * from hold
    where [Kort_Navn] like IsNull('['+@Kort_Navn+']%','%['+[Kort_Navn]+']%')
    order by navn