Avatar billede dytti Novice
01. januar 2005 - 11:58 Der er 1 kommentar og
3 løsninger

2 firewalls sammen

Kan 2 forskellige firewalls fungere sammen?

Jeg har Windows indbyggede firewall (xp pro) og Sygate kørende samtidig, og tilsyneladende funker det godt nok, men kan de komme i konflikt med hinanden eller "sløve" computeren (sænke hastigheden på adsl forbindelsen) på længere sigt
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
01. januar 2005 - 12:17 #1
Godt nytår :)

Jeg har selv prøvet kombinationen. Det at Windows firewall er aktiveret ændrer på Sygate´s "regelsæt". Jeg tror ikke det giver noget stort sikkerhedsproblem, men jeg vil alligevel anbefale at du lader Sygate klare "paragrafferne" alene. Det gør den faktisk vældig godt.
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. januar 2005 - 14:28 #2
helt enig med forevernewbie, du skal dog vide at det selvfølgelig sløver maskinen lidt at have to firewalls på i forholdt til en. Kombinationen XP's indbyggede og sygate er dog rimelig fornuftig, idet de to virker på hver sin måde
Avatar billede langbein Nybegynder
04. januar 2005 - 13:55 #3
2 Firewalls gir som hovedprinsipp dårligere sikkerhet enn en firewall allene.

En vesentlig del av utviklingen av en firewall vil være uttestingen og verifiseringen av at den faktisk fungerer slik som den skal.

Dessuten så utvikles firewallene videre mens de er i bruk i form av oppdateringer som følge av erfaringer gjennom drift.

To firewall som er testet hver for seg vil i prinsipp, slik som jeg ser det, til sammen gi et nytt uttestet produkt der det finnes en teoretisk mulighet for at de kan gi en negativ påvirkning på hverandre. Vanligvis så vil kombinasjonen av to samtidige firewalls ikke ha gjennomgått en systematisk utprøving, og det vil ikke finnes noe system for å ta vare på og følge opp driftserfaringene for en slik kombinasjon av programvare kjørt på det samme operativsystem.
Avatar billede langbein Nybegynder
04. januar 2005 - 23:33 #4
"Important Tips -- Before installing personal firewall software on a Windows XP computer, be sure that the firewall built into Windows XP is turned off. Never use two software firewalls at the same time. Completely uninstall one before installing another. Use the vendor's uninstall utility or if not available, use the Windows XP add/remove software tool in the control panel.  After you install a firewall, be sure to check it with a service like the Security Space Desktop Audit to make sure that it is configured correctly. Testing your firewall is the only sure way to tell that your computer is really being protected."

http://www.firewallguide.com/software.htm