Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 17:45 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Er en router (hardware firewall) bedre end en software firewall?

Ville det være en god ide at købe en router? er det en bedre firewall som en software firewall
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. december 2004 - 21:13 #1
En router er ikke en firewall, men har visse funktioner, så den virker som en
begrænset firewall. Men det er efter min beskedne opfattelse et absolut must, altså,
ja, du skal have en router. At bruge Internettet, uden i det mindste at have en
router, er hul i hovedet. Derudover skal du nok også have en software firewall,
og igen som minimum den i XP SP2 (hvis du kører Windows).
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 21:29 #2
Okay, tak for svaret! Hvad gør en router mer? Kommer ens i-net til at køre bedre?

P.S. du må gerne skrive det som et svar, så du kan få dine point!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. december 2004 - 21:32 #3
Jeg samler ikke på point.

Næh, en router mere og det kører principielt lidt langsommere... ;) Jo flere maskiner
det skal igennem jo mere tid går der. Men du kan nu næppe mærke forskellen!

Det den gør er at frasortere trafik på irrelevante porte inden det når din PC.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 21:37 #4
okay, tak for hjælpen!

Kan jeg bare lukke for spørgesmålet nu, det står jo i bettigelserne at man må lukke det hvis der ikke er kommet noget svar efter 7 dage, men der er jo ik' gået 7 dage!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. december 2004 - 21:40 #5
Du kan vente på flere indlæg, eller svare selv, og acceptere eget svar.
Jeg er bare underlig, og samler ikke på point.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 21:41 #6
ej det er da godt gjordt af dig at du hjælper folk, og ikke behøver point!

jeg lukker for spørgesmålet nu!
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 21:42 #7
Og rigtig tak for hjælpen!
Avatar billede sorenbs Nybegynder
16. december 2004 - 21:42 #8
En router tildeler lokale ip-adresser til computerene på dit netværk. Hele din computerpark :) vil altså fremstå som en maskine fra nettet.
Det betyder også at hvis din internetudbyder kun tillader at du har en maskine på nettet ad gangen, hvilket blandt andet Telia Stofanet gør (gæt selv hvad jeg mener om det), kan en router løse problemet.
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 21:43 #9
okay, vil du så have de point?
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 21:46 #10
det vil altså sige at du ikke mener en router løser problemet?
Avatar billede sorenbs Nybegynder
16. december 2004 - 21:47 #11
Jeg syntes lige det skulle med :)
Og så lad da bare spørgsmålet stå åbent lidt endnu, det kunne jo være der kom nogle guldkorn :)
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 21:47 #12
skal jeg lade spørgesmålet køre lidt tid endnu?
det tror jeg at jeg gør, så kan jeg få forskellige meninger
Avatar billede Slettet bruger
16. december 2004 - 21:48 #13
ok, det gør jeg!
Avatar billede sorenbs Nybegynder
16. december 2004 - 21:50 #14
Det var somend bare en tilføjelse til erikjacobsen, og jeg syntes bestemt det er en god ide med en router, det er jo lidt forvirrende for en udefrakommende at den første maskine han når ikke kan bruges til noget, men bør bestemt kombineres med noget software.

Og nej tak, nu har erikjacobsen jo lagt tonen an, så jeg vil prøve at følge efter :)
Avatar billede langbein Nybegynder
17. december 2004 - 02:19 #15
Stort sett enig med erikjacobsen. (Så det er han som eventuelt fortjener poengene.)

Kun et par små synspunkter.

1. Det må ikke nødvendigvis være slik at det bare befinner seg lokale adresser bak en firewall/router, men i de aller fleste praktiske tilfeller i en hjemmelan sammenheng så er dette tilfellet.

2. En firewall/router forbedrer sikkerheten vesentlig. Det er en stor fordel on den PC eller det "aparatet" som ivaretar router funksjonen ikke ivaretar noen andre funksjoner. Det er dog mulig å kombinere med serverfunksjoner.

3. En moderene router er så mye mer hurtig enn en internettforbindelse slik at man ikke vil merke noen hastighetsforskjell.

4. Ved å bruke den siste generasjonen Linux kernel og lage en firewall ved hjelp av denne, så er det nå også praktisk mulig å lage en hardware firewall som ikke fungerer som en router, men der i mot som en bridge. Det er da mulig å føre den eksterne ip helt inn til workstation, samtidig som trafikken allikevell filtreres via en hardware firewall.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 12:49 #16
Okay, nogen der ved hvad sådan en router ca. koster?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. december 2004 - 13:09 #17
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 14:33 #18
tak for det gode link...hvad kan forskellen være på en dyr og en billig?
Avatar billede sorenbs Nybegynder
17. december 2004 - 18:10 #19
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad forskellen er, men nogle er mulivis hurtigere end andre. Derudover er det ikke alle der har indbygget firewall. De fleste fungere også som switch, således at du umiddelbart kan slutte flere computere på den, men andre har kun en upload port og én lan port, således at der skal bruges en ekstra switch for at tilslutte flere maskiner.

Du kan eventuelt læse lidt mere her hvis det har interesse:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/hjemmenet.php

Jeg har en billig router til et par hundrede kroner, og den virker upåklageligt.
Avatar billede Slettet bruger
17. december 2004 - 19:59 #20
Tak for linket jeg læser på livet løs :D
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2004 - 19:07 #21
hmm, hvem vil have point?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. december 2004 - 19:10 #22
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede Slettet bruger
22. december 2004 - 20:39 #23
okay
Avatar billede langbein Nybegynder
22. december 2004 - 21:47 #24
De aller fleste hardware firewall/routere er så hurtige at man ikke merker noen forskjell i forhold til en adsl linje for hjemmebruk (typisk 10-100 Mbs) mens ads går på typisk 10 % av dette.

Den største forskjellen man merker noe til mellom de forskjellige router typene er brukervennligheten og konfigureringsmulighetene. På mange billige routere så kan man for eksempel ikke skille mellom udp port 53 og tcp port 53 (Uten at det nødvendigvis behøver å bety så mye.)

Teoretisk sett så er det nok en forskjell på hvor lett de er å hacke, men den forskjellen er kanskje mer teoretisk enn praktisk. Den største faren for dette ligger vel i muligheten for feilkonfigurering, og det kan jo også skje ved bruk av dyre modeller.

Skulle man ha behov for en adsl tilkoplingstype som heter pppoa så er det vel bare nye og forholdsvis dyre modemer/routere som støtter dette. Har man allerede selve tilkoplingen på plass så spiller jo ikke dette noen rolle.

Spesielt hvis man skal kjøre server inne på lan, for eksempel web server, så må man være sikker på at man eventuelt kjøper en firewall/router som støtter dette.