Avatar billede smedstrup Nybegynder
15. december 2004 - 22:11 Der er 15 kommentarer

Svært ved at starte op

For et stykke tid siden havde jeg min computer stående i min bil i et døgn tid samtidig med at der var frostvejr. Da jeg så tog den ind igen og satte den til kunne den ikke starte. Når jeg trykker på power starten den, men slukker 1 sekund senere. Herefter er den helt død indtil efter jeg har slukket på kontakten og tændt igen. Så sker det samme igen og ofte skal jeg prøve 10-15 gange før den starter op. Når den først er tændt er der ingen problemer.

Nogen der har en ide til hvad der kan være galt og hvad der evt skal skiftes ud??
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. december 2004 - 22:29 #1
Det er en ren killer du har udsat den for, og det har en skærm heller ikke godt af. Faktisk når man har transporteret sin computer, så er det anbefalelsværdig, at lade den stå ubrugt og uden strøm i mindst en time, for at akklimatisere. Trals ik'.

Du åbner først kabinettet, og bruger en hårtørrer på behørig afstand, for at sikre, at alt fugt er væk. Det kan du godt bruge 10- 20 minutter på, men kom ikke for tæt på. Derefter lader du den stå åben natten over, så den "damper af". Derefter kan du forsøge at starte den igen, og håbe at der ikke er noget der er i stykker.
Avatar billede smedstrup Nybegynder
15. december 2004 - 22:32 #2
Men det er en måned siden nu, så det hjælper vel ingenting?

Den er jo tør indeni nu, men et eller andet har jo nok taget skade siden den næsten ikke kan starte op.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. december 2004 - 22:36 #3
Det er jo en anden sag!  Tænker !
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. december 2004 - 22:42 #4
Sorry læste ikke dit spørgsmål rigtig igennem !

Men, når den starter, så er det en treenighed mellem startknappen, PSU og bundkort. Startknappen er ikke en afbryder, men et ringetryk, og den virker tilsyneladende.
Når den kan startes efter flere forsøg, så kan det være, at PSU'en sender et POWER GOOD signal til bundkortet før en PSU har fået strømmen op på niveau.
Derfor ville jeg prøve med en anden PSU, som du evt. har lånt, for at se om den kan gøre det bedre.
Avatar billede smedstrup Nybegynder
15. december 2004 - 22:42 #5
Kan det ha noget at gøre med nogle kondensatorer?
Avatar billede smedstrup Nybegynder
15. december 2004 - 22:45 #6
Hvad er PSU? JEg er ikke så klog nemlig :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. december 2004 - 22:47 #7
Power Supply Unit. Det er den kasse, hvori du på bagsiden af din computer sætter dit 220V stik ind i.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. december 2004 - 22:48 #8
Den sidder inde i kabinettet, og der kommer rigtig mange ledninger ud af den , som leverer strøm til bundkort, harddiske, CD'er og blæsere.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. december 2004 - 22:51 #9
Hvis du aldrig har rodet inde i en computer, så vil jeg fraråde dig at gøre det ! ! ! !
Avatar billede bredker Nybegynder
15. december 2004 - 23:03 #10
for at prøve med en anden psu  , skal du ikke være så bange for at prøve , bare skift et stik af gangen så de er sat til som den gamle , så kan du næsten ikke lave noget galt
man skal jo starte med at lære det et sted , og dette er et godt sted , så det kan da ikke frarådes at du prøver selv
bliver du i tvivl om noget spørger du bare
Avatar billede smedstrup Nybegynder
18. december 2004 - 15:09 #11
Nogen som vil købe min computer med denne fejl?
XP 2000 1,6 gz amd processor
512 pc2700 ddr ram
radeon 9100 128 mb grafikkort
2x80 gb harddisk??
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. december 2004 - 01:28 #12
Du kaster altså håndklædet ? ?
Avatar billede smedstrup Nybegynder
20. december 2004 - 18:02 #13
Ja det gør jeg for jeg orker ikke at skulle lave noget på den. Vil hellere ha en ny :-)
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. december 2004 - 12:36 #14
Så bør du lukke spørgsmålet !

Læs her: http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede dragonknight Juniormester
06. januar 2005 - 12:18 #15
Halooooo, lukketid ? ?