Avatar billede borrisholt Novice
14. december 2004 - 15:08 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Fri plads i Transaktions loggen

Hej

Jeg har problemer med at få frigivet fri plads i min trn log. Jeg har prøver med en Maintenance Plan jeg har prøver Shrink database samt ditto file. Men jeg får ikke firgivet min plads.

Jeg kan se eder er fri plads npr jeg går ing under Vis-->takspad på tadabasen

Jens B
Avatar billede trer Nybegynder
15. december 2004 - 08:49 #1
Transaktionsloggen er en cirkulær log - dvs. at der skrives i den fortløbende, og når man når til enden af filen skrives igen fra starten (kræver naturligvis at data er blevet backet up eller truncate log on checkpoint (simple mode)).

Når du shrinker den sker det kun fra enden af filen. Det betyder, at såfremt din "skrive-pointer" står nær enden af filen kan den ikke shrinkes længere ned.

Lav nogle transaktioner så du når forbi slutningen af filen og frem til starten af den - og prøv så shrink igen.

Hvis du har autogrowth slået til - så slå det fra.  Det er generelt bedre at vide hvor meget plads man anvender i loggen end at løbe an på growth - bl.a. fordi databasen smadres hvis disken hvor logfilen ligger løber tør for plads....
Avatar billede borrisholt Novice
16. december 2004 - 08:23 #2
Efter end del søgen på nettet fandt jeg ud af jeg kunne bruge :
DBCC SHRINKFILE

Jens B