Avatar billede fqthjoe Nybegynder
06. december 2004 - 15:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Database til loginsystem

Hejsa,
Lige et spørgsmål eller rettere om nogen har nogle templates til notes baser eller måske link ?

Det konkret jeg gerne ville have at have 2 baser:
Base1 - login system /brugeradministration
Base2 - dokumentationen - diverse info.
Så når man vil tilgå http:\sddsds\base2.nsf skal man logge ind, får at bruge databasen.
Lidt ala webmail, men brugerne er ikke brugere på selve dominoserveren. de eksisterer kun i Base1

Nogle der kan hjælpe mig lidt videre ?

vh THJOE
Avatar billede jogii Nybegynder
06. december 2004 - 15:54 #1
Vil du gøre det for at spare licencer? Såp er det ikke lovligt, du skal stadig betale hvis du laver den slags.
Men nu da du jo ER villig til at betale for de licencer det koster så vil jeg sige at det er lavet før. Men ikke som færdig/gratis system.
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
06. december 2004 - 16:21 #2
nej det har intet med licenser at gøre. det er fordi nogle eksterne folk, så skal kunne kigge i Base2. Og det skal ikke være alle der skal kunne det. Og samtidig skal de folk ikke oprettes på dominoserveren, da de intet andet skal ind at kigge i Base2. De skal ikke kun administrerer noget som helst.
Der skal vel ikke betales licenser pr. bruger der kigger i en notes base, som er web-publiceret ?
Avatar billede jogii Nybegynder
06. december 2004 - 19:01 #3
Jo desværre skal der betales, ligesåsnart man laver en eller anden form for brugervalidering, ligegyldig om det er NAB, Cookie eller bruger-db niveau. Grænsen går vel ca. der hvor man checker på IP-nummer-niveau. Hvis du ved hvilket ip-nummer brugerne der må kigge sidder på, så kan du lave noget med CGI-variable. Om der så skal betales licens eller ej er et fortolkningsspørgsmål.
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
06. december 2004 - 21:10 #4
ok. det var jeg ikke klar over; nok fordi behovet ikke har været der.
Licens er ikke noget problem, hvis det er det der skal til, men synes måske det er en stram politik, at hvis man har sin webserver kørende på Dominoplatform, skal betale for at sine "brugere" kan logge ind for at se noget bestemt.
Så måske skulle jeg overveje at køre basen som fuld-adgang uden bruger-validering.
Men takker for kommentar...da lærte jeg noget nyt...
Avatar billede wise Seniormester
06. december 2004 - 21:21 #5
Men for at svare på dit spørgsmål, så kan du tilføje base1 som validering ved sætte den som en directory asistant. (lav en DA database og tilføj den på serverdokumentet...)

Men så vil den være tilgængelig for al validering på din domino. Her kan du dog give folk fullname som "For Navn/External" eller noget i den retning så du har styr på det.

Jeg har selv brugt det så jeg på en enkelt server har adgang til en masse brugere som der ikke findes i vores fælles directory og dermed ikke har adgang til de 100+ andre serverere i verden....
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
06. december 2004 - 21:31 #6
ok. lyder ellers som en alletiders ide. Det vil jeg lige "lege" med.
Avatar billede jogii Nybegynder
06. december 2004 - 22:45 #7
Hvis det er Domino6 du arbejder med, så behøver du ikke være for bekymret at give rigtig Domino adgang, da det er blevet MEGET nemmere at laver ACL-justeringer med Full Access Administration rettigheder og justere flere ACL'er samtidig.
Jeg har engang lavet en kontaktdatabase med firmanavne og kontaktpersoner herunder, som jeg lavede adressebogskompatibel, så den kunne indgå som Cascaded NAB (flere adressebøger i Notes.ini "NAMES=NAMES.NSF,SUPPORT\CONTACT.NSF", forgængeren for DA). Men til at starte med er  det nemmest som Wise foreslår at tage udgangspunkt i en standard adressebog.
Nogle ting du kan overveje: Er de eksterne kontaktpersoner som tilhører samme organisation? Skal denne adressebog være tilgængelig fra dine interne Notes-brugere (til email-adressering)?
Avatar billede wise Seniormester
07. december 2004 - 09:33 #8
Helt konkret.
Opret en database af templeten Directory Assistant.
Tilføj din base 1 i denne base (og benyt helst standard NAB template til base1)
Tilføj din DA database i server dokumentet...

Så vil dine brugere både kunne bruge den til adressering og du kan bruge brugerne til validering. Bemærk dog at grupper i base1 har jeg ikke kunne få til at spille. Men jeg kan lave grupper i mit directory der er baseret på mine externe brugere - og det virker....