Avatar billede runskee Nybegynder
02. december 2004 - 20:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

router og firewall?

Jeg er en novice mht. firewalls.

Skal jeg bruge en firewall, når jeg har en linksys router (trådløst netværk mellem to computere)?? Jeg har sat Wireless MAC Filter  og WEP kryptering på.

I så fald hvilken skal jeg bruge? Den skal være gratis! Dem jeg har set anbefalet her på eksperten er zonealarm og tiny. Men hvad for en er bedst til mit formål? Jeg skal nok også bruge nogle råd til hvordan man sætter sådan en op.... Jeg prøvede lige at installere en trial version af tiny, men kunne ikke få internet til at fungere samtidigt...
Avatar billede langbein Nybegynder
03. december 2004 - 02:47 #1
Det er en del personer som mener at dette ikke er bra nok pga at du ikke får noen beskyttelse mot trojaner og ormer som forsøker å sette opp trafikk ut, men jeg synes rent personlig at for mitt bruk så er XP innebyde firewall helt ok. Veksler på å benytte XP innebygde firewall og ingen firewall når jeg har 100 % kontroll over bruken av PC. Bruker alltid en hardware firewall som er innebygget i adsl modemet.

Hvis det også er andre som brukere enn meg selv, så benytter jeg også Zonealarm på arbeidsstasjonene.

Har ingen erfaring med Tiny.
Avatar billede langbein Nybegynder
03. december 2004 - 02:48 #2
Og selvfølgelig Linux firewall på Linux hjemmeserver..
Avatar billede runskee Nybegynder
04. december 2004 - 14:45 #3
Jeg har XP på min stationære og win2000 på min bærbare. Hvordan sætter jeg den indbyggede firewall op, så den ikke lukker af for mit internet også?
Avatar billede langbein Nybegynder
05. december 2004 - 17:58 #4
Lukker av og lukker av .. Den vil jo lukke av for inngående trafikk. det er jo hele hensikten. Den vil imidlertid holde åpent for utgående trafikk.

Litt forskjellige veier inn for å sette den til, for eksempel:
Start-> Control Panel-> Classical view -> Netvork connections -> Høreklikk på symbol -> Properties -> Advanced -> Settings.