Avatar billede netro Nybegynder
01. december 2004 - 21:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Et par elementære spørgsmål ang. transaktioner

Jeg har aldrig gjort den store brug af transaktioner, men jeg kunne godt tænke mig at blive lidt klogere på transaktionsstyring i Interbase og begynde at anvende dem noget mere.

Hvis jeg vil lave et flerbrugersystem - hvad er så fremgangsmåden, når jeg udfører en SQL-forespørgsel?
Jeg har pt. kun ét transaktionsobjekt i min applikation.

Commit/Rollback-Retaining holder transaktionen åben, ik'?
Avatar billede cjensen Nybegynder
02. december 2004 - 17:12 #1
CommitRetaining holder ikke transaktionen åben. Men starter en ny transaktion i samme context som den foriege -> lad være med det ... da du opnår nogle af de samme ulemper, som der er ved langtvarige åbne transaktioner.
Se iøvrigt:
http://blogs.teamb.com/craigstuntz/articles/UnderstandingTransactionLifetimes.aspx
Avatar billede netro Nybegynder
07. december 2004 - 10:18 #2
Det var et udmærket link. Tak for det.
Avatar billede netro Nybegynder
07. december 2004 - 10:22 #3
Så hvis jeg sætter egenskaben for transaktionen til Read committed, så vil man under en transaktion kunne se andre brugers ændringer og selvfølgelig undgå, at andre kan redigere samtidigt?
Avatar billede cjensen Nybegynder
13. december 2004 - 09:42 #4
Du vil kunne se andres brugeres commit'ede ændringer. Det med at redigere samtidigt bliver ikke forhindret før du commit'er (i det tilfælde at to overlappende transaktioner opdaterer samme record, vil den transaktion der sidst prøver at commit'e få en fejl (så vist jeg husker en deadlock-exception)).
Avatar billede netro Nybegynder
13. december 2004 - 13:39 #5
Fint - tak for din hjælp!
Avatar billede netro Nybegynder
25. maj 2006 - 02:43 #6
Nå, jeg lukker her så.