Avatar billede edwinjohn Nybegynder
14. marts 2001 - 02:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Søgning i Long

Er der nogen der kan svare på hvordan man laver en søgning i long eller blob i Oracle 8i
Long og Blob kan ikke bruges i en where sætning, så der må kunne laves et script til at gøre dette
Avatar billede pgroen Nybegynder
14. marts 2001 - 07:22 #1
BLOB\'er eller CLOB\'er ?

Hvis det er en CLOB, kan du bruge følgende:

CREATE TABLE test (ID NUMBER, cl CLOB);

INSERT INTO test VALUES (1, \'Viggo\');

INSERT INTO test VALUES (2, \'Kaj\');

SELECT id
  FROM test
WHERE dbms_lob.instr (cl, \'Kaj\') = 1
    AND dbms_lob.getlength(cl) = length(\'Kaj\')

Er det en BLOB, må du bruge rawtohex og hextoraw for at konvertere,
men det giver vel ikke ligefrem mening, f.eks at søge på tekststrenge
i lydfiler...
Avatar billede edwinjohn Nybegynder
16. marts 2001 - 17:59 #2
Ja det virker ok når jeg bruger SQL+ clienten
Men jeg skal bruge det via nogle asp sider, og her kommer den med en Unspecified error.
Det virker ok med VARCHAR2 , men jeg har brug for et felt der kan indeholde en mænge tekst og som der kan søges i.
Er der andre forslag?
Avatar billede pgroen Nybegynder
16. marts 2001 - 22:59 #3
Aha - det er jo en helt anden snak; nu vil du ikke bare søge på CLOB\'en, men have den hevet ud i en VARCHAR2 :

-- Hent 500 tegn fra CLOB\'en, startende med \'Kaj\'

SELECT id, dbms_lob.substr(cl,500,dbms_lob.instr (cl, \'Kaj\'))
  FROM test
WHERE dbms_lob.instr (cl, \'Kaj\') > 0;
Avatar billede edwinjohn Nybegynder
16. marts 2001 - 23:46 #4
Tja, det virker ikke
Nu kan jeg ikke engang foretage en select i asp for at indsætte data i feltet.
Jeg vælger alle feltet som skal opdateres i asp scriptet (indsætte data) og så kommer den med unspecified error.

Det sjove er at det virker fint med LONG typen, det går fint med at sætte data ind og opdatere, men jeg kan bare ikke søge i den.

Kan man ikke bare lave noget der kan foretage en søgning i et LONG felt ala CLOB???