Avatar billede scardk Nybegynder
17. oktober 2004 - 21:43 Der er 8 kommentarer og
5 løsninger

Hvilken Linux Distro

Jeg skal have gang i en linux-maskine, som skal agere server.

Jeg skal køre følgende:

Windows File-Server
Mail-Server
FTP-Server
Web-Server

Jeg vil meget gerne have grafisk interface, så det er lidt nemmere at rode rundt i linux, har ik så stor erfaring med det nemlig.

Mit spørgsmål er, hvilken distribution af linix vil i anbefale til dette ?

Jeg har overvejet FreeBSD, men det er ik grafisk, er det ?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. oktober 2004 - 21:46 #1
Er du ny til Linux så Redhat Fedora eller Mandrake.

Jo FreeBSD kan selvfølgelig også køre X (grafisk).
Avatar billede human Nybegynder
17. oktober 2004 - 21:47 #2
Du kan sagtens få grafikbrugerflade til freebsd.

Men hvis du ikke er så meget inde i det, vil jeg nu anbefake Debian. det er en utrolig god distro, både til server, udvikling og kontor brug.

Og så har du altid http://debianguiden.dk du kan slå op i hvis der skulle opstå problemer :)
Avatar billede human Nybegynder
17. oktober 2004 - 21:49 #3
Tjahh.. redhat og mandrake ville jeg nu ikke anbefale. Første gang jeg legede med linux, fandt jeg det sværere at bruge mandrake end debian. Mest pga. installation af programmer.

Men med debianguiden syntes jeg det gik som en leg.
Avatar billede thomas_nj Nybegynder
17. oktober 2004 - 23:09 #4
Der er også gentoo. Problemet med den er at du selv skal installere den manuelt så det bliver nok noget af en mundfuld for en der prøver det for første gang.
  Det lidt ironiske er at den er lang nemmere at bruge end eksempelvis mandrake og fedora når den først er sat op på grund af pakke systemet.

  Selv har jeg ikke de store erfaringer med Mandrake så derfor kan jeg næsten kun anbefale dig fedora af følgende grunde: Under installationen kan du nemt vælge at det skal være en server. Den er virkelig nem at bruge. Den er ikke fyldt med "eye candy" hvilket jeg godt kan lide.

  Et lille tip: Tag ikke core 2. Den er ekstremt dårlig, så vent på core 3 kommer om her ikke så længe eller tag core 1.

  Du kan også kigge lidt her: www.linuxbog.dk
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2004 - 00:55 #5
Hvis det alligevel skal være en server, hvad skal den så bruge en grafisk brugerflade til? Sådan en administrerer man da over netværket. F.eks. med SSH eller Webmin.

Jeg er selv glad for Debian - både på min server og min workstation.
Avatar billede scardk Nybegynder
18. oktober 2004 - 01:06 #6
Jeg har lidt på fornemmelsen at en server med grafisk brugerflade er lidt nemmere at sætte op end en tekst-baseret... Har ik så meget forstand på linux altså... :-/
Avatar billede Slettet bruger
18. oktober 2004 - 01:15 #7
Det er ikke fordi det er så overvældende meget lettere at sætte op med en grafisk brugerflade. Det meste af opsætningsarbejdet gøres inden der overhovedet er kommet en grafisk brugerflade op, og det er endda meget tit, at netop drivere til grafikkort er noget af det, der kan give de største problemer.

Og i alt fald Debians pakker er meget fornuftigt sat op i forvejen, så det er minimalt, hvad der skal rettes til.
Avatar billede webcreator Nybegynder
18. oktober 2004 - 20:09 #8
Jeg vil personligt foreslå dig Mandrake. Det er endnu den bedste distribution til begyndere, og slettet ikke så tosset til mere øvede brugere også. Jeg bruger den da selv, og har arbejdet med linux i snart 5 år.

Installation af programmer under mandrake, er faktisk nemmere end man tror. Du skriver simpelthen bare :

urpmi xmms  (hvilket installere programmet xmms - en player der ligner WinAMP)

Hvis man skal have fuld udnyttelse af urpmi, skal man naturligvis have mulighed for at hente og installere programmer via nettet, som det er muligt med Debian og Gentoo. Hertil kan flg. site bruges : http://easyurpmi.zarb.org/

Dermed vil jeg vove den påstand, at du har næsten lige så stor frihed med Mandrake, som du har med Debian og Gentoo. Ulempen ved URPMI er dog, at programmerne du installere er pre-compilled. Det betyder at de allerede er bygget til operativsystemet, og derfor ikke umiddelbart kan optimeres yderligere. Men med vor tids maskiner (selv bruger jeg en 450 Mhz og er ganske tilfreds), er performance ikke et problem.
Avatar billede webcreator Nybegynder
18. oktober 2004 - 20:11 #9
Du kan naturligvis også overveje SuSE eller Fedora. Uden at vide det helt store om disse distributioner vil jeg dog alligevel vove den påstand, at de begge er mere fejlbehæftede end Mandrake. SuSE er nok pt. det mest seriøse bud på en konkurrent til Mandrake, men også SuSE har nogle irriterende fejl. Den nyeste version burde dog være rimelig stabil, men den er mig bekendt ikke ude endnu - i hvertfald ikke gratis.
Avatar billede webcreator Nybegynder
18. oktober 2004 - 20:13 #10
Forresten kan du da også overveje en desideret server-distribution. Jeg har selv kørt med SME-server (tidligere kaldet E-smith). Denne kan du læse mere om på :
http://www.e-smith.org/
Avatar billede sjtf Nybegynder
20. oktober 2004 - 07:18 #11
eller ClarkConnect her får du alt det du ønsker, og den er nem at sætte op.
http://www.clarkconnect.org/index.php

sjtf
Avatar billede mcp_dk Nybegynder
20. oktober 2004 - 15:02 #12
er clarkconnect en fuld distribution eller skal den lægges ovenpå et eksisterende system?
Avatar billede sjtf Nybegynder
20. oktober 2004 - 15:53 #13
Det er en fuld dristribution.

sjtf