Avatar billede pkornum Nybegynder
22. september 2004 - 11:37 Der er 1 kommentar

maskinerne kan ikke huske login information på server

vi har fået nye xp home maskiner...

hvordan får jeg dem til at huske adgangskode og brugernavn når de åbner en mappe på serveren (2000 server)

de gamle win 2000 maskiner logger alle som administrator og de giver ingen problemer

men i xp kan jeg ikke få lov at kalde brugeren administrator!!!

jeg har forsøgt at kalde brugeren eks HS og så oprette en administrator på serveren der hedder HS men den promter stadig for password.... (og den har ikke fluebenet der gør at den kan huske det!)

spørgsmål 2 hvad er fordelen ved en domaine server??? (ved godt xp home ikke kan logge på sådan en men så må jeg jo opgradere hvis det er nødvendigt)
Avatar billede haverslev Novice
22. september 2004 - 20:16 #1
Forstår ikke helt hvorfor i har valgt "home" og ikke "PRO" ,hvis det er maskiner i skal bruge i domæne/server miljø?
Men her er lidt oplysninger til dine spg.
Når du opretter forbindelse til et firmanetværk, der anvender et Windows-domæne, sker der en tilsvarende godkendelse af fjernadgang. Men i dette tilfælde kræves der endnu et trin i godkendelsen. Når du har oprettet forbindelse til netværket, vil de ressourcer, du har adgang til, f.eks. fil- og printservere, anmode computeren om dens legitimationsoplysninger ved hvert forsøg på adgang. Disse legitimationsoplysninger til domænenetværket må ikke være de samme som de legitimationsoplysninger, der kræves af fjernserveren.

Hertil kommer, at computere, der kører et sikkert operativsystem f.eks. Windows XP, kræver legitimationsoplysninger til logon for at give brugeren adgang til selve computeren.

Dette betyder, at din computer kan kræve tre sæt legitimationsoplysninger til fjernadgang: et til logon på selve computeren, et til fjernserveren og et tredje til at håndtere ressourcer på netværket. Disse legitimationsoplysninger kan være de samme som beskrevet nedenfor, men de kan også være anderledes.

Firmacomputere på et sikkert netværk er normalt medlemmer af domænet. Under Windows XP betyder dette, at de legitimationsoplysninger, som brugeren angiver ved logon på computeren, kontrolleres i forhold til domænecontrolleren, før brugeren får adgang til computeren. Herved bliver disse legitimationsoplysninger de samme som dem, der kræves af netværksressourcerne. Når det kun drejer sig om fjernadgang, er mange firmanetværk indstillet, så fjernserveren også accepterer de samme legitimationsoplysninger til domænet. Dette giver en enkel logonprocedure på computere, der er medlem af et domæne. Ét sæt legitimationsoplysninger låser computeren op, giver fjernadgang til firmanetværket og adgang til netværksressourcerne, når forbindelsen er oprettet.

Som assistance ved brug at ét enkelt sæt legitimationsoplysninger til computere, der er medlem af et domæne, kan netværksforbindelser i Windows XP konfigureres, så brugerens logon-legitimationsoplysninger gives til fjernserveren. Herved fjernes behovet for specifikke legitimationsoplysninger til fjernserveren. Da logon-legitimationsoplysningerne er de samme som legitimationsoplysningerne til brugerens domæne, kan de også anvendes til ressourcer på netværket.

Imidlertid er computere uden for arbejdspladsen (f.eks. hjemmecomputere) normalt ikke medlem af et domæne, hvorfor legitimationsoplysningerne til brugerlogon, som låser computeren op, ikke giver adgang til domænet. Der findes også tilfælde, hvor en fjernserver kræver legitimationsoplysninger, der er uafhængige af legitimationsoplysningerne til netværksdomænet. I denne situation skal du angive tre forskellige sæt legitimationsoplysninger for at kunne logge på computeren, oprette forbindelse til det eksterne netværk og derefter få adgang til ressourcerne på netværket.

Som en løsning indeholder Windows XP Gemte brugernavne og adgangskoder, der er specielt designede til at håndtere dette behov for flere sæt legitimationsoplysninger. Hver gang du bliver anmodet om at angive legitimationsoplysninger til en netværksressource, registrerer Gemte brugernavne og adgangskoder servernavnet og domænenavnet for den netværksressource, der anmodede om disse legitimationsoplysninger. Hertil kommer, at brugeren kan angive legitimationsoplysninger for en bestemt server eller et bestemt domæne manuelt. Når computeren igen bliver anmodet om det, søger den i Gemte brugernavne og adgangskoder for at finde de legitimationsoplysninger, der svarer til den samme server, eller hvis dette ikke lykkes, det samme domæne. Denne fremgangsmåde giver systemet mulighed for at lære det nødvendige sæt legitimationsoplysninger at kende med tiden og kan bruges til fjernadgang til ethvert netværk.

Windows XP indeholder en anden framgangsmåde til håndtering af den mest almindelige type fjernadgang til computere uden for arbejdspladsen. I denne situation drejer det sig om computere, der ikke er medlem af et domæne, og som forsøger at få adgang til et eksternt netværk, hvor en fjernserver kræver de samme legitimationsoplysninger til domænet som netværksressourcerne. Til håndtering af denne situation tilføjer komponenterne til fjernadgang i Windows XP et midlertidigt element til Gemte brugernavne og adgangskoder ved oprettelse af en forbindelse, så legitimationsoplysningerne til fjernserveren kan bruges som standardlegitimationsoplysninger, når ingen andre legitimationsoplysninger passer til ressouceanmodningen. Denne ændring gør det muligt for en computer under Windows XP Home Edition (eller enhver anden computer) at oprette forbindelse til domænenetværk, der er konfigureret på denne måde.