Avatar billede piratos Nybegynder
20. september 2004 - 14:23 Der er 5 kommentarer

Trådløs forbindelse?

Hejsa

Jeg har trådløs internet mellem min stationære og mine 2 bærbare i min lejlighed, hvordan gør jeg sådan en forbindelse sikker?

Jeg fandt engang en side på nettet på dansk hvor det stod meget udfyrligt beskrevet, nogen der kender den eller kan hjælpe mig så jeg kan få den gjort sikker?

På forhånd tak

MVH
Henrik
Avatar billede langbein Nybegynder
22. september 2004 - 17:28 #1
Har ikke så mye greie på dette, men mener å vite at dette er en av de standardfunksjonene som alltid står beskrevet i den tekniske dokumentasjonen. I stedet for å bare si "les selv" så går det jo like godt ann å spørre om hvilket fabrikat og merke det dreier seg om. (Dokumentasjonen ligger jo i de aller fleste tilfeller på internett.)
Avatar billede eurotic Nybegynder
23. september 2004 - 09:31 #2
Der er mulighed for at lave noget det hedder en mac-filtrering i alle wireless routere.
Det er en filtrering som bruger netkortets mac-adresse til at godkende computeren på netværket. Og som en hver med bare en smule sans for computer ved, er denne adresse unik for hvert netkort. Mac-adressen skrives ind i routerens mac-filter og nu kan alle de computere der er skrevet ind i dette filter gå på nettet, mens ingen andre kan. Det kan du læse mere om i den brugsforvirring.
Men ellers skal vi over i radio-servere ovs. Det bliver nok en anelse for teknisk. :)
Avatar billede langbein Nybegynder
26. september 2004 - 02:40 #3
Har endelig fått litt erfaring i å sette opp wireless network og har også prøvd litt utstyr fra forskjellige fabrikater og ser at det fungerer noenlunde likt.

Det som er standardmåten å gjøre forbindelsen sikker på det er gjennom kryptering av signalet. Dette settes opp både på accesspunkt og klienter (hvis du har satt tingene opp slik)

Man det utstyret som jeg satte opp (som var av heller rimelig og enkel type) så kunne man velge 64 eller 128 bit kryptering. Videre så kunne man legge inn disse krypteringsnøklene "manuelt" eller man alternativt man kunne få PC dvs softwaren til wireless utstyret til å generere disse automatisk ved å legge inn en tekststreng som nærmest fungerer som et passord.

Prinsippene for denne krypteringen ser ut til å være lik fra fabrikat til fabrikat. (I hvert fall de 2-3 som jeg har sett på / testet.)

En annen indirekte sikkerhetsfaktor det er jo hvorvidt man bruker dhcp i wireless nettverket eller ikke. Dersom man benytter dhcp (automatisk tildeling av ip) samtidig som man ikke setter opp krypteringen riktig så kan jo resultatet av dette bli at du reelt sett setter opp en "hotspot" for ditt nabolag, der alle kan logge seg på, akkurat som for eksempel på enkelte flyplasser.

Det er rimelig enkelt å sette opp krypteringen. Først så må man begynne med access punktet. Straks man har satt opp krypteringen her, så mister mann forbindelsen. Der etter så setter man opp kryptering med samme nøkkelel på klintmaskinen, og så kjører forbindelsen igjen. Når forbindelsen først stanser opp på denne måten, for så å komme i gang igjen etter at man har aktivisert krypteringen også på klienten så vet man i grunnen ganske sikekrt at krypteringen kjører.

Ville vel som sagt også tro at dersom man tar bort dhcp server funksjon, så vil det være vanskelig å vite hvordan man skal kunne logge på også selv om krypteringen ikke kjører.

Ville ellers trodd at kryptering ville gitt langsommere forbindelse. Merker imidlertid ikke noen forskjell.

Når det gjelder den routeren med access punkt som jeg satte opp, så har den også mulighet for å filtrere på mac adresser, men den har så vidt jeg kan se bare mulighetn til å stenge ute en og en adresse. Det hadde jo vært bedre om det hadde fungert omvendt, at den heller kunne lukke opp for en og en mac adresse. Kan tenkes at det finnes andre fabrikater som har en slik mulighet. Benytter man krypteringsnøkkel så får man jo uansett ikke logget på med mindre man bryter nøkkelen.
Avatar billede langbein Nybegynder
26. september 2004 - 02:44 #4
Her står det egentlig ikke mye: http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=traadlos

Flere uklarheter, så bare spør. (Har brukt litt tid på å leke med utstyret og synes endelig at jeg fatter i hvert fall noe av det.)
Avatar billede langbein Nybegynder
26. september 2004 - 03:04 #5
Rettelse: Da hadde satt accesspunkt opp i routing mode, så kunne jeg ikke se noen mulighet for å åpne bare for visse mac. Har nå endret slik at den kjører i bridge mode (dvs ikke som router). Jeg kan se at det nå har kommet opp en meny der det er mulig å åpne for visse mac adresser. Altså ennå en sikkerhets kontroll i tillegg til krypteringen av signalet.

eurotic har ellers sånn sett helt rett.