Avatar billede cybermaster Nybegynder
20. september 2004 - 12:05 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

NAS - Network Attached Storage

Hejsa alle sammen.

Jeg bor et sted hvor der er 5 computere, hvor vi alle ønsker at kunne benytte nogle af de samme filer, der er ingen af computerne der stå tændt samtidigt.
Jeg har en 200 gb harddisk til formålet

Jeg har læst omkring NAS bokse i et data blad for nygeligt.
Jeg ønsker en nas hvor:

1. Der er mulighed for at sætte en harddisk inden i boksen.
2. Mulighed for at tilslutte flere via minimun usb 2.0
3. Fungere som video server for webcams.
4. Kunne nås fra andre lokationer via ftp.
5. Sætte bruger reighedder.

Vil meget gerne bede om nogle forslag.

På Forhånd tak.

www.cybermaster.dk
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. september 2004 - 12:19 #1
Det kan godt lade sig gøre, men.

NAS (og SAN) kræver jo intilligens i boksen, du skal derfor have bode bundkort, processor og ram forat få det til at kører. Samtidig skal du på net, og derfor også have et netkort. Som du kan se har vi snart samlet en server, hvorfor det lettetset og dermed også billigste er at opsætte en filserver, gerne linux baseret og så kører det derfra
Avatar billede cybermaster Nybegynder
20. september 2004 - 12:29 #2
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=92312
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=97987

Så vidt jeg har forsået slipper man for en hel computer, måske er det en computer i mini udgave...
Men det må være billiger i strøm, end hvad du forslår.
Avatar billede cybermaster Nybegynder
20. september 2004 - 12:30 #3
"Som du kan se har vi snart samlet en server" hvad, hvor?
Avatar billede cybermaster Nybegynder
20. september 2004 - 12:31 #4
nåå.... nu fatter jeg det *GG* De 2 bokse jeg henviser til, kan ikke det jeg beder om, men koster begge under 1500 kr. det kan jo næsten ikke gøre billiger selv.
Avatar billede cybermaster Nybegynder
23. september 2004 - 17:59 #5
tror jeg har fundet den det skal være...
minus dette "Der er mulighed for at sætte en harddisk inden i boksen".
http://www.edbpriser.dk/Listproducts.asp?Sort=Wanted&ID=67&Soegeord=ovislink+wmu
Avatar billede cybermaster Nybegynder
23. september 2004 - 18:00 #6