Avatar billede gubbermand Nybegynder
19. september 2004 - 00:19 Der er 10 kommentarer

linux postserver hvordan

Hej

Jeg er ved at blive vanvitig, harlænge prøvet at sætte en mailserver op på min fedora, men det vil ikke som jeg vil.

Jeg har prøvet Exim4, postfix, qmail osv. samt div guides.

Hvad er den nemmeste distro ?, findes der en som idioter som jeg kan finde ud af.

Jeg har domæne som virker, og der er mx record på mailen, er testet på http://freesbee.wheel.dk/mailtest.html
Men den kommer ikke i kontakt med mig.

Nu formaterer jeg dåsen igen, og starter forfra.

Er den en der kan fortælle mig hvilken distro jeg skal vælge, samt hjælpe mig op at køre - ja så er jeg evig taknemmmelig, og der er maks. point at hente.

HJÆLP
Avatar billede x-masman Nybegynder
19. september 2004 - 00:38 #1
Jeg ved ikke hvor meget jeg kan hjælpe dig, men postfix er efter mine erfaringer det letteste - i hvert fald sammenlignet med sendmail. Kan det ikke være fordi at TDC har spærret for port 25. I så tilfælde skal du bruge deres mail server som relayhost.

"Efter TDC har lukket for port 25 - med undtagelse af adgangen til TDC's egen mailserver - skal du ændre opsætningen af din mailserver til at bruge smart host (hedder også relay host). Du skal bruge smtp.mail.dk som smart host.

I postfix gøres dette for eksempel ved at indsætte følgende linie i /etc/postfix/main.cf: relayhost=smtp.mail.dk"
Avatar billede x-masman Nybegynder
19. september 2004 - 00:48 #2
Og hvis du installerede mandrake i stedet er det nok endnu lettere. Der kan du bede om at sætte det op ved installation og alt du så behøver er at tilføje nedenstående linie til .conf filen.
Avatar billede x-masman Nybegynder
19. september 2004 - 00:48 #3
til main.cf filen
Avatar billede gubbermand Nybegynder
19. september 2004 - 14:15 #4
Hej igen

Jeg har arbejdet som gal med serveren, og fundet ud af følgende:

telnet fortæller at jeg har liv i smtp + pop3 serveren - så langt så godt

jeg bruger exim til at sende post (er lidt i tvivl om den ikke også modtager), og jeg kan sende, hov ! der skete lige noget pudsigt, jeg oprettede en ny email adresse i outlook, jeg kan se at der ligger den der standard velkomst hilsen i :

/var/spool/exim/input

jeg har sat ipop3 til at hente min post, troede jeg men det gør exim så åbenbart (hmm er lidt forviret).

Hvordan får jeg fat i de mails som ligger på min server i /var/spool/exim/input

jeg skal vel have sat i et eller anden sted hvor mailen ligger.

Når jeg henter post fra serveren siger den der ikke er nogen.

Skal jeg som jeg har gjort oprette mine email adresser i exim/aliases altså

root : mr
rikke : rikke osv.

eller finder den selv ud af det, udfra de brugere jeg har oprettet på serveren

HELP PLEASE
Avatar billede gubbermand Nybegynder
19. september 2004 - 14:27 #5
Jeg er lige blevet en del klogere, de mail der ligger i /var/spool/exim er mails den ikke kan få lov til at sende.

Jeg får flg. meddelse

eporting-MTA: dns; pfepa.post.tele.dk
X-Postfix-Queue-ID: 736B447FE08
X-Postfix-Sender: rfc822; mbr@c.dk
Arrival-Date: Sun, 19 Sep 2004 14:20:36 +0200 (CEST)

Final-Recipient: rfc822; michael@bang-com.dk
Action: failed
Status: 5.0.0
Diagnostic-Code: X-Postfix; host mail.bang-com.dk[80.164.177.210] said: 550
    relay not permitted (in reply to RCPT TO command)

Final-Recipient: rfc822; mr@bang-com.dk
Action: failed
Status: 5.0.0
Diagnostic-Code: X-Postfix; host mail.bang-com.dk[80.164.177.210] said: 550
    relay not permitted (in reply to RCPT TO command)

Samt ved tjeck af http://freesbee.wheel.dk/mailtest.html
denne meddelse

Mail til 'bang-com.dk' afleveres til (laveste prioritet bedst):
- mail.bang-com.dk med prioritet 10
Tjekker om 'mail.bang-com.dk' har en A record:
- fandt A record: 80.164.177.210

Forbinder til mailserver programmet på 'mail.bang-com.dk' ... (timeout efter 60 sekunder)

<<< 220 mail.bang-com.dk ESMTP Exim 4.41 Sun, 19 Sep 2004 14:25:51 +0200
>>> HELO freesbee.wheel.dk
<<< 250 mail.bang-com.dk Hello freesbee.wheel.dk [193.162.159.97]
>>> MAIL FROM:<hostmaster@tele.dk>
<<< 250 OK
>>> RCPT TO:<mr@bang-com.dk>
<<< 550 relay not permitted

-------------------------------------------------------------------------------------
mail'en kunne ikke afleveres, mailserveren afviste den :-(  sidste response kode 550
--------------------------------------------------------------------------------

HVAD GØR JEG FORKERT
Avatar billede x-masman Nybegynder
19. september 2004 - 18:28 #6
1. Din ISP har jo højst sandsynligt lukket for port 25, med mindre du har en erhvervs aftale. Derfor skal du bruge deres mail server som relay-host. Har du erhvervs forbindelse? Har du ændret .conf filen så du ved f.eks. tdc bruger deres smtp-server som relay.

I øvrigt: Du bruger exim/postfix til at sende mail. Så skal du bruge en til at hente post f.eks. fetchmail. For at behandle og placere mails i mailbox' skal du bruge eks. procmail. postfix er kun en smtp host der kan sende mails.
Avatar billede gubbermand Nybegynder
19. september 2004 - 18:53 #7
Jeg har en erhvervs forbindelse

Jeg bruger exim til at sende med og jeg mener jeg kan bruge ipop3 til at hente mails med - eller hva ?

Jeg kan fint sende post, til alle og enhver, bare ikke få lov at sende til mine ***@bang-com.dk adresser.

så kommer beskeden tilbage
Forbinder til mailserver programmet på 'mail.bang-com.dk' ... (timeout efter 60 sekunder)

<<< 220 mail.bang-com.dk ESMTP Exim 4.41 Sun, 19 Sep 2004 14:25:51 +0200
>>> HELO freesbee.wheel.dk
<<< 250 mail.bang-com.dk Hello freesbee.wheel.dk [193.162.159.97]
>>> MAIL FROM:<hostmaster@tele.dk>
<<< 250 OK
>>> RCPT TO:<mr@bang-com.dk>
<<< 550 relay not permitted

Kan det være et firewall problem ??
Avatar billede x-masman Nybegynder
19. september 2004 - 20:46 #8
Grunden til du ikke kan sende mailen er: 550 relay not permitted (selvfølgelig)

relaying har som regel noget med afsenderen at gøre og ikke noget med modtageren. Derfor virker det lidt mærkligt. Hvis man ikke tillader relay svarer det til at du er på domænet a.dk, så kan du ikke sende en mail fra b.dk til c.dk.

Ergo virker det som om det er modtageren den er gal med.
Avatar billede gubbermand Nybegynder
20. september 2004 - 23:35 #9
Stopper her har nu en prøve version af kerio mailserver oppe at køre.
Kanon endeligt noget linux, som er til at gå til.

Prøv den  www.kerio.com
Avatar billede x-masman Nybegynder
21. december 2004 - 22:12 #10
Så husk at acceptere dit svar.