Avatar billede ivani Nybegynder
18. september 2004 - 21:40 Der er 50 kommentarer

Bærbar

Hej

Jeg vil gerne købe en god bærbar.
Jeg vil afspille film og musik med den.
Og jeg vil downloade ting med den.
Og brænde cder med den osv..

Kan i komme med nogen gode råd om hvilken mærke og model vil være bedst og passer mere i de krav jeg har.

I må godt skrive MHZ
Netkort type
Grafik kort type
Skærm oplysning
RAM
Med noget mindst og max.

Takker jer..
Avatar billede ivani Nybegynder
18. september 2004 - 21:43 #1
Har i gode råd??
Avatar billede kox Nybegynder
18. september 2004 - 21:54 #2
du skal finde en centrinobaseret maskine alt det andet kommer jo an på hvor meget du har at rutte med. fordelen ved centrino er at strømforbruget er minimeret. derfor udvikles mindre varme hvilket betyder blæseren kører ikke meget. det giver en støjsvag pc. det er meget vigtigt for mig for computeren står jo tæt på ørerne. samtidigt er batteritiden meget lang, det betyder selvfølgelig mest hvis du er meget undervejs.
hvis du ikke vil bruge comp til at spille med burde et integreret grafikkort være nok. hvis du også skal spille skal du nok købe med grafikkort. hvis du køber centrino er der indbygget trådløst net, ligessom der også er almindeligt netkort i-
Avatar billede kox Nybegynder
18. september 2004 - 22:02 #3
hvilken skærmstørrelse du har behov for afhænger vel af hvor meget plads du har til comp og hvor meget du er undervejs.
min har 15,4" bredformat men er lidt klodset. den størrelse passer perfekt til afspilning af dvd i bredformat, men min er mere tænkt som erstatning for en stationær computer, og jeg tager den sjældent med, men det kan selvfølgelig sagtens lade sig gøre. generelt jo højere opløsning jo bedre skærm (altså indenfor samme model)
kærestens er næsten magen til men har 14,1" skærm og den er altså meget mere mobil og selvfølgelig lettere.
256mb ram i underkanten, 512 fint og 1gb lækkerier
Avatar billede kox Nybegynder
18. september 2004 - 22:04 #4
http://www.shg.dk/ www.edbpriser.dk www.dell.dk er steder du kan starte med at lede. der findes også andre muligheder, der tænkes lige :o)
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. september 2004 - 22:06 #5
Undskyld kox. Men for mig har jeg næsten ikke fået noget ud af det du har skrevet i forhold til det han spørger om sådan som jeg forstår det.

Følger med da jeg selv gerne ville ud og have en, hvor at jeg skal bruge den til det samme som han skriver.
Avatar billede bleze Nybegynder
18. september 2004 - 22:11 #6
Acer Ferrari 3200 (http://www.acer.dk/acereuro/page4.do?dau22.oid=5064&UserCtxParam=0&GroupCtxParam=0&dctx1=5&ctx1=DK&crc=1296591219)

AMD Athlon 64 - 2800+ (35W), Microsoft® Windows® XP Home Edition, 15" SXGA+, ATi 9700 (128MB), 512MB (2x256), 80GB HDD, Slot 4XDVD-SuperMulti, Gigabit LAN, WLAN (11b/g), 4-i-1 kortlæser, Bluetooth, Ferrari mus
Avatar billede kox Nybegynder
18. september 2004 - 22:11 #7
jo rigtigt nok varmeskud men hvis du læser det jeg skriver står der jo en del informationer. næsten alle maskiner vil kunne det som ivani ønsker, det hele kommer jo an på hvor mange penge der at gøre med.
umiddelbart vil det jo være dumt at linke til en rolls-royce hvis ivani mere tænker i retning af lada. så når jeg (og andre) får flere informationer vil det være lettere at linke til en konkret (og relevant) model!
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. september 2004 - 22:17 #8
kox - ja det er rigtig. Dejligt med noget info om tingene, som jeg godt kan bruge. Men konkret så er det ikke det der spørgs efter. Men rare oplysninger at have :-)
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. september 2004 - 22:18 #9
bleza - hvad koster maskinen? kan den evt. købes uden windows?
Avatar billede kox Nybegynder
18. september 2004 - 22:23 #10
varmeskud > nu er det jo ikke hvad du kan bruge der er relevant i dette spørgsmål :o)
så indtil ivani kommer med en ca. prisramme vil jeg fastholde det synspunkt at det ikke er særligt brugbart for ham at smide x antal links på konkrete maskiner
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. september 2004 - 22:29 #11
kox - Rigtigt det ikke er hvad jeg kan bruge. Men han spørger jo om hvad der er best/godt/nok til det han skal bruge den til. Så hvis man kan finde en til 6000kr som er god nok til det er det jo ikke nødvendigt at bruge 12.000kr på en ;-)
Avatar billede kox Nybegynder
18. september 2004 - 22:37 #12
ja ok nu skal vi jo ikke diskutere til ud på natten. men stort set alle maskiner fra 6000 og opefter kan det som han spørger om. ligesom en lada fint kan transportere dig fra dk til sydfrankrig, men det vil nok være hurtigere og ihvertfald mere bekvemt i en stor mercedes.
men lad os nu vente og se hvad ivani havde tænkt sig inden vi overfylder hans inbox.
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. september 2004 - 22:42 #13
kox - Smiler. Ja det er rigtig. Venter spændt på at se hvad for nogen pc i kan anbefale når han kommer med nogen tal, da jeg selv er på udkig efter en
Avatar billede espersen Novice
18. september 2004 - 23:28 #14
læs denne artikel :
http://www.eksperten.dk/artikler/365

Drop alle maskiner der ikke er Centrino ! ; de giver for meget varme = støj fra en blæser....

Jeg ville gå efter en Asus M6N eller M6Ne...

Den er med 15" eller 15,4" skærm vejer blot 2,7 kg og har et ret fedt design (ud over at det er rigtig fin kvalitet)

Den har noget af det nyeste grafikkort til bærbare : et Radeon 9600 pro + det er en Centrino maskine. Dens VGA-ram er dedikerede ram - dvs. den skal ikke dele ram med resten af konfigurationen (modsat shared ram som i mange andre)

Dette gør den bl.a. god til at afspille DVD-film og også på længere sigt fortsat spil og større programmer!

M6800N har 256 eller 512 MB ram som desuden er 333 mhz (max 2 GB ram ialt)- mod de mere normale 266 mhz på FSB'en

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65017 (den lille med 40 mb HDD og 256 mb ram)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65019 (med 60 GB HDD og 512 MB ram)
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=65018 (1,6 ghz - ret ok)
http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=AsusM6800Ne  (den helt nye med bl.a. opgraderet VGA)

Jeg er selv ret vild med Asus M6N som også netop er ved at blive opgraderet på VGA-siden ATI9700 - Den Asus findes i 1,4 + 1,5 + 1,6 + 1,7 Ghz ; se her specifikationerne fra Asus :
http://www.asus.com/prog/spec.asp?m=M6000N%20Series&langs=01

http://www.laptop4u.dk/varer.php?serie=VegaPROZ7 denne skal du også tjekke lidt. Det er ca. samme maskine som Asus M6N og kan fåes lidt billigere flere steder.

256 mb ram koster ca. 435 kr. (et rimelig vigtigt parameter at kende priser på INDEN køb! - fx. Dell er ofte meget dyr at købe extra ram til!)
Avatar billede kox Nybegynder
18. september 2004 - 23:31 #15
espersen jeg ledte også efter linket til artiklen, men det er dødt, måske freehelp har fjernet den igen?? derfor forsøgte jeg at uddrage det vigtigste øverst oppe ;o) det har så tilgengæld tæret hårdt på kræfterne så nu må jeg melde godnat.
Avatar billede varmeskud Praktikant
18. september 2004 - 23:39 #16
kox - Godnat, ville ellers gerne have hørt hvad du ville anbefalde. Men jo svært når du ikke ved hvad pris han går efter. Sov godt
Avatar billede ivani Nybegynder
19. september 2004 - 09:44 #17
Prisen jaa det kommer helt an på om den er ny eller brugt.

Men jeg vil max give 8000 kr. Så er det ligemeget om den er ny eller brugt.
Kan jeg godt få en virkelig god computer til den pris?
Avatar billede ivani Nybegynder
19. september 2004 - 09:51 #18
Jeg kigger efter en god computer som lægger mindt på

2.6 Ghz
512 Ram
40 GB Harddisk
DVD
CD
Brænder
Trådløs netkort
4 USB stik
Kortlæser
Infrarød
Tv out
15 tomme TFT skærm
Diskette drev
Ægte Pentium 4
Microfon

Hvis jeg kan finde en som kan alle det som jeg vil have
Så er det ligemeget om det er nyt eller brugt.
Jeg vil bare have en rigtig god mærke som ikke går i stykker 4 gang om ugen.

Så vil jeg give 8000 KR
Avatar billede espersen Novice
19. september 2004 - 10:10 #19
8000 kr ; så vil du ikke have en Centrino ??

Giv lige extra 500-600 kr. : http://prc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=467
Avatar billede kox Nybegynder
19. september 2004 - 15:56 #20
må på det kraftigste anbefale dig/ jer at købe en centrinomaskine.

hvis du køber en 'normal' P4 vil blæseren køre en rigtig stor del af tiden. når blæseren er igang er det som at have en ministøvsuger på skrivebordet. en af fordelene ved centrino er at de har indbygget speedstep. det er en teknologi der automatisk sætter hastigheden ned når der ikke er brug for den store regnekraft, f.eks. hvis du skriver eller ved almindeligt surferi. min kører i øjeblikket kun med 600MHz men så snart der er behov for mere kører den med 1,4GHz. dette sammen med at de øvrige komponenter er strømbesparende gør at der er meget lille varmeudvikling, dette gør at blæseren næsten ikke kører. (når den kører larmer den selvfølgelig som en P4)

den espersen linker til er et godt bud næsten indenfor dit budget. en centrino 1,5GHz vil yde ca. som en P4 med 2,4GHz. (99,73% af tilfældene vil du ikke alligevel ikke mærke forskel på om du sidder ved en 2,4 eller 3GHz maskine)
der er cd-brænder i og den kan afspille dvd. hvis du vil kunne brænde dvd'er også løber der 720kr oveni, det ved jeg så ikke om du har behov for?
der er godt nok kun 256Mb ram i, nok til normalt brug, men 512 er at foretrække, men det kan du jo opgradere hvis behovet viser sig.

diskettedrev er der i de fleste tilfælde ikke på nye bærbare, det bruges ikke meget mere. istedet bruges et pen-drive som sættes i usb stikket. de fås fra ca 200 med 64Mb og opefter.

for sjov søgte jeg lige på den blå avis på centrino. du kan få en dell med ca. det du har brug for til 6400kr, så er der lidt indenfor dit budget til ekstra ram osv... http://www.dba.dk/asp/Soegning/soegning.asp?AnnonceType=2&Fritekst=centrino&Medbillede=0&AntalDage=0&Querytype=0&PrisTil=9999999&PrisFra=0&KortSogRad=0&KortSogY=0&KortSogX=0&radX=0&radY=0&KortSogNavn=0&RegionId=0&Forhandler=0&RubrikId=25110&OldNiveau=1&AgentNavn=&SoegningId=0&Sortering=2&Sorteringtype=1

sådan af ren nysgerrighed hvad vil du bruge 4 usbstik til?
Avatar billede espersen Novice
19. september 2004 - 16:32 #21
Kox og jeg er helt enige ;o)

bemærk så mange der vil af med deres Acer ....  (ikke et mærke jeg selv ville købe!)
Avatar billede ivani Nybegynder
19. september 2004 - 20:27 #22
De der Centrino  maskiner de har næsten alle sammen lav Mhz

Hvorfor er de sådan?
Avatar billede espersen Novice
19. september 2004 - 22:59 #23
her en artikel om Centrino :
http://laptop4u.dk/main_centrino_.html

se en test her hvor Centrinoens Pentium M-processor er sat op i mod en almindelig Pentioum4-CPU : http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.html?i=1800&p=14
Avatar billede ivani Nybegynder
20. september 2004 - 09:57 #24
Kan i forklar mig lidt bedre om hvorfor en Centrino maskine er bedre end en normalt p4?
Avatar billede espersen Novice
20. september 2004 - 10:45 #25
Den har en rigtig fin ydelse - på linie med P4

- se kox's kommentar ovenfor ; den bruger ikke så mange watt = lang batteritid
få watt = mindre varmeudvikling = mindre brug for en larmende blæser til at køle den med.

Med de gamle laptops skulle man altid holde øje med stikkontakter ; med Centrino kan man gå meget længere på en "optankning" - med centrino er man blevet reelt bærbar!
Avatar billede kox Nybegynder
20. september 2004 - 11:16 #26
arj ivani jeg kommer helt i tvivl om du egentligt læser de indlæg vi sidder og bruger tid på at skrive???
Avatar billede ivani Nybegynder
20. september 2004 - 12:13 #27
Jeg læser dem men du må undskyld kox når man ikke kender meget til det så kan det være svært og forstå. Sorry
Avatar billede kox Nybegynder
20. september 2004 - 12:48 #28
ja ok fair nok, jeg havde overset 'bedre' :o) hvad er det du gerne vil have uddybet?
jeg har kigget rundt og kan ikke finde nogen billigere end den espersen tidligere har linket til. nogle kommer tæt på i prisen men er så med dårligere specs.
hvis ikke den er noget for dig må du på brugtmarkedet (hvis altså vi har overbevist dig om at det skal være centrino :o))

en anden mulighed er at købe en celeron-M de fås lidt billigere og de skriver at de har nogle af de samme fordele som centrino mht varme og batteriforbrug. jeg kender dog ikke nok til celeron-M til at kunne hverken anbefale eller fraråde dig dem, men hvis de har ret meget med en normal celeron at gøre ville jeg holde mig langt væk fra dem...

nu ved jeg jo ikke om du bor i en større by, men hvis du gør, er der jo mulighed for at gå i nogle computerbutikker og vise dem http://prc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=467 og spørge om de kan noget bedre til prisen. om ikke andet kan du se hvilken skærmstørrelse o.l. du vil gå efter. hvis du får et tilbud kan du jo smide et link om modellen så kan vi se om der er nogle umiddelbare faldgruber.
Avatar billede espersen Novice
20. september 2004 - 12:57 #29
enig med kox !

her er en med Intel Celeron M :; http://prc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=463
MEN MEN .... den er primært til kontorarbejde osv...
Avatar billede kox Nybegynder
20. september 2004 - 13:19 #30
og så skal du betale ekstra for trådløst netværk så sparer du faktisk kun ca 700kr ifht en centrino, men selvfølgelig er 700kr mange penge hvis der så ikke er til maden :o)
Avatar billede kox Nybegynder
20. september 2004 - 13:31 #31
så lige på den blå avis igen, tror at den computer der igår stod til 6400 nu er nedsat til 5800, måske du kunne presse ham lidt ekstra. hvis du følger linket tidligere og trykker i pris til den har de billigste øverst der den lige der. det var da ihvertfald en mulighed.
jeg ville nok foretrække den løsning fremfor celeron-M, men så er der jo det med garantien, det er jo op til dig om du vil tage chancen... hos prc-direct's znote er der derimod 2 års garanti...
Avatar billede ivani Nybegynder
20. september 2004 - 16:07 #32
Hvad er der forskel mellem en Athlon og en Pentium?
Avatar billede espersen Novice
20. september 2004 - 16:17 #33
Athlon er fra firmaet AMD og primært beregnet til desktop-PC ; de bliver temmelig varme !  (Jeg foretrækker p.t. AMD til alm. desktop pga. pris/ydelsesforholdet)

Pentium er fra firmaet Intel og primært beregnet til desktop-PC ; de bliver temmelig varme (dog ikke så meget som AMD)

Jeg vil ikke have en laptop med nogle af de processorer ; jeg vil kun have Centrino, som benytter Pentium M (også kaldet Banias eller Dothan)
Avatar billede kox Nybegynder
20. september 2004 - 17:25 #34
espersen > så fik jeg da vist lige lidt farve på. tak for det!
Avatar billede ivani Nybegynder
20. september 2004 - 19:34 #35
Findes der alle bærbar mærker med centrino system? eller er det kun nogen special nogen?
Avatar billede espersen Novice
20. september 2004 - 19:49 #36
kox ; det var så lidt ;o)

ivani ; tjooo  det vil jeg mene, da Centrino er førende - AMD har desværre ikke noget reelt alternativ p.t.  Alle mærker kan hvis blot maskinen lever op til Intels krav om Centrino.
Avatar billede kox Nybegynder
20. september 2004 - 20:20 #37
http://laptop4u.dk/main_centrino_.html som espersen tidligere har linket til står hvilke 3 'ting' der skal være i computeren for at den må betegnes som centrino. alle der fremstiller bærbare og køber de komponenter hos intel kan sælge centrinomaskiner, og så er det ligegyldigt om der står ibm eller acer, futtog eller noget 4. udenpå maskinen
Avatar billede ivani Nybegynder
21. september 2004 - 22:47 #38
Jeg giver ikke point før jeg har købt en.
Avatar billede kox Nybegynder
21. september 2004 - 22:51 #39
hvor langt er du kommet i overvejelserne? nogle gode tilbud ?
Avatar billede kox Nybegynder
21. september 2004 - 22:52 #40
og så også lige et svar så du har det når tid kommer
Avatar billede ivani Nybegynder
22. september 2004 - 09:49 #41
Jeg har et problem med at vælge en god mærke. Ved ikk om det skal være acer, ibm, toshiba, asus, HP osv.. aner det ik. Hvad for en er bedst?

Er der nogen der har haft de mærker og har ikke haft problem med den i langtid??
Avatar billede ivani Nybegynder
22. september 2004 - 10:00 #42
Hvordan kan jeg vide at det er en rigtig centrino og ikke at det er kun en mærke der er klistet på pcen?
Avatar billede espersen Novice
22. september 2004 - 10:09 #43
Acer får ofte kritik for deres support ; og flere siger at de oftere sender Acer til rep.

IBM er meget god (men dyr!)
Toshiba er god
Asus er god (min klare favorit)
HP er god (men også dyr)

Hvis der er et Centrino-mærke på laptopen, så skal det være Centrino - ellers er det vildledende markedsføring.
Avatar billede espersen Novice
22. september 2004 - 10:10 #44
Avatar billede ivani Nybegynder
24. september 2004 - 21:51 #45
hvad med en acer??
Avatar billede ivani Nybegynder
24. september 2004 - 21:52 #46
Ja den har du jo derop sorry..
Avatar billede espersen Novice
24. september 2004 - 22:47 #47
ville ikke tage en Acer
Avatar billede ivani Nybegynder
29. september 2004 - 22:36 #48
Jeg har ikk købt en computer endnu da jeg pludselig skulle af med pengene. Men jeg venter med at accepter jeres svare så skal jeg nok se om jeg kan købe det i løbet af resten af året.
Avatar billede espersen Novice
30. september 2004 - 09:25 #49
fino ; du spørg bare !
Avatar billede espersen Novice
06. april 2005 - 20:51 #50
Lukketid? - denne tråd er 1 af 400 åbne tråde, hvor jeg deltager - heraf er det alt for mange gamle!