Avatar billede musti776 Nybegynder
15. september 2004 - 11:37 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Har ide, vil høre jeres mening.

Hej Eksperter

Jeg har nu i rigtig lang tid haft nogle forskellige ideer som jeg ikke lige vidst om jeg
skulle arbejde videre med. Nu vil jeg lige høre jer om hvad i synes om de ideer jeg har
eller hvis i har nogle erfaringer med noget lign. osv.

Der er jo mange hjemmesider som har fået succe på et marked (land), også har man lavet
noget efterligning og prøvet at får det samme succe i et andet land...

Hvad synes i? Er der mulighed i det hvis man kommer først ud på et marked med et produkt der
har haft succe i et andet land?

Eller er det helt forkert, at efterligne noget selvom det er i et andet marked og man
ikke kæmper om samme målgruppe?

Jeg vil meget gerne høre jeres mening

Musti
Avatar billede lemon-tah-fanta Nybegynder
15. september 2004 - 11:40 #1
Jeg er modstander af den idé, fordi jeg mener at det er forkert at anvende andres metoder til at skaffe sig selv succes.. også selvom det er et andet land !! Men prøv at uddybe lidt mere, tak !!
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
15. september 2004 - 11:42 #2
At stjæle en ide er kun forkert hvis det er ulovligt. Eller hvis dine potientelle kunder får antipati mod dig på grund af det.

Kun hvis der er taget patent på et setup kan det være ulovligt, eller hvis du bruger navne og udtryk der er copyright på.

Jeg synes det er helt fint at kæmpe om samme målgruppe. Den der gør det bedst får markedsandelene. Jeg siger ikke at det er moralsk korrekt eller sympatisk at gøre det, men det er sådan det foregår.

Det kunne være en god ide at bruge nogle tusind kr. på en advokat, der kan fortælle dig om du risikerer et sagsanlæg du kunne tabe.
Avatar billede ralfi Nybegynder
15. september 2004 - 11:45 #3
generalt synes jeg det er super ide.. det er jo faktisk det alle danske IT succeser bygger på. Jeg tror det er meget få danske sites med kommacielt hensende som selv 100% har fundet på deres ide.

En side som Jubii som må regnes for en stor dansk IT succes har også sine rødder i udenlandske sites..
Avatar billede musti776 Nybegynder
15. september 2004 - 11:48 #4
f.eks. dba.dk stort firma der nok tjener kassen. De kan vel ikke have eneret eller patent på at være den eneste side der må vidersende eller sælge annoncer over det hele vel?
Avatar billede musti776 Nybegynder
15. september 2004 - 12:25 #5
andre der har nogen mening?
Avatar billede triple-x Nybegynder
15. september 2004 - 16:40 #6
ja jeg har da også en mening.
Jeg kan slet ikke følge lemon-tah-fanta da alle ideer stammer fra andre ideer. Hvis der kun måtte være en producent af hver ting ville det gå helt galt, da de så alle ville ha monopol og selv bestemte priser og kvalitet. Det er sundt med konkurence, og så længe du ikke overtræder nogle regler er det en super ide. Det smarte ville være at kigge på hvad konkurenten gør og derefter kigge på hvad han IKKE gør og derefter tilføje de ting du mener er bedst.
Avatar billede nse Nybegynder
15. september 2004 - 20:43 #7
Det er vigtigt at skille tingene ad. Det er kun et par procent af alle nystartede virksomheder, som rent faktisk er innovative. Man stjæler jo ikke andres "idé" ved at starte som fx. murer. Til gengæld kan man selvfølgelig stjæle en metode eller lign.
Danmark er et af de lande, som har nydt rigtig godt af andres idéer. Personligt ser jeg Danmark 10 år bagud. Hvis du tager til USA eller England, kan du groft sagt se, hvordan Danmark kommer til at se ud om 5-10 år.
For at nævne et par eksempler.
Bilka og Salling er et produkt af Herman Sallings rejser til USA og Tyskland, heraf navnet BILliges KAufhaus, hvor stordrift indefor detailkæden langt fra var et særsyn.
Om det er forkert at stjæle idéen kommer jo an på omfanget. Jeg tror næppe, at nogen ser forkert på BILKA, selvom det oprindeligt ikke var Salling og Møller der fandt på det.
Derimod skal du være opmærksom på ophavsrettigheder, det går ikke at total kopierer konceptet. Desuden skal du også være opmærksom på evt. patenter.
Avatar billede tommyf Nybegynder
16. september 2004 - 09:03 #8
Ideen er vel fin, det er bare et spørgsmål om at vurdere hvornår markedet er lige ved, at være moden.

ralfi >> Jubii har vel ikke ligefrem rødder i udlandet. Den er blot solgt til udlandet efterfølgende.
Avatar billede musti776 Nybegynder
16. september 2004 - 11:04 #9
jeg siger tak til jer alle.
I må meget gerne ligge svar så jeg kan fordele points imellem jer...

Musti
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
16. september 2004 - 13:28 #10
ok, good luck!!
Avatar billede triple-x Nybegynder
16. september 2004 - 15:12 #11
ønsker ik point
Avatar billede ralfi Nybegynder
16. september 2004 - 19:05 #12
tommyf>> når jeg siger rødder mener jeg at deres ide er direkte hentet fra udenlandske sites..
Avatar billede olebole Juniormester
16. november 2004 - 16:21 #13
<ole>

tommyf >> "Yahooooo ... jeg har fået en kanon idé - den skal hedde Jubii!"  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede areon Nybegynder
24. november 2004 - 15:01 #14
Jeg vil da gerne lige tilføje en lille paragraf her til dit spm.

Min Kompanion og jeg har rent faktisk for et år siden rejst til Bulgarien hvor vi har åbnet en "tro" kopi af Nightleif.dk som hedder Nightlife.bg. Denne webportal har nu været i luften i omkring et år og er lige nu blevet solgt (koncept og portal) for "beskedent" beløb på 80.000 DDK. Ved godt det ikke er en milliard millioner men syns bare det illustrere at man sagtens kan dublikere successer fra andre lande til markeder hvor disse Ideer / Services ikke er tilgængelig..
Med venlig hilsen
Jack
Avatar billede musti776 Nybegynder
24. november 2004 - 17:55 #15
det er præsic samme tankegang jeg havde med mit projekt...
takker for dit kommentar areon....
Avatar billede alligator Nybegynder
17. december 2004 - 21:12 #16
Kunne man få at vide om du har et specielt land i tankerne, jeg arbejder selv lidt med en lign. ide.

Mvh
Mads

Mail: Mads.Singers@ofir.dk