Avatar billede jesspedersen24 Nybegynder
04. september 2004 - 17:42 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

køb af bærbar til skolebrug. (Mac vs. PC)

Jeg står overfor, at skulle købe ny computer, som skal bruges til forelæsninger ved universitetet.
Herudover skal den bruges til projektskrivning, hvor word og indesign bliver de primære programmer, som anvendes.
Det kan også nævnes, at jeg ønsker en computer, som larmer minimalt fra blæseren etc.
Desuden har jeg tænkt mig, at computeren skal bruges til photoshop, web surfning samt afspilning af film/DVD.
Computeren skal desuden IKKE bruges til spil, så derfor er "spille-krav" ikke relevant.

Sidst krav til computeren er designet. Jeg vil gerne have en flot bærbar, samt så skal den være så kompakt som muligt.

Jeg har været ude at se på flere computere og er stødt over en helt bestemt, som har vækket min interesse.

PowerMac G4 12". Designet er helt optimalt hvad jeg leder efter, samt størrelsesmæssigt, da en stor computer, er klodset til forelæsninger, hvor der ikke er meget plads.

Men findes der ikke PC'er, som har samme størrelse som Powermac G4 12"?

Jeg har ikke tidligere arbejdet med mac, derfor bekymrer det mig også lidt - om det er en stor omvæltning?

Herudover, ved dog ikke om dette er i strid med reglerne herinde, har jeg et spørgsmål mht. softwaren til mac. Jeg er studerende, og har derfor ikke råd til, at give 7000,- for photoshop og diverse programmer.
Derfor vil jeg gerne snakke med andre mac brugere, hvad de gør mht. dette "problem". Hvis det er i strid med reglerne, kan det sagtens diskuteres over mail: jesspedersen@tiscali.dk
Håber folk forstår min "fustration", over manglende penge pga. SU.!

På forhånd tak.
Avatar billede freehelp Praktikant
04. september 2004 - 18:00 #1
Tjek mit minisite og kontakt mig på msn eller icq så skal jeg hjælpe dig uden beregning
Avatar billede espersen Novice
04. september 2004 - 18:00 #2
1. mht. laptop er det bestemt ikke nemt at finde en med TV-out i den størrelse ! Skal du se DVD o.l. på dit TV ? (går jeg dog stærkt ud fra med en 12"...)

Hvad er dit budget ?  (Småt og godt = rigtig dyrt!)

2. Software: ja det er ikke tilladt. Det lyder bestemt også som om at du kan få billigere software til en alm. Windows-laptop.
Avatar billede freehelp Praktikant
04. september 2004 - 18:00 #3
http://www.eksperten.dk/artikler/365

læs evt min guide om emnet
Avatar billede freehelp Praktikant
04. september 2004 - 18:02 #4
ICQ-341639301
Msn-LD69@ofir.dk

kontakt mig her
Avatar billede milter Ekspert
04. september 2004 - 18:23 #5
Der findes billigere alternativer. I stedet for Photoshop kan du købe Paint Shop Pro. Der har altid været en hed diskussion om de to, men jeg (og mange andre) mener, at PSP dækker behovet for alle undtagen fuldtidsgrafikere.

Check også, hvad programmer og evt. ekstraudstyr til Mac koster i forhold til PC.

Professionelle mediefolk sværger (næsten) alle til Mac og Photoshop. Der er sikkert en grund til det, men jeg ved, at min svoger, som bruger Mac og Photoshop, ikke har færre problemer, end jeg har.
Avatar billede jesspedersen24 Nybegynder
04. september 2004 - 18:31 #6
Milter:

Men findes Paint shop pro til mac ? Jeg mener nemlig kun det er udviklet til windows!.
Avatar billede freehelp Praktikant
04. september 2004 - 18:38 #7
Trækker mig fra spørgsmålet efter en snak på¨msn.

Centrino er stadig ikke at finde på MAC - og centrino er ikke bygget op omkring MAC som du som smart forklare mig *LOL*
Avatar billede jesspedersen24 Nybegynder
04. september 2004 - 18:40 #8
nej det var ikke hvad jeg prøvede at forklare dig. Men tilgengæld mente du jo, at der IKKE fandtes bærbare MAC'er *LOL*
Avatar billede milter Ekspert
04. september 2004 - 18:41 #9
Nemlig. Det er et af problemerne ved at bruge Mac. Der er meget større udvalg af alle mulige slags programmer til Windows.
Avatar billede freehelp Praktikant
04. september 2004 - 18:41 #10
Sagde sgu da fra start jeg IKKE kendte til mig ok!!

Held og lykke med den centrino baseret MAC :-)
Avatar billede freehelp Praktikant
04. september 2004 - 18:44 #11
Pentium-M, Intel 855 og den trådløse 802.11-standard=centrino. Og så kan du hoppe herfra og til juleaften hvad angår din påståelse af centrino er bygget for MAC's skyld *G*

Spild af tid jeg hjalp dig her.

God aften og weekend
Avatar billede jesspedersen24 Nybegynder
04. september 2004 - 18:45 #12
Jeg har aldrig sagt, at centrino findes til mac så har du misforstået mig. MAC bruger G4 og G5 teknologien, og PC'er har prøvet at efterligne med centrino, for at minske støjniveauet og forlænge batteritiden - samt flere ting..
Avatar billede freehelp Praktikant
04. september 2004 - 18:47 #13
Nu trækker du i land! Beklageligt jeg ikke gemte den log over hvad vi talte om :-)

Du skrev MAC'en havde fordel af centrino med dets batterileve tid og at MAC var årsag til centrino var kommet!

Slut med spam herfra.

Held og lykke med handlen og skolen
Avatar billede jesspedersen24 Nybegynder
04. september 2004 - 18:48 #14
Det er da utroligt, så påståelig du er.. MAC bruger G4 processor... og centrino findes KUN til PC'er!
Avatar billede freehelp Praktikant
04. september 2004 - 18:50 #15
Det var det jeg sagde til dig ikke sandt! så lad være med at vende den rundt nu. Mon ikke nok jeg ved hvad centrino er og ikke er :-)

Out
Avatar billede jesspedersen24 Nybegynder
04. september 2004 - 18:51 #16
"Nu trækker du i land! Beklageligt jeg ikke gemte den log over hvad vi talte om :-)
"

Det kan alle jo komme at sige, indtil da, er det kun dit ord mod mit.

og jeg har jo pointeret, at MAC bruger G4 hvor PC bl.a. bruger centrino!
Avatar billede freehelp Praktikant
04. september 2004 - 18:53 #17
Beklager igen - men det er ikke PC'ere der bruger centrino med laptop!

Nu holder jeg her. Held og lykke du
Avatar billede jesspedersen24 Nybegynder
04. september 2004 - 18:54 #18
Ordkløveri. En laptop er vel også en PC!
Avatar billede jesspedersen24 Nybegynder
04. september 2004 - 19:28 #19
svar
Avatar billede egonspock Seniormester
04. september 2004 - 21:07 #20
Hej Jesspedersen,
Jeg synes at en 12" Powerbook lyder som et rigtigt godt valg. Bare det at du kan smække låget i for at lade den gå i dvale og åbne det igen og se den vågne op på 3-5 sekunder uden at du overhovedet behøver at røre en tast er en drøm :-)
Men husk at købe rigeligt med RAM. Jeg ville nok købe den med 1*512 MB og så købe en ekstra klods hos http://www.crucial.co.uk
Men prøv at henvend dig til en Macbrugergruppe: http://www.apple.com/dk/usergroups/ og lad dem hjælpe dig. Der var en fornuftig diskussion på slashdot om lige netop skiftet fra Windows til Mac her: http://slashdot.org/article.pl?sid=04/09/02/0133225
Og så lige to links for underholdningens skyld: http://fishbowl.pastiche.org/2004/05/25/the_mac_is_a_harsh_mistress
http://www.dmin.net/entropy/archives/000286.html
I øvrigt kommer din Powerbook præinstalleret med en hel masse nyttig software, som f. eks. GraphicConverter, der fint kan klare de flestes photoshop-behov. Og ellers installerer man vel bare GIMP, hvis man vil have mere, og det er helt gratis.
Avatar billede jesspedersen24 Nybegynder
04. september 2004 - 21:42 #21
Egonspock: Først tak for det uddybende svar!

De argumenter som du fremfører, er nemlig også det, som jeg mener gør en mac meget stærk kontra en PC.
Desuden skal alt mit projektarbejde etc. gemmes på computeren, derfor vil jeg også helst undgå virus, så det ikke bliver ødelagt. Samtidig er jeg godt træt af alt det spyware på min PC (har både spywareblaster og ad-aware installeret) Men lige godt hjælper det...

Jeg har dog et par spørgsmål, som jeg håber du kan være behjælpelig med. 12" Powerbook er vel 100% lydløs 95% af tiden pga. G4 processoren?

Jeg har iøvrigt hørt, at aluminiums stellet til computeren ikke er særligt holdbart omkring DVD drevet. Jeg har læst, at flere har haft problemer med at drevet ikke har kunnet fungere efter kort tid, pga. alu beklædningen blev presset lidt ned, når man hvilede hånden for at skrive på tastaturet. Er der noget hold i det?

Jeg har tænkt lidt på, om skærmen reelt set, er for lille til dvd afspilning?

Det lyder rigtig godt, at der er så meget gratis software, da jeg har haft utrolig mange bekymringer mht. software - med en SU kommer man jo ikke langt ;-)

sidst men ikke mindst, er jeg blevet vejledt af Fona butikken, til at købe en total forsikring til computeren i 3 år. Den dækker alt mht skader, tyveri osv osv. Selv hvis batteriet bliver dårligere efter 2½ år, kan man komme ind i butikken og få et nyt sat i.
Det eneste som trækker ned ved denne forsikring er prisen - 2300,-!!
Hvad mener du omkring denne forsikring, burde jeg tegne sådan en, ved køb af Powermac'en?

Tak endnu engang..
Avatar billede egonspock Seniormester
04. september 2004 - 23:53 #22
Min 15" er stort set lydløs, så det kan du vist godt regne med at 12"-en også er.

Skærmen er fin til DVD, jeg havde i hvert fald ingen problemer på min gamle 12" iBook. Tænk på at de bærbare DVD-afspillere typisk har 5-7"-skærme, så det er slet ikke noget problem. Den fylder så også det mindre i bus og tog end en med større skærm, så det er en klar fordel. Endelig kan man jo blot slutte den til sit TV, hvis man er hjemme.

Jeg kan ikke genkende problemet med at stellet ikke skulle være godt nok, og hvis der har været problemer med 1. generation, så er de næsten med garanti væk her i 3. generation af AlBook'en.

Lige nu er der i øvrigt en diskussion om hvad der er det bedste freeware til Mac her: http://www.mac360.com/index.php/mac360/comments/94/ og der er meget mere godt, end der lige er nævnt der. Se i øvrigt også http://www.versiontracker.com/macosx/ Det er stedet man først søger, hvis man leder efter noget til sin Mac.

Mht. Forsikring, så er det nok en god ide at have sådan en til en bærbar. Sker der et eller andet, er det tit nemmest at skifte motherboardet, og det koster nok det dobbelte af hvad forsikringen koster. Jeg havde stor glæde af min forsikring til min iBook, så det vil jeg nok anbefale at du tager med. Var det en stationær, var det en anden sag, for der er jo ikke det samme slid på sådan en, og den kommer heller ikke med i tasken :-)

Du får i øvrigt lige tre mac-links til, hvis du ikke skulle kende dem. Jeg besøger dem dagligt: http://www.macsurfer.com http://www.mediamac.dk og http://www.macnyt.dk
Avatar billede jesspedersen24 Nybegynder
05. september 2004 - 18:08 #23
endnu engang tak for links'ene.

Der hersker ingen tvivl nu - det bliver en Powermac 12", som bliver mit køb om 1 måned eller 2.

Jeg har dog lige et spørgsmål til - jeg kan ikke komme ind på hjemmesiden www.crucial.co.uk??

Hvor kan jeg ellers købe ram moduler henne, og er det billigere i f.eks. England (indenfor EU) i forhold til dk? Og hvor meget skal jeg regne med, for en blok med 512 mb i?

Kender du forresten nogle forhandlere, hvor apples maskiner sælges billigt? altså billigere end hos Fona? Mener den kostede 13700,- med 256 mb ram.
Avatar billede jesspedersen24 Nybegynder
06. september 2004 - 15:16 #24
bump..
Avatar billede egonspock Seniormester
06. september 2004 - 23:21 #25
Hov, Jeg troede at jeg havde svaret! Men skidt. Det hedder vist nærmere http://www.crucial.com/eu/ eller http://www.crucial.com/eu/store/listparts.asp?Mfr%2BProductline=Apple%2BPowerBook&mfr=Apple&cat=RAM&model=PowerBook+G4+1.33GHz+%2812-inch+Display%29&submit=Go
Crucial plejer at være pålidelige, men du kan formentlig også få ligeså godt tilbud i Danmark.
Prøv evt. at se i Electric City, der har de nogen gange gode tilbud, eller på Apples uddannelsesbutik: http://store.apple.com/Catalog/dk/Images/routingpage.html
Der er altid spekulation om hvornår den næste opgradering af Apple's modeller kommer, så hvis der pludseligt er et godt tilbud, kan det være, at der er en ny model på vej. Eller hvis det kan være svært at finde en maskine her og nu. Se evt. http://episteme.arstechnica.com/eve/ubb.x?a=frm&s=50009562&f=8300945231
held og lykke med det!
Avatar billede sorensen_dk Nybegynder
17. september 2004 - 10:59 #26
hej, jeg er lige skiftet fra pc til mac og vil gerne lige knytte en sen kommentar.

jeg er den lykkelige ejer af en 12" ibook g4

der er rigtig mange programmer som du kan få gratis alternativer til, du kan for eksempel bruge GIMP til grafik og openoffice.

det kræver dog mod på at rode i terminalen men det er ikke så svært.

hvis du vil ha yderligere info fra en "switcher" kan du da smide en mail på michaeldk (at) gmail.com

håber du finder det bedste til dit behov, jeg er i hvert fald meget glad for min mac, og den kan bruges til alt... fra casual surfing til programmering.