Avatar billede michaelc Nybegynder
26. august 2004 - 08:36 Der er 12 kommentarer og
3 løsninger

Sletning af bruger og oprettelse igen, giver fejl: not "unique"

Hej eksperter,

Jeg har en Domino 6.0.3, hvor jeg har slettet en bruger i går, og jeg vil gerne oprette samme bruger i dag, men registreringen giver fejl.

I min log: "The internet address for this user is not unique."
I regisreringen: FAILED: The internet address for this user is not unique"

men .. der findes ikke en bruger med samme adresse, så det må være rester af denne bruger eller hvad ?
Avatar billede karstenv Nybegynder
26. august 2004 - 08:41 #1
Hvis du har slettet brugeren via det indbyggede adminklient så kan det tage op til 21 dage (default) før personen er helt væk.
Avatar billede michaelc Nybegynder
26. august 2004 - 08:52 #2
OK, det er skidt, men kan der gøres noget.. det kan der jo ofte .. :-)
Avatar billede karstenv Nybegynder
26. august 2004 - 08:56 #3
jep i console på server (via adminklient) skriver du: "tell adminP process all" uden "" så kører den alt med det samme, det tager bare recourcer så du ved det, det burde så i løbet af dagen fikse det, men der er ineg garantier :-)
Avatar billede jogii Nybegynder
26. august 2004 - 09:31 #4
Du kan evt. undersøge den skjulte oversigt ($Users) i den offentlige adressebog. Det er denne oversigt der bliver anvendt til at undersøge om dels navne (og adresser) er unikke, samt komme med forslag på alternative navne (hvis man arbejder med Notes klienten. Bliver heldigvis ikke anvendt ved SMTP mail udefra :-).

For at komme ind i oversigten skal du åbne databasen fra Arbejdsområdet/Workspace ved at trykke på <Ctrl Shift> samtidig med at du dobbelklikker på databaseikonet. Ved denne procedure bliver de skjulte oversigter vist. Du kan også vælge Menupunktet View -> Go To... samtidig med at du holder <Ctrl Shift> nede, så vises de skjulte oversigter også.

Hvis den internetadresse du leder efter ikke er her, så må du vende tilbage, så må den findes et andet sted.
Avatar billede michaelc Nybegynder
26. august 2004 - 10:08 #5
jogii: Han var ikke i ($Users)..., hvis nu jeg kører "tell adminP process all" i aften, vil det så være løst ? Er der andre steder jeg kan kigge ?
Avatar billede jogii Nybegynder
26. august 2004 - 10:50 #6
Hvor mange servere/brugere har I?
Du burde kunne udføre "te adminp process all" med det samme. Det burde ikke være et problem. Hvis du vil holde øje med hvordan AdminP arbejder, så åben databasen EVENTS4.NSF på serveren. Her kan du se de requests som ligger og venter, og hvilken AdminP på hvilken server der har udført hvad.

Hvordan slettede du brugeren? Når du anvender den indbyggese slettemekanisme, så skal du ikke vælge "slet postkasse på alle servere", da det vil forsinge processen. Det anvendes kun hvis du har clustere eller brugere med en kopi af deres postkasse på flere servere rundt omkring.

AdminP bør have udført sine pligter i løbet af dagen. Det er kun hvis du vil have "her og nu"-resultater at du behøver anvende "process all".

Vedr. $Users, har du ledt efter brugerens initialer? Kan du ikke prøve at oprette brugeren med en anden adresse, og så rette den senere?

Du kan bagefter anvende funktionen i Administrator -> People and Groups -> Tools -> Validate internet address ... for at checke.
Avatar billede michaelc Nybegynder
26. august 2004 - 12:55 #7
Ja, i havde begge et svar, jeg håber, at det er OK med pointfordelingen.
Avatar billede michaelc Nybegynder
26. august 2004 - 13:07 #8
jogii: 1 server på Iseries, ca. 100 brugere. Brugeren er slettet via indbygget mekanisme. Serveren er genstartet i nat.
Avatar billede karstenv Nybegynder
26. august 2004 - 13:07 #9
fik du løst dit problem?? Tak iøvrigt :-)
Avatar billede michaelc Nybegynder
26. august 2004 - 13:09 #10
Ingen løsning endnu ...
Avatar billede karstenv Nybegynder
26. august 2004 - 13:19 #11
oki har du fundet din "sletningsopgave" i AdminP databasen? den burde ligge der, i den er der osse en oversigt over hvor langt den er nået.

EN anden ting er du kunne prøve at skrive i console på server via adminklienten: "dbcache flush" det sletter alt der evt. skulle ligge i serverens "hukommelse"

Dernæst er der osse en sådan hukommelse på din klient('er) prøv at slukke din egen klient og slet filen (i R5 er det cache.dsk) i R6 er det cache.ndk slet den og start din'e klienter igen.
Avatar billede michaelc Nybegynder
26. august 2004 - 15:58 #12
Jeg fandt ikke opgaven i AdminP databasen. Men jeg slettede brugeren i en "ekstern adressebog", som vi benytter. Jeg troede dog ikke at den talte med i Directory. Alt. er der gået noget tid og derfor lykkedes det ...

Tak for hjælpen
Avatar billede jogii Nybegynder
26. august 2004 - 17:55 #13
Den eksterne adressebog kan være indlemmet i adressebogsstrukturen via DirectoryAssistance. Hvordan opdaterer i denne eksterne adressebog?
Avatar billede michaelc Nybegynder
27. august 2004 - 07:53 #14
Det er en adressebog til alle kontakter ud af huset, den vedligeholdes af alle brugerne.
Avatar billede karstenv Nybegynder
27. august 2004 - 07:58 #15
Udsenet afdenne eksterne adressebog, alså designet af den er det samme som på den anden adressebog? For hvis det er det kunne det godt tyde på det som jogii nævner, og så er det sansynligvis der vi skal kan finde grunden til fejlen, eller osse er der en anden der har samme internet addresse men bare en af de eksterne.