Avatar billede lmdthel Nybegynder
11. august 2004 - 18:08 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

MAC OS X newbie spørgsmål

Hej Folkens

Jeg har taget springet, og investeret mine sparepenge i en powerbook med OS X panther. Min allerførste Mac nogensinde, men jeg har lige et par spørgsmål.

1. Hvordan åbner jeg et shell vindue ?
2. jeg ville gerne kode nogle små java programmer til den, nogle erfaringer med det ? , hvad skal jeg installere ?

3.Jeg så engang en demo af en mac, hvor at den menu bar som er i bunden, ligesom "kørte rundt" , så man ligesom "bladrede" rundt i de forskellige programmer, kan man få den til det ? og hvordan ?

Med venlig hilsen

Thomas
Avatar billede egonspock Seniormester
11. august 2004 - 19:31 #1
Shellvinduet hedder Terminal, (og er sat op til at køre Bash) og den finder du i Hjælpeprogrammappen. For at lave Javaprogrammer kan du enten gøre dem helt i hånden derfra, eller du kan installere Developer tools, som ligger i Installers-mappen. Det er nok en ældre version, da Xcode 1.5 lige er kommet ud. Se evt. http://www.macdevcenter.com/ for gode tricks og ideer.
For at få din dock, som den hedder til at bevæge sig, skal du slå det til i Systemindstillinger->Dock.
Avatar billede egonspock Seniormester
11. august 2004 - 19:36 #2
Her er lige det direkte java-link hos O'reilly: http://www.macdevcenter.com/pub/ct/45

Og husk at opgradere vha. softwareopdatering i æblemenuen. Dernæst ville jeg nok åbne terminalen og køre nogle unixscripts:

sudo periodic daily weekly monthly

(kræver dit password)

og endelig ville jeg nok "reparere filrettigheder", tror jeg det hedder vha. Diskværktøj, som du også finder i hjælpeprogramsmappen. (tastaturgenvejen er æble-shift-u)
Avatar billede lmdthel Nybegynder
12. august 2004 - 08:03 #3
Cool.. tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
12. august 2004 - 08:06 #4
husk at lukke spørgsmålet!