Avatar billede neander Nybegynder
08. august 2004 - 20:34 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

wap og asp?

Hvordan blander jeg asp ind i min wap-side?

Sådan ser det ud nu:
<% @ Language=VBScript %>
<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC
    "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN"
    "http://www.wapforum.org/DTD/wm1_1.1.xml">

<wml>
    <card title="WAP">
<p><b>wappet tilbyder:</b></p>

<p><a href="nyhed.wml?subject=nyhed">Seneste nyhed</a></p>
<p><a href="galleri.wml?subject=galleri">Mobil-Galleri</a></p>

<p><%response.write test %></p>

</card>
</wml>

- men det virker ikke, hvorfor?
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2004 - 21:44 #1
Skal

<%response.write test %>

ikke være

<%response.write "test" %>

?
Avatar billede medions Nybegynder
09. august 2004 - 00:38 #2
Du kan altid se om det virker ved at sige:

<% @ Language=VBScript %>
<?xml version="1.0"?>
<!DOCTYPE wml PUBLIC
    "-//WAPFORUM//DTD WML 1.1//EN"
    "http://www.wapforum.org/DTD/wm1_1.1.xml">

<wml>
    <card title="WAP">
<p><b>wappet tilbyder:</b></p>

<p><a href="nyhed.wml?subject=nyhed">Seneste nyhed</a></p>
<p><a href="galleri.wml?subject=galleri">Mobil-Galleri</a></p>

<p>
<%
For i = 0 To 10
Response.Write("test" & i & vbCrLf)
Next
%></p>

</card>
</wml>

Det er altid en go' en at bruge hvis man skal se om det virker på serveren.
Husk at dit dokument skal hedde .asp !

//>Rune
Avatar billede neander Nybegynder
09. august 2004 - 09:23 #3
YES, det virker. Jeg vidste ikke at dokumentet skulle omdøbes til asp.

Hvordan kan man være sikker på det virker på de forskellige mobiltelefoner?

Kan man godt nøjes med at angive adressen www.domæne.dk/wap og ikke andet?

læg et svar rune :o)
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2004 - 20:14 #4
Du kan ikke være sikker på at det virker i de forskellige telefoner med mindre du koder specifikt til hver enkelt model, hvilket ikke er nogen helt let sag. Derfor foretrækker nogle at opdele telefonerne i grupper med egenskaber der ligner hinanden meget, og efterfølgende kode til hver gruppe. Det er fx wap-version og skærmstørrelse der skal tages hensyn til.
Avatar billede neander Nybegynder
10. august 2004 - 12:20 #5
palau > Men kan man ikke bare scripte efter laveste fællesnævner? kan alle telefoner ikke læse <?xml version="1.0"?> ?

Desuden kan jeg ikke få asp'en til at virke når jeg forsøger at hive data ud fra databasen... er der nogle specille ting jeg skal være opmærksom på her, ved åbning til en accessdatabase?
Avatar billede Slettet bruger
10. august 2004 - 13:59 #6
Du kan da sikkert godt nøjes med at gå efter laveste fællesnævner, men det vil jo afskære dig fra at bruge alle de nye funktioner der følger med fx WAP 2.0 og XHTML. Det kan vel sammenlignes med at skrive websider til en gammel version af IE og en skærmopløsning  på 400 X 600. Det vil virke, men ikke være den ideelle løsning. Men du kan jo undersøge hvilke brugere du kan forvente vil bruge din side, og komme med et kvalificeret gæt på hvilke telefoner (eller hvilken generation af telefon) de benytter. Det kommer jo an på hvad din side skal bruges til, og hvor brugervenlig den skal være.

Ang. dine problemer med ASP: Det er ikke lige mit område, men du kan jo prøve at lægge din kode herind, og håbe på at arne v eller medions vender tilbage ;-)
Avatar billede neander Nybegynder
13. august 2004 - 08:29 #7
palau > Det eneste jeg har brug for at kunne på mit site er, at kunne opliste nogle nyheder, ren tekst hevet ud af en database. Og så vil jeg have wallpapers på sitet også.

Det er altså blot
1) oplistning af links
2) ren tekst
3) gif's

Jeg fornemmer ikke der er brug for nogle nye funktioner - gør jeg? Der er ikke tale om betaling eller formularer af nogen art.
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2004 - 11:15 #8
Jeg tror desværre ikke det er helt så simpelt som du får det til at lyde. Der er stor forskel på hvad de forskellige versioner af WAP understøtter. De ældre versioner understøtter fx ikke .gif, men derimod .wbmp, som er sort/hvid. Wallpapers kan også blive et problem.

Jeg ville nok foretrække at lave i hvert fald to versioner: en til de ældre og en til de nye telefoner. Så kan du lettere tage højde for faktorer som skærmstørrelse og de forskellige wap-versioner
Avatar billede neander Nybegynder
15. august 2004 - 09:14 #9
Vil det sige, at jeg godt kan lave et site til wap, hvor alle kan se det - hvis jeg blot nøjes med ren tekst, - og evt. venter  med wallpapers?
Avatar billede Slettet bruger
16. august 2004 - 11:14 #10
Ja, hvis du fx koder til version 1.2, burde du være godt dækket ind. Men husk at de lidt ældre telefoner har mindre skærme end de nye, og det har, som du sikkert vil opdage, ret stor betydning for hvor læsevenlig din side bliver.
Hos Nokia kan du downloade en mobilbrowser, som tillader dig at ændre skærmstørrelsen, hvilket kan være en god hjælp:
http://www.forum.nokia.com/main/0,6566,040,00.html?fsrParam=1-3-&fileID=4115

Her er lige et link til en side hvor du vil kunne finde mere om emnet:
http://www.palowireless.com/wap/tutorials.asp
Avatar billede neander Nybegynder
18. august 2004 - 09:29 #11
læg et svar palau
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2004 - 10:20 #12
svar fra palau
Avatar billede neander Nybegynder
18. august 2004 - 13:05 #13
palau > det var kun en kommentar, hehe...
Avatar billede Slettet bruger
18. august 2004 - 13:06 #14
så får du da lige et svar :-)
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2004 - 21:31 #15
Tak for points. Jeg ville nu gerne have delt med de to andre ;-)