Avatar billede kaffekop Nybegynder
26. juli 2004 - 18:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ændring af drevbogstav

Efter en formatering er min system partition kommet til at hedde D: istedet for C: Jeg rebootede med Win XP cd'en..

Jeg fatter ikke lige hvordan det er sket, da drevene jo får tildelt et bogstav efter placering (primær/sekundær Master/slave osv.)
Den hd som mit system normalt ligger på er primær master, og har altid heddet C, men nu hedder den altså D.

Nogen ideer?
Avatar billede nopsen Ekspert
26. juli 2004 - 18:56 #1
du er nok kommet til at vælge den forkerte partition i starten af installationen, hvor du selv vælger hvilken partition du vil installere på.. det kan desværre ikke laves om uden en geninstallation.
skal lige siges at på nogen typer pc'ere hvor der sidder indbygget kortlæser, skal man disable usb i bios inden installationen, da kortlæseren ellers bliver til C, men ved ikke om det er tilfældet hos dig.
Avatar billede nopsen Ekspert
26. juli 2004 - 18:58 #2
det bliver ikke tildelt automatisk, du skal altid selv vælge hvilken partition du vil installere på.
Avatar billede nopsen Ekspert
26. juli 2004 - 18:59 #3
når du kommer til partitioner i starten af installeringen, vælger du C.partitionen, sletter den og opretter en ny, derefter vælger du at installere windows på denne partition.
Avatar billede kaffekop Nybegynder
26. juli 2004 - 19:12 #4
Jeps men problemet er at der er blevet "flyttet" rundt på bogstaverne. Dvs. hvis jeg i starten af installationen sletter min nuværende C (før I) partition, så sletter jeg en masse data som ligger på et helt andet drev.

Jeg har for længe siden lavet en partition på 15 G som jeg altid har valgt ved system installationer, og den har altid heddet C, men nu hedder den D...
Avatar billede nopsen Ekspert
26. juli 2004 - 20:31 #5
så har du måske flyttet drevbetegnelser på et tidspunkt inden du geninstallerede.. har du ikke mulighed for at gemme dine data og lave det hele om?
Avatar billede kaffekop Nybegynder
26. juli 2004 - 23:58 #6
Har skilt maskinen ad og kiget på drevene (griber ud i den blå luft nu, tror jeg skal have et par liter kaffe). Jeg har en 40 Gig Maxtor som primær master, og en Seagate 120 Gig som primær slave. På Maxtor'en har jeg en partition på 15 Gig som har været mit system drev (C) i laaang tid. Jumperne på begge drev sidder til Cable Select.
Fatter ikke hvorfor min Bios pludselig bestemmer at Seagaten skal være Master. Det eneste jeg har gjort er at boote på Win XP cd'en for at formatere min system partition for at kunne geninstallere. Da jeg kom til at skulle vælge partition, undrede det mig at min 15 Gig system partition pludselig hed D, og ikke C.

Jeg har før i tiden brugt FORMAT og FDISK til at klargøre mine diske, så jeg har en ide om at Windows har en anden måde at håndtere det på. Men når jeg kigger i min Bios ER master disken altså ændret. Underligt!!!
Avatar billede nopsen Ekspert
27. juli 2004 - 00:05 #7
det er min erfaring at det er bedre at sætte jumperne til henholdsvis master og slave og ikke cable select, som netop kan forvirre windows.
Avatar billede kaffekop Nybegynder
27. juli 2004 - 00:24 #8
Der er ikke mulighed for at sætte jumperen til slave på Seagaten. Der er kun Master, Cable Select og "Reduce disk size to 32 Gb" Ellers er jeg også mere til at sætte jumpere manuelt...
Avatar billede nopsen Ekspert
27. juli 2004 - 17:23 #9
så er det jo et problem, for at kunne få det hele lavet korrekt er du nok nødt til at finde en måde at gemme dine data på, og slette alle partitioner og oprette nye i den rækkefølge du vil ha det, jeg desværre ikke du kan redde det på andre måder.
Avatar billede kaffekop Nybegynder
27. juli 2004 - 18:46 #10
Tror du har ret, men man gemmer det jo altid som sidste udvej. Jeg har brugt det som en undskyldning for at købe en ekstern disk, har ønsket mig en længe :-) Jeg smider det hele over på den, og starter forfra...
Kom med et svar, så får du nogle points....
Avatar billede nopsen Ekspert
27. juli 2004 - 18:59 #11
ok så siger jeg tak :)