Avatar billede tesatesa Nybegynder
25. juli 2004 - 10:39 Der er 2 kommentarer

brænning af sikkerhedskopi

hej
jeg har nogle gange erfaret at en kopi jeg har brændt ind på en CD efter nogle måneder enten bliver dårlig eller næsten helt forsvinder, dette gør at jeg nu bliver nervøs for om det betyder at man ikke kan stole på at man har en sikkerhedskopi af de meget vigtige data man ønsker at gemme
er der forskel på hvilket program der bruges til at brænde med?
er der forskel på tekst data, musik, video og billeder?
Avatar billede keysersoze Guru
25. juli 2004 - 11:04 #1
der burde ikke være forskel på hvilket program du bruger eller hvad du lægger på - de 4 vigtige elementer er brænderen (god/dårlig), mediet - altså cd'en (god/dårlig - holdbar/uholdbar), opbevaringen af mediet samt afspilleren der skal læse det igen.

Jeg har cd'er der er 3-4 år gamle som stadig fungerer fint og jeg har aldrig oplevet at det er blevet sværere at læse på en cd medmindre min afspiller har været slidt. Hvis mediet ikke opbevares ordentligt, der kommer ridser etc så vil den selvfølgelig ikke kunne holde - men ellers burde der ikke opstå problemer.

Nye undersøgelser viser dog at cd'er med alderen begynder at krakelere og så er den selvfølgelig ikke brugbar mere - men nogle måneder er for tidligt til at det er årsagen. Jeg ved ikke hvordan du behander cd'erne - men som udgangspunkt vil jeg mene det kan være dårlige cd-medier (ved ikke hvor mange forskellige mærker du har prøvet), en dårlig brænding som følge af et dårligt eller slidt drev - eller en dårlig læser?
Avatar billede tomb3 Nybegynder
31. marts 2005 - 02:42 #2
Hvilket program og hvad du brænder på mediet er underordnet. Det vigtigste er hvilket medie du bruger. Har selv nogle DVDR medier, der efter 1 år, er ret sværre at læse.

Køb de gode dyre mærker, så er du sikret de holder, på trods af du kan sparre et par kr. på de billigere.

Hold dig til fx. Verbatim, de holder =)