Avatar billede hobz Nybegynder
12. juli 2004 - 15:36 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Hierakisk menu i PHP og MySQL

Jeg har i en mysqldb lavet følgende fields:
ID
Parent
Tekst

Hvor parent henviser til den entry der er parent for dette menupunkt. F.eks.:
Mad (ID: 1, Parent: NULL, Tekst: Mad)
Varm (ID: 2, Parent: 1, Tekst: Varm)
Stærk (ID: 3, Parent: 2, Tekst: Stærk)
Kold (ID: 4, Parent: 1, Tekst: Kold)
Drikke (ID: 5, Parent: NULL, Tekst: Drikke)
Vin (ID: 6, Parent: 5, Tekst: Vin)
Spiritus (ID: 7, Parent: 5, Tekst: Spiritus)
osv.

Min idé er, at trække alle disse informationer ud med en alm. SELECT * FROM database, og behandle parent/child forholdet mellem disse, meget gerne med en rekursiv funktion, så man kan lave uendelig mange childs og parents.
I eksemplet bliver strukturen:
.Mad
.+ Varm
.++ Stærk
.+ Kold
.Drikke
.+ Vin
.+ Spiritus
Avatar billede jaw Nybegynder
12. juli 2004 - 15:40 #1
Og hvad er så spørgsmålet? ;)
Avatar billede hobz Nybegynder
12. juli 2004 - 15:48 #2
Hvordan laver man denne funktion der kan identificere og behandle disse childs og parents i alfabetisk rækkefølge?
Avatar billede jaw Nybegynder
12. juli 2004 - 15:56 #3
Jeg ved ikke om du kan bruge det her, eller om jeg måske misforstår dig lidt...

<?

//connect

$q = mysql_query("SELECT * FROM menu WHERE parent IS NULL") or die(mysql_error());
while($row = mysql_fetch_array($q)) {
  if(!isset($_GET['parent']) || $_GET['parent'] != $row['id']) {
    echo "<a href='".$_SERVER['PHP_SELF']."?parent=".$row['id']."'>+ " . $row['tekst'] . "</a><br>";
  }
  elseif(isset($_GET['parent']) && $_GET['parent'] == $row['id']) {
    $q1 = mysql_query("SELECT * FROM menu WHERE parent = '".$_GET['parent']."'") or die (mysql_error());
    echo "<a href='".$_SERVER['PHP_SELF']."'>+ " . $row['tekst'] . "</a><br>";
    while($data = mysql_fetch_array($q1)) {
      echo "&nbsp;&nbsp;" . $data['tekst'] . "<br>";
    }
?>
Avatar billede jaw Nybegynder
12. juli 2004 - 15:59 #4
Hov, havde lige glemt det med alfabetisk rækkefølge:

<?

//connect

$q = mysql_query("SELECT * FROM menu WHERE parent IS NULL ORDER BY tekst ASC") or die(mysql_error());
while($row = mysql_fetch_array($q)) {
  if(!isset($_GET['parent']) || $_GET['parent'] != $row['id']) {
    echo "<a href='".$_SERVER['PHP_SELF']."?parent=".$row['id']."'>+ " . $row['tekst'] . "</a><br>";
  }
  elseif(isset($_GET['parent']) && $_GET['parent'] == $row['id']) {
    $q1 = mysql_query("SELECT * FROM menu WHERE parent = '".$_GET['parent']."' ORDER BY tekst ASC") or die (mysql_error());
    echo "<a href='".$_SERVER['PHP_SELF']."'>- " . $row['tekst'] . "</a><br>";
    while($data = mysql_fetch_array($q1)) {
      echo "&nbsp;&nbsp;" . $data['tekst'] . "<br>";
    }
?>
Avatar billede hobz Nybegynder
12. juli 2004 - 16:48 #5
Det er ikke helt det jeg beder om. Jeg vil gerne kunne klare det i en sql-query, og ikke noget med query strings eller links.
Avatar billede jaw Nybegynder
12. juli 2004 - 16:49 #6
Erh, det forstår jeg ikke... En sql-query kan jo intet udskrive?
Avatar billede jaw Nybegynder
12. juli 2004 - 16:50 #7
Oh, jeg skulle lige lægge trykket de rigtige steder i din sidste kommentar... Bare se bort fra min sidste :)
Avatar billede hobz Nybegynder
12. juli 2004 - 18:35 #8
Okay. Nogle forslag?
Avatar billede jaw Nybegynder
12. juli 2004 - 19:02 #9
Ikke hvis du vil udhente det hele i 1 query, for det er jeg godt nok i tvivl om, om du kan...
Avatar billede hobz Nybegynder
12. juli 2004 - 19:47 #10
Det bliver jo sikkert noget med array-control.
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2004 - 13:19 #11
Jeg har på et tidspunkt lavet noget lignende, hvor jeg hentede ud på denne måde (NB! Null-værdien skal så være et nul, og ikke NULL):

$result=mysql_query("SELECT * FROM menu");

$menu=array();
while($row=mysql_fetch_assoc($result)){
  $menu[$row['parent']][]=$row;
}

Udskriften kan så klares med noget i denne stil:

function menu($parent){
  global $menu;  // For ikke at skulle kopiere arrayet til en hel masse rekursive funktioner.

  echo "<ul>";
  foreach($menu[$parent] as $menuitem){
    echo "<li>";
    echo $menuitem['tekst'];
    if(isset($menu[$menuitem['ID']]){
      menu($menuitem['ID']);
    }
    echo "</li>";
  }
  echo "</ul>";
}
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2004 - 13:19 #12
Selve menu-rekursionen startes så blot med

menu(0);
Avatar billede hobz Nybegynder
13. juli 2004 - 14:54 #13
Små rettelser og så virkede det. Takker!
Avatar billede demon3d Nybegynder
27. november 2004 - 19:41 #14
sandbox:

Hvordan ville koden skulle udformes hvis det skulle bruges til en <select> boks istedet?
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2004 - 19:35 #15
En <select> kan da ikke indeholde et egentligt hierarki?

Det nærmeste man kan komme, er med nogle <optgroup label='overskrift'>.