Avatar billede leif Seniormester
12. juli 2004 - 09:18 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

Erfaring med iNotes ?

Hej,

Er der nogen her inde som har erfaring med iNotes ???

Er det sikkert nok at lave det og skal det køre på samme server som ens notes installation osv. ?

Der køres idag med ID filer og kryptering.

Fra
Leif
Avatar billede wise Seniormester
12. juli 2004 - 10:23 #1
Uden at være ekspert i sikkerhed!
Jeg vil mene det er sikkert nok - hvis man kører SSL (https).
JEg har det selv kørende - men kun som en ekstra option - jeg synes stadig den fulde klient er nemmere, hurtigere (tænk at den kan være hurtig) og kan mere end inotes. Men som rent mail - specielt i en ferieperiode er den genial.

Vi har dog generelt lukket for al http trafik og tillader kun https. Simpelthen fordi jeg synes det er for ufedt at ens login kan aflyttes. Vi har 60 brugere og kører både inotes og almindelig på samme server uden problemer. Hvis man er oppe i de amerikanske størrelser med et par tusinde brugere er det noget fornuftigt at overveje en opdeling ;-)

Endelig har jeg på notes.net fundet en webmail-redirect base der er guld værd. Lad blot brugerne logge in mod denne så bliver de redirected til deres egen mailfil... dermed skal de ikke huske http://server.xxx.dk/mail/mnavn.nsf
Jeg har smidt linket til den i et tidligere spr. men ellers var det vist bare at søge på webmail i sandboksen....

/Lasse
Avatar billede leif Seniormester
12. juli 2004 - 10:48 #2
Jeg vil sige det på den måde, det er heller ikke noget som skal være primært, men som en ekstra ferie option.
Avatar billede leif Seniormester
12. juli 2004 - 14:14 #3
Har du evt. nogen danske vejledninger eller siger det sig selv når man ligger skiven i ?
Avatar billede wise Seniormester
12. juli 2004 - 15:48 #4
Ehhh skiven? ;-)

For at køre iNotes kræves 2 ting.

1)
Start din webserver (hvis den ikke allerede er startet)
Skriv "sh ta" på konsollen hvis der står en httptask kører din webserver og du bør kunne fange serveren med http://server.host.dk eller evt https://server.host.dk

2)
De brugere der skal kunne køre inotes skal have en inotes enablet mailtemplate.
Se evt (entet via egenskab på mailfiler eller under files i admin klienten) hvilken template dine brugere har på nuværende tidspunkt.

Herefter er det blot for brugeren at åbne sin mail via browser fx.
http(s)://server.dom.dk/mail/lwieslan.nsf

Hvis du så kører en browser der understøttes skulle du gerne få inotes interfacet, URL'en hos mig bliver så
http(s)://server.dom.dk/mail/lwieslan.nsf/iNotes/Welcome/?OpenDocument&ui=inotes

Herfra synes jeg at det er rimlig selvforklarende - og nej for at svar på dit spr. jeg har ikke nogen vejledninger til det....
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
13. juli 2004 - 07:57 #5
En god skabelon er webmail.nsf, herfra logger man så på med brugernavn/adgangskode. Så skal man ikke huske på hvad mail-filen hedder.
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
13. juli 2004 - 07:58 #6
ups. havde Wise skrevet...
Avatar billede sbay Nybegynder
13. juli 2004 - 09:21 #7
Hvis du kører Notes/Domino 6 ->  så er der en god template der hedder Domino Webaccess(R6). Du skal bare opdatere alle eksisterende postkasser med denne template. I selve Notesklienten er der ingen ændringer.

Desuden ligger der på www.notes.net, under Sandbox, en database der hedder noget a'la webredir.nsf.

Den kan du pege på, så er folk fri for lange sti som wise skriver. Så kan du, hvis du får lavet en ændring i jeres MX-record skrive f.eks. www.webmail.firmanavn.dk - og så kommer der et vindue der spørger efter brugernavn og password. Når det er tastet ind, hopper den videre til brugerens postkasse. Enkelt, nemt og smart :-)
Avatar billede leif Seniormester
13. juli 2004 - 10:10 #8
Øhhh, nu er jeg forvirret.

Ligger iNotes allerede i Domino installationen ??? Vi kører R5.0.12, standard installation.

Det jeg reelt bare vil have på en eller anden måde er at brugerne kan tilgå deres mail / kalender via et Webinterface. Er iNotes så den rigtige måde ?
Avatar billede sbay Nybegynder
13. juli 2004 - 10:21 #9
Ja, jeg mener bestemt der ligger et design der hedder iNotes i version 5. Men du skal opdatere din postkasse, så den får dette design - ellers er den ikke særligt pæne i en browser :-)

Hvis du har din postkasse åben, skal du vælge File - Database - Replace Design.

Så skal du vælge din server - og derefter iNotes-skabelonen.
Avatar billede wise Seniormester
13. juli 2004 - 11:16 #10
>>Leif
Der er et standard webinterface i notes, men inotes er lagt bedre, der er flere mulighed og den er smartere.
Som sbay siger er det blot at opdaterere til inotes skabelonen.

Du kan evt starte med bare at tilgå mailen via en browser, så kan du se hvad der virker her og nu... http://servernavn.ip.dk/mail/<mailfil>.nsf
Avatar billede leif Seniormester
13. juli 2004 - 11:25 #11
Hmm, når jeg lokalt prøver at tilgå http://maskinenavn/mail/filnavn.nsf siger den file not found.

Det skal lige siges at Webserveren aldrig er bliver brugt på serveren.
Avatar billede leif Seniormester
13. juli 2004 - 11:26 #12
Men den er startet og http://maskinenavn/ virker.
Avatar billede wise Seniormester
13. juli 2004 - 13:26 #13
Underligt... Og mail/filnavn.nsf er PRÆCIS som vist hvis du i klienten vælger "open database" CTRL+O og ser filnavnet i bunden af boksen når du åbner mailfilen? (hvis det er til at forstå hvad jeg mener ;-))

Hvad med domino konsollen, kommer der til at stå en fejl/meddelse på denne når du prøver http://maskine/mail/fil.nsf?
Avatar billede leif Seniormester
13. juli 2004 - 13:40 #14
Ja, ja, lidt forstand har jeg da på Notes !!! :-)

Ikke en pind, kan det være min HTTP der ikke er sat rigtigt op ?
Avatar billede wise Seniormester
13. juli 2004 - 14:04 #15
;-) Det var bare for at være sikker ;-)
Hmmm, så er jeg ved at være lidt blank... Det kan være en masse omkring webserver opsætningen, den kan være sat op til at redirecte og alt muligt andet... Det sættes i adressebogen (kan ikke huske hvor i R5)
Men når du giver en helt præcis fuld sti og den fejler er jeg ved at være blank...

Prøv at se om du kan finde noget webserver opsætning i adressebogen, enten på server dokumentet eller som nogle seperate virtuelle servere. Her kan der nemlig laves redirection så alle kalde ender i fx http://maskinnavn/web/default.html

Men jeg kan bare ikke se hvorfor det skulle være lavet når webserveren aldrig har været brugt....

Prøv evt også at kigge i databasen domlog.nsf (det er webserver loggen på min server, kan ikke huske om det er default navn).
Ellers står det i server dokumentet hvilken base den logger til - måske der står noget i den base. Men som sagt, pt gætter jeg bare...
Avatar billede leif Seniormester
15. juli 2004 - 15:12 #16
Hmm, jeg kan se at vores domino aldrig har haft HTTP startet, den er overhovedet ikke konfigureret på nogen måde ! :-(

Men kender du en guide til dette ???
Avatar billede wise Seniormester
15. juli 2004 - 15:33 #17
Nej, det kender jeg ingen guide til... Jeg har haft startet med standarden de gange det har været relevant. Men vores direktory er internationalt styret, så jeg har ikke så meget med den del at gøre...

Måske i admin-hjælpen...

Beklager jeg synes min svar i denne tråd er ret vævende og gættende... Måske et nyt spr om opsætning af httpserver kan få nogle mere kompetente kræfter på... (?)
Avatar billede leif Seniormester
09. august 2004 - 14:16 #18
Jeg takker, har dog ikke fået det til at virke endnu, men jeg skal snart over til vores internationale afdeling på en IT session, så vil jeg lige snakke med dem om det.
Avatar billede leif Seniormester
17. september 2004 - 15:09 #19
Hej igen,

Den omtalte "webredir.nsf" kan jeg ikke finde på deres side har ledt og ledt. Er der en af jer der har den ?

Har fået det til at køre! Jeg lagde ikke mærke til at den stoppede HTTP lige efter den var startet, pga. af at der af en mærkelig årsag kørte IIS på serveren. :-(

Fra
Leif
Avatar billede sbay Nybegynder
17. september 2004 - 15:29 #20