Avatar billede fqthjoe Nybegynder
08. juli 2004 - 15:21 Der er 8 kommentarer og
4 løsninger

Forwarde e-mail

Hej eksperter

Kan man på persondokumentet sætte en forward-adresse hvor den sender en "Kopimail" af den originale mail.
Altså at modtager man en mail på xxx.notesmail.dk forwarder den til xxx@outlook.dk men selve mailien bibeholdes på xxx.notesmail.dk

vh
thjoe
Avatar billede karstenv Nybegynder
08. juli 2004 - 15:33 #1
Nej det kan man ikke, men det kan gøres i selve postkassen med en agent.

/KarstenV
Avatar billede wise Seniormester
08. juli 2004 - 17:14 #2
Kan det ikke også gøres med en serverroule i R6 eller er det 6,5?
Kan personligt bedre lide at sådanne ting sker og kører i mailrouteren - har oplevet en bruger der lavede en lokal agent "to run on new and changed documents" og første gang en sådanne kører er ALLE mails nye... Så han videresendte ALLE sine mails til sin mobiltelefon...!
Avatar billede karstenv Nybegynder
08. juli 2004 - 17:24 #3
Man kan mange ting i R6 og R6.5 men ved brugerne hvordan sådan noget sættes op rigtigt? det gør de sjælden, og sætte en rule op på Server betyder på mail.box og det er kun muligt hvis en anden base som indeholder en agent somtager og gennemsøger mail.box for mails til netop den bruger hele tiden, det ville jeg på det kraftigste fraråde jer at sætte op.

hvis du som admin har adgang til alle post kasser kunne du jo som admin lave denne agent for brugeren i stedet for at lade bruger gøre det, derved sikrer du dig at den er sat rigtigt op.
Ved denne manøvrer sikrer du to ting bruger er orienteret om at dette sættes op og det bliver sat op rigtigt + som bonus du ved at der kører en sådan agent i dit domaine, som sender mails ud af huset automatisk.

Jeg går ud fra at man i en virksomhed betragter alle mail som kommer ind i ens firma er firmaets egendom og ikke brugers! og dermed ville jeg jo som ejer af firmaet ikke bryde mig om at der automatisk sendes mails ud af huset uden at vide det.

/KarstenV
Avatar billede wise Seniormester
08. juli 2004 - 17:33 #4
Enig med dig i betragtninger om hver der skal have lov til dette med vidre...

Det jeg tænkte på var inde på et konfigurationsdokument for en server (ikke selve serverdok) der kan opsættes regler for routeren - som dermed ikke kræve en extern agent.
Men jeg har lige kigget, de kan ikke forwarde men kun dræbe mails eller journalisere dem....
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
09. juli 2004 - 09:09 #5
OK. Har læst indlægene med stor interesse. Kan du/I fortælle mig hvordan agenten oprettes ?. (bare i korte træk)
Jeg har admin-rettigheder på alle mail-databaser.
Det betyder ikke noget at nogle af mine brugere bruger INotes som interface istedet for selve klienten ?
/fqthjoe
Avatar billede wise Seniormester
09. juli 2004 - 10:42 #6
Agent...
Åben den maildatabase du vil bruge. Vælg VIEW - AGENTS og her kan du oprette agenten.
Her vælges det blandt andet hvilken server den skal køre på - der skal du vælge din server og ikke local (da arbejdsstationen jo slukkes ind i mellem)
Bemærk at den der står som "signer" af agenten som udgangspunkt vil være afsender for mailsne...
Og bemærk detaljen med at hvis du siger den skal køre på alle nye eller ændrede dokumenter vil ALLE mails være nye først gang den kører...!!!!!
---
Det slog mig lige at der også findes mailroules per mailbox i R6. I "menuen" i venstre side kan du vælge tools, roules. Der kan du relativt nemt "bygge" din regel - og der har du muligheden for at vælge "send copy to". Det er nok i virkeligheden den bedste løsning..!

Og nej, hvordan dine brugere tilgår mailen betyder intet, men du skal bruge en notesklient for at opsætte dette..
Avatar billede karstenv Nybegynder
12. juli 2004 - 08:06 #7
Tja er lige kommet tilbage fra et LAN så kan først svare aka konstatere at wise har svaret :-) og kan kun sige at det er måden at gøre det på.

Men pas på der ikke bliver vidersend til en mailbox som ikke må modtage vedhæftninger eller har en begrændsning på størrelsen af mail der er under jeres egen, typisk er det 5 mb per mail og hvis der så ud over det osse er en begrændsning på størrelsen at af selv postkassens størrelse feks. 100 mb så kan den hurtigt fyldes op og så vil de mails der ikke er plads til stå og bounce mellem de servere.
Avatar billede fqthjoe Nybegynder
13. juli 2004 - 07:59 #8
Takker for debaten. Både opskriften og forklaringerne.. Danke..
Avatar billede karstenv Nybegynder
13. juli 2004 - 09:22 #9
Sorry wise men da jeg ikke er den der giver points her så er jeg ked af at det kun er mig der får dem, vi burde måske have delt dem, men da du kun kom med kommetarer så det svært.
/KarstenV
Avatar billede wise Seniormester
13. juli 2004 - 11:11 #10
Hey Karsten
Jeg har da fået points. ;-)
Tak for points fqthjoe

Men bortset fra det, så går jeg ikke så højt op i points - skal blot have nok til at kunne stille mine egne spr. - og det skulle være home safe... Ellers synes jeg mere det er spændende at få nogle diskussioner så man kan lære noget nyt...
Avatar billede karstenv Nybegynder
13. juli 2004 - 12:24 #11
UPS så jeg ikke :-)Men der skal da osse lyde en tak herfra

Og jepper samme holdning har jeg osse wise, det gælder om at kunne lære noget.
Avatar billede noteshotline Nybegynder
18. august 2004 - 21:55 #12
Når man laver den slags agenter, skal man sikre sig:

Den kun videresender på mails der er højst f.eks. 7 dage gamle
At den IKKE vidresender fejlrapporter - det kunne være den sidste vidersendelse, som gik galt
Hvis man har mails med attachments og en samlet størrelse på over f.eks.500KB, så forwardes i stedet for originalmailen en komprimeret version.

Jeg har tidligere lavet en agent til en amerikansk kunde, som brugte BLACKBERRY PDA/Mobiltelefon - den modtog faktisk mails, før de poppede op i Notesklienten...

/Hans Holt