Avatar billede ebe Praktikant
24. juni 2004 - 20:16 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

Vores raid-box er forsvundet

Vi har et domæne med en

- win2k domain controller
- freeBSD firewall
- raid box om hvem nmap siger:
Interesting ports on TOASTER (192.168.0.11):
(The 1592 ports scanned but not shown below are in state: closed)
Port      State      Service
21/tcp    open        ftp
23/tcp    open        telnet
80/tcp    open        http
111/tcp    open        sunrpc
139/tcp    open        netbios-ssn
514/tcp    open        shell
603/tcp    open        unknown
605/tcp    open        unknown
607/tcp    open        nqs
Remote operating system guess: NetApp OnTap 5.1.2 - 5.3.5r2
Uptime 11.260 days (since Sun Jun 13 13:42:30 2004)
Nmap run completed -- 1 IP address (1 host up) scanned in 42 seconds

og flere computere.

Efter at vi har opgraderet DC med sp4 kan vi ikke logge ind på raid boxen mere.

På raid kassens skærm får vi meddelelsen:
DC indicates Guest login.
login rejected because guest account not set.

Hvordan får vi vores data igen?

hilsen Ebe
Avatar billede ebe Praktikant
24. juni 2004 - 20:19 #1
....fortsat:
jeg kan godt logge ind i maskinen via telnet.
Avatar billede strych9 Praktikant
24. juni 2004 - 21:52 #2
hmm nu ved jeg en masse om windows domæner, men ikke så meget om hvad en raid box er.. Er det bare en "almindelig" pc eller noget der tager plads i windows domænet som en normal node?

Nogle ideer:
Computer account for raid kassen forsvundet i AD?
Der benyttes en form for service account som måske er forsvundet?
Den lader til at ville benytte en guest account, og det skal den ikke, men her er jeg så grundet mit manglende kendskab til hvad en raid kasse er i tvivl om det er login fra AD server til raid eller omvendt? Kunne forestille mig at der feks er sket noget med at guest account har været benyttet, med et blankt password og guest account muligvis er blevet disabled af sikkerheds stramninger i sp4..
Avatar billede ebe Praktikant
24. juni 2004 - 22:11 #3
strych9>> nu ved jeg heller ikke så meget om den, men den ses som computer under hele netværket, og den er oprettet som domain computer under domænet. Dens styrsystem må minde om unix, da man logger ind som "root". Det er en hot-swap raid fileserver af ældre dato.

  DC indicates Guest login.
  login rejected because guest account not set.

Det her tolker jeg således, at domain controlleren har sagt til boxen at det er en gæst som gerne vil ind, og boxen nægter adgang fordi der ikke er et gæstekonto sat op. Som sagt kan vi godt logge ind via telnet. Når jeg prøver at logge ind via windows eller ftp vil den ikke acceptere "root" og passwordet. Det er noget værre bæ...  Men hvad nu?
Avatar billede strych9 Praktikant
24. juni 2004 - 22:13 #4
kan det tænkes at den kører Samba og er gjort til medlems server i domænet ad den vej? Kan du eventuelt se en computer account for den i AD users and computers konsollen?
Avatar billede ebe Praktikant
24. juni 2004 - 22:20 #5
general: workstation or server
member of: domain computers karolinelund/users
managed by:karolinelund/users/administrator
object: object class: computer
security: her er alle brugergrupper listet som har adgang, og det er mange. Dels kun til læsning og skrivning, dels fuld kontrol.
Avatar billede strych9 Praktikant
24. juni 2004 - 22:30 #6
Prøv at telnette til den, log ind som root, og skriv ps -A hvis den accepterer kommandoen. Kan du se om der står noget med smb eller samba i output?
Giver uname -a noget output?
Avatar billede ebe Praktikant
24. juni 2004 - 22:35 #7
ps not found, type ? for list of commands.
der er ikke nogen kommando som hedder uname, men jeg prøver..............
nej, den gik ikke. men jeg kan prøve at sende dig en liste over gyldige kommandoer.
Avatar billede strych9 Praktikant
24. juni 2004 - 22:38 #8
hmm jaeh det kan ikke skade i hvert fald, men jeg garanterer ikke at det hjælper.
Avatar billede ebe Praktikant
24. juni 2004 - 22:47 #9
jeg prøver:
æv, kan ikke copy-paste i telnet!
Avatar billede ebe Praktikant
24. juni 2004 - 22:49 #10
men der er
arp cifs
disk_fw_update
elarp
exportf
httpstat
maxfiles
nfs
partner
quota
Avatar billede ebe Praktikant
24. juni 2004 - 22:50 #11
restore, scureadmin, snmp, uniconfig, vif,wcc, adconfig, atmarp, date, downnload, environment, halt, ifconfig, mt
Avatar billede ebe Praktikant
24. juni 2004 - 22:52 #12
nfsstat, passwd, raid, route, setup, sysconfig, uptime, vol, adstat, atmconfig, df, dump, fcstat, help ifstat, ndmpd, nis, ping, reboot, routed, shelfchk, sysstat, useradmin, ypgroup, adinfo, cf, disk, elconfig, filestats, hostname, license, netstat, options qtree, rdate, savecore, snap, timezone, version, ypwhich
puhaaa........ (det sidste var ikke en kommando) *lol*
Avatar billede ebe Praktikant
24. juni 2004 - 22:55 #13
jeg har lige slået ypwhich op på nettet, det er unix.
Avatar billede ebe Praktikant
24. juni 2004 - 22:57 #14
jeg har også tilføjet mig selv til listen over adgangsrettigheder i AD (jeg er administrator på serveren) og den giver samme fejl når jeg prøver at logge ind.
Avatar billede strych9 Praktikant
25. juni 2004 - 00:17 #15
Jeg skal sove nu, men jeg vender tilbage når jeg har tænkt lidt over det. Dvs sikkert i morgen.
Avatar billede strych9 Praktikant
25. juni 2004 - 07:20 #16
ok så..
Ja en eller anden form for UNIX lader det til at være. Kan konstatere at det måske er en gammel version af SunOS, men kan ikke sige med sikkerhed.
Kan dog se at der er en kommando der hedder version, så hvis den kan spytte OS version ud så har vi en meget bedre chance for at finde en manual, en feature liste, eller bare et eller andet der kan hjælpe på vej og give nogle ideer.
Kommandoen useradmin ser interessant ud. Måske den kan hjælpe. Der er sikkert man sider med, så du kan skrive "man useradmin" for at få en hjælpe fil frem.

Angående paste fra terminal klient, så skal man sommetider benytte shift + ins og ctrl + ins i dem i stedet for ctrl + c og ctrl + v.

Så hvad siger "version"? og står der egentlig et model navn nogen steder på den raid box?
Avatar billede strych9 Praktikant
25. juni 2004 - 07:27 #17
Lader til at det godt kunne være noget fra "Network Appliance" (http://www.netapp.com/products/)
og de har nogle online man sider her: http://ecserv1.uwaterloo.ca/netapp/man/man1/na_version.1.html

version -b skulle give NetApp OS version, såvel som Data ONTAP version, og det ville være enormt nyttigt at konstatere om det virkelig er de to ting den kører.
Avatar billede ebe Praktikant
25. juni 2004 - 08:27 #18
god morgen !:)
den siger NetApp Release 5.3.7R3: SUN FEB 18 03:22:27 PST 2001
Avatar billede ebe Praktikant
25. juni 2004 - 08:34 #19
den leverer ingen manual, men jeg kan skriver useradmin ?  så leverer den 3 kommandoer, useradmin useradd, useradmin userdel, useradmin userlest med parametre. Når jeg skriver ......userlist, kommer brugerne frem men en enkel kommentar, og jeg kan se at ham der har indrettet den er der samt steffen og en www=apache webserver.
Avatar billede ebe Praktikant
25. juni 2004 - 08:57 #20
jeg har nu gjort følgende:
- slettet mig selv med useradmin userdel ebe
- oprettet mig selv igen med useradmin useradd ebe med samme password som jeg har på domain controlleren
- prøvet at logge ind.
nu skriver raid konsollen:
login attempt by KAROLINELUND\ebe from bluebird
login rejectet by DC for reason "bad password"

navn og password er det samme som til DC, jeg kan godt logge ind på den
Avatar billede ebe Praktikant
25. juni 2004 - 09:23 #21
jeg kan nu godt logge ind på toaster (raid boxen)med "ebe" og mit eget password. Så den side skulle være god nok, mener jeg.
Avatar billede ebe Praktikant
25. juni 2004 - 09:25 #22
...med TELNET altså...
problemet er der stadig!
Avatar billede ebe Praktikant
25. juni 2004 - 09:34 #23
Jeg skal ud, kommer igen senere.
Avatar billede strych9 Praktikant
25. juni 2004 - 23:15 #24
Så nu har jeg kigget deres whitepaper igennem her: http://www.netapp.com/tech_library/3124.html

Det lader til at NetApp og OnTap integrerer i AD med de sædvanlige teknologier som feks Kerberos, og ud over det deler filer med CIFS/SMB. Så man kan sige at for AD at se, er NetApp kassen et fuldgyldigt medlem af domænet præcist på linje med feks en Windows server.

Jeg fandt i en manual følgende kommandoer:
cifs_prefdc  configure and display CIFS preferred Domain Controller information
cifs_resetdc  reset CIFS connection to Domain Controller
cifs_testdc  test the Filer's connection to Windows NT domain controllers

Du prøve dem af uden at der skulle ske noget drastisk, og du kan dobbeltchecke at den information som cifs_prefdc giver er korrekt. En af kommandoerne giver måske en fejl, og i så fald er denne fejl vigtig at bide mærke i.

Ud over det er resolv.conf filen interessant. Din NetApp kasse _skal_ benytte den samme DNS server som AD benytter, og dette er sandsyneligvis bare ip på AD serveren selv som så skal stå i en nameserver entry i resolv.conf. Hvis den ikke gør så kan der ikke authentikeres.

Jeg kan se at kassen kan operere i både NT4 og AD modes. NT4 mode startes den i når der ikke kan findes noget AD via DNS, så her er din resolv.conf og en fungerende DNS service for AD altså meget meget vigtig.

En anden ting der kan gå ged i er hvis computer account i AD for kassen er blevet slettet og genoprettet. Så får den et nyt SID nummer, og sandsyneligvis vil intet fungere.

Kerberos kan også være et problem. Måske henter den ikke den rigtige nøgle til din bruger? Måske er kassen blevet tvunget til at skifte fra NTLM authentikering til Kerberos i forbindelse med installation af sp4.

Tillige kan jeg se at der er et NetApp QuickSetup-Windows Edition værktøj som du kan bruge til at konfigurere dyret fra windows. Hvis du altså kan finde det..

Det her er hvad jeg sådan lige kan se, uden at have kassen imellem hænderne, og uden at have andet information end "DC blev opgraderet til sp4". Der kan være mange andre hændelser der er relevante som feks at DC ip er blevet skiftet ud, eller at DNS service er flyttet eller whatever.
Avatar billede ebe Praktikant
26. juni 2004 - 09:58 #25
Det var en ordentlig mundfuld !!! :)
jeg prøver at lege med det, håber jeg klarer det inden i morgen eftermiddag, hvor jeg skal rejse på ferie.
Vil du være sød at lægge et svar, så giver jeg pointsene nu. Hvis der bliver flere spørgsmål, kommer jeg bare tilbage hertil.

rigtig mange tak for anstrængelserne!
ebe
Avatar billede strych9 Praktikant
26. juni 2004 - 11:27 #26
Selv tak.. Det var et interessant spørgsmål.