13. juni 2004 - 22:58 Der er 2 kommentarer

Samme spm i flere katgorier

Ofte kan man være i tvivl om, hvor man skal oprette et spm. I de kategorier, som jeg oftest befinder mig i (databaser, visual basic og office-kategorierne), støder man tit på Excel- eller Word-VBA spørgsmål i Visual Basic-kategorien, mens folk - underligt nok - godt kan finde ud af at placere Access-VBA-spørgsmål i Access-kategorien.

Jeg har selv haft oprettet et par Outlook-VBA-spm og været i tvivl om, om jeg skulle placere spørgsmålet i Outlook-kategorien, i Office-kategorien eller i Visual Basic-kategorien. (Visual Basic-kategorien er jo langt den største, hvorved flere vil læse mit spm og chancen for at få et godt svar er større)

Og når en stakkels ny bruger, som er i tvivl, opretter samme spm i 2 kategorier, skal der nok hurtigt komme en 'politimand' og true med død og fængelselsstraf pga brud på Ekspertens Regler! (ingen navne nævnt!)

Jeg mener, at det ville være rart, hvis man kunne vælge 1-3 kategorier, som éns spørgsmål bliver publiceret i. Derved vil det samme spm have link i 1-3 forskellige kategorier og alle links vil pege på samme spm, hvorved alle indlæg ikke bliver spredt i forskellige spm (hvilket vel er argumentet for, at man ikke må oprette det samme spm flere gange?)

God ide?
Avatar billede fromsej Praktikant
14. juni 2004 - 00:21 #1
Både og, tanken har også strejfet mig nogle gange, at det ikke altid er et spørgsmål der kun hører til i en kategori.
Men, det kan også hurtigt gå galt hvis reglen ændres, da mange så vil kaste deres spørgsmål max antal steder for at få max opmærksomhed.
Det må være vores pligt at tilrettevise den uheldige opretter på en ordentlig måde, ved at oplyse om at der findes en kategori hvor chancen for hjælp er større, samt bede pænt og høfligt om at han/hun lukker spørgsmålet i den forkerte kategori igen, bål og brand er der ingen grund til at true med.
Avatar billede arne_v Ekspert
14. juni 2004 - 12:08 #2
Jeg synes faktisk at det er et godt forslag.

Det sker at et spørgsmål har elementer fra flere kategorier. Selv en kyndig spørger
kan ikke nødvendigvis gennemskue i hvilken kategori problemet egentligt
hører hjemme. Det kan også sommetider være en fordel at få alternative
løsninger som hører hjemme i forskellige kategorier.

database versus applikation er nok meget typisk for den slags.

Begyndere som stiller spørgsmål i forkerte kategorier skal naturligvis stadig
guides til den korrekte kategori.

Spammere som stiller spørgsmål i masser af irrelevante kategorier skal
naturligvis anmeldes og have en advarsel af coadmin.