Avatar billede monkeysee Nybegynder
05. juni 2004 - 21:49 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mit XML dokument bliver fyldt med underlige karakterer?

Jeg bruger en MSXML komponent til at hente, og gemme oplysninger i et XML dokument på en IIS5 server:

objDom = Server.CreateObject("MSXML2.DOMDocument")

Når jeg skriver et værdifelt til XML dokumentet som indeholder danske karakterer, så bliver bogstaverne erstattet af karakterer som tilsyneladende bare vokser og vokser, fordi de selv bliver erstattet af karakterer? Lidt forvirrende, her et eks.:

F.eks bliver ordet "tilføjer" efter en række load/save operationer til dette:
Tilf����?����?����?����?����?����?����?����?����?����?����?����?����?����?����?�������¸jer

Tekst som stille og roligt vil vokse med antallet af save's, og før eller senere ligge serveren ned!!

Løsninger som jeg kunne tænke mig eksisterer:

1: at bruge en encoding-type på serveren el. XML filen som gør det muligt at gemme danske karakterer

2: manuelt at tjekke input inden de sættes ind i XML dokumentet, og erstatte den med karakter "entities". Blot ved jeg ikke hvilken type entities? &#xx, eller ??
Avatar billede arne_v Ekspert
05. juni 2004 - 23:04 #1
Du loader XML dokumentet som ISO-8859-1/Cp-1252 og saver det som UTF-8.
Avatar billede monkeysee Nybegynder
07. juni 2004 - 02:25 #2
Tak for svaret - jeg blev klar over at XML dokumentet manglede denne deklaration :

<?xml version="1.0" encoding="ISO-8859-1"?> ?

og ISO-8859 har jeg løst ved at sætte

Session.CodePage = 1252

i starten af ASP koden. Så skulle det gerne spille, uanset hvor mange gange der bliver skrevet.
Avatar billede monkeysee Nybegynder
07. juni 2004 - 02:27 #3
Lige et lille sprgsm.: hvad betyder "async" i MSXML?

Har det noget at gøre med at man kan komme til at overskrive ændringer hvis flere åbner den samme fil og laver ændringer på samme tid (og hvad kan der egentlig ske når man gør det?)
Avatar billede monkeysee Nybegynder
08. juni 2004 - 19:23 #4
Må hellere lukke sprgm. :-)