Avatar billede 88mouv Nybegynder
04. juni 2004 - 13:53 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Egen irc klient

Hey dér!

Jeg er sådan rimelig stor bruger af mIRC men du ligger det sådan at jeg gerne vil prøve selv at kode min egen IRC klient.. Hvad sprog er dedt i?? Hvor kan man lære det?? Er der nogle artikler om hvordan man gør? Nogle af jer der har kodet jers egen?

Altså jeg har lavet mit eget interface til mirc  så det er ikke det!
Avatar billede simonvalter Praktikant
04. juni 2004 - 13:58 #1
Jeg går ud fra du kan et programmering sprog.

jeg har ikke prøvet at lave nogen klienter, men jeg har da lavet en simpel bot i java

det du skal starte med er at kigge på socket programmering hvis du ikke har rodet med det før.

og så skal du læse engang på rfc for irc som du kan finde her, der står hvordan du implementerer protokollen.

http://www.irchelp.org/irchelp/rfc/

Til at teste kommandoer som du sender og svar som du får fra serveren vil en almindelig telnet klient være fin.
Avatar billede simonvalter Praktikant
04. juni 2004 - 14:00 #2
du kan implementere det i de fleste sprog. Men hvis du ikke kan noget programmerings sprog i forvejen går der nok lidt inden du kan komme igang med at lave en irc klient.

Jeg vil tro at delphi,java, eller C# vil være forholdsvis nemme at komme igang med... men det er ikke noget man bare lige gør på et par uger.
Avatar billede strych9 Praktikant
04. juni 2004 - 14:30 #3
Der er adskillige libraries derude til et væld af sprog som implementerer selve irc funktionerne. Der findes også et til C# faktisk som kan fåes helt gratis på sourceforge.net.
Det eneste man næsten skal gøre er at kode et interface, hvis man alså gider at læse API guide igennem til et lib.
Avatar billede simonvalter Praktikant
04. juni 2004 - 14:34 #4
At kunne læse og bruge en api kræver som regel stadig at man kan programmere :)
Avatar billede strych9 Praktikant
04. juni 2004 - 14:36 #5
yesh yesh, men det er dog nemmere at programmere med et lib end en rfc..
Avatar billede tatziki Nybegynder
12. juni 2004 - 11:59 #6
Det kan også være han vil kode sit eget script til mIRC?