Avatar billede avest Nybegynder
26. maj 2004 - 10:32 Der er 14 kommentarer

Ændre størrelse på billede

Jeg forsøger at oprette en database til ID-kort. Jeg benytter et digitalt kamera til at tage et billede som jeg gerne vil have sat ind på kortet. Men for at det ikke fylder en A4 side når det printes ud skal jeg formindske det. Det kan jeg gøre ved at trække i hjørnet af billedet, men det bliver så på øjemål at billedets størrelse ændres.

Kan man ændre størrelsen af billedet automatisk.
Avatar billede notes2c Nybegynder
26. maj 2004 - 10:44 #1
Snakker vi nativ notes eller web grænseflade.

Måske var det nemmere at ligge billeder ind i de formater man skal bruge.
Avatar billede avest Nybegynder
26. maj 2004 - 10:52 #2
Det er i Notesklienten, ellers var det ikke så svært.

Og, ja det kunne være en løsning, men den er ikke så brugervenlig. Jeg tror mine brugere har svært ved at lægge et billede ind. Hvis de så skal til at justere størrelsen går det helt galt.
Avatar billede notes2c Nybegynder
26. maj 2004 - 11:06 #3
Man kunne sætte procent egenskaberne på billede så det passer inden man gemmer billede. Men det kan forringe billede.
Avatar billede notes2c Nybegynder
26. maj 2004 - 11:06 #4
Undskyld: gemmer dokumentet
Avatar billede avest Nybegynder
26. maj 2004 - 11:09 #5
Tja, hvordan gør man det via script?
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
26. maj 2004 - 11:12 #6
Som altid ville oplysninger om hvilken Notes version der er tale om være herligt.
Avatar billede jogii Nybegynder
26. maj 2004 - 11:13 #7
Der findes gratis DLL'er der kan omformatere JPG'er etc.
Umiddelbart vil jeg ikke anbefale at lade brugere lægge f.eks. 300KB JPG billeder ind. Hvad nu hvis de kommer til at paste dem ind i Paint og derfra igen ind i Notes, så risikerer du nemt at et billede fylder >5 MB.
Avatar billede avest Nybegynder
26. maj 2004 - 11:22 #8
Notes 5

Gratis DLL ?

Jeg har overvejet en løsning med at gemme billedet med cpr som filnavn og så lade Notes selv hente billedet ind, men det giver stadig et problem med størrelsen.
Men en lille DLL som lige ænderer billedet til F.eks. Width=150 kunne da være rart.
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
26. maj 2004 - 11:56 #9
Hvis du er frisk på at bruge en dll, så har jeg med stor succes brugt
http://www.reneris.com/tools/iusage.asp

Om den er gratis til kommerciel brug ved jeg ikke, jeg har kun brugt den privat. Men send bagmanden en mail og spørg.
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
26. maj 2004 - 11:58 #10
Btw den løsning jeg har liggende er lavet så den klarer tingene back-end. Tingene er i mit tilfælde: importerer billedet som thumb, indsætter det som attachment og hiver exif værdierne ud så man kan bruge det i basen.
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
26. maj 2004 - 12:00 #11
Okay - Nu bliver I jo spammet; men jeg var lidt for ivrig på send knappen (igen).

Husk på at du ved at resize billedet uden for Notes fylder mindre data i basen end hvis du importerer hele billedet for dernæst at bede at ændre picture properties i Notes.

(nu finder jeg forhåbentligt ikke på noget at tilføje...)
Avatar billede avest Nybegynder
26. maj 2004 - 13:32 #12
Hmm, den bliver ved med at sige at modulet ikke findes.
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
26. maj 2004 - 15:52 #13
Ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener.

Men hvis det er ved afvikling af koden, så skal du huske at dll'en skal registreres vha regserv32.
Avatar billede pr0gm4n Nybegynder
04. juni 2004 - 11:05 #14
--> avest, hvordan går det med opgave/problem-løsningen?