Avatar billede henrikjf Nybegynder
21. maj 2004 - 12:57 Der er 6 kommentarer

Installering af Mac OSX

Sig mig engang hvordan installer man Panther?...
Først vil jeg gerne have slettet min hardisk hvilken kommando skal man bruge?
Vh. Henrik
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. maj 2004 - 13:26 #1
Har du husket at tage backup først?

Du sætter din MacOS 9.2.2 CD'en ind i drevet, og genstarter computeren.
Under opstarten holder du c tasten nede.
Derefter vælger du programmet diskværktøj i mappen Hjælpefunktioner til at formatere hardisken.

/per
Avatar billede henrikjf Nybegynder
21. maj 2004 - 14:12 #2
Ja, jeg har holdt c knappen nede og kommer ind på CD'en.
Og du må forstå at det er et tussegammelt styresystem 8.6 som er engelsk. Jeg kan ikke finde hjælpefunkioner? Jeg har set i mappen Utillity. Hvad hedder det på engelsk?..
Avatar billede ferdinand.k Mester
21. maj 2004 - 21:55 #3
inde under Utility (som du har fundet) skal du starte Disk utility op, og vælge den harddisk du vil formatere, hvorefter du trykker på fanebladet "Erase" og derefter på knappen erase, og så går den igang... når den så er færdig med at formatere, skifter du din gamle os 8.6 ud med den nye Panther CD, og starter computeren forfra, med at holde "C" nede... På den måde starter den en guide op som går igennem step for step hvordan du ønsker at din panter installation skal se ud... ;-)
Avatar billede egonspock Seniormester
22. maj 2004 - 16:25 #4
Hvilken Mac har du i øvrigt?

Du finder i øvrigt Disk Utility eller Diskværktøj på Panther-CD'en, start blot med den og gå i æblemenuen, der vil du finde den. Du for svært ved at bruge den fra din harddisk, da programmet garanteret ikke kan slette den disk, den befinder sig på ;-)
Avatar billede henrikjf Nybegynder
22. maj 2004 - 17:33 #5
Ja det kan godt være det er mig. Jeg er nybegynder. Men når jeg er på CD'en med styresystemet 8.5 kan jeg finde Utility, men der er ikke noget Disk Utility. Jeg har prøvet at finde den på finder. Uden resultat. Kan du ikke guide mig ud fra skrivebordet? Eller kan man finde det i kontrolpanelet?
Avatar billede egonspock Seniormester
22. maj 2004 - 18:11 #6
Hvorfor ikke bare bruge Panther-CD'en? Så kan du endda få det hele på dansk!