Avatar billede running_fast Nybegynder
03. maj 2004 - 20:54 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Firewall på pc nr 2 ?

Hej,

Jeg sidder med 2 pc'ere ..

PC1 er tilsluttet nettet via USB ADSL modem. Har installeret NIS, samt div spywareguard, etc.

PC2 er tilsluttet PC1 via netkort - og kører således igennem PC1 for at komme på nettet. NIS (på PC1) er sat til (undet netværk) at lade alt trafik passere til/fra PC2's ip

Mit ? er derfor ... Er der brug for særskilt installation af firewall/virubeskyttelse/etc. på PC2 ? ... eller går disse igennem pc2

? 2 - Hvis JA - kan jeg installere samme NIS på pc2 - eller skal jeg nødvendigvis købe en mere.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. maj 2004 - 21:12 #1
Ja i aller højeste grad, ellers kompromittere du sikkerheden på begge maskiner
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. maj 2004 - 21:13 #2
Du skal have 2 licenser til alt da du har 2 pc'ere
Avatar billede running_fast Nybegynder
03. maj 2004 - 21:21 #3
Ok - tager et tjeck på sygate's til pc2 (da jeg ikke er meget for at købe en licens nr 2, til en pc, der er online et par timer om ugen)
Avatar billede squashguy Nybegynder
03. maj 2004 - 21:36 #4
Men hvis du spørger om pc2 er beskyttet af firewallen på pc1, er svaret ja.
Avatar billede running_fast Nybegynder
03. maj 2004 - 21:39 #5
squashguy> ?? Forstod netop på bufferzone's svar, at dette ikke var tilfældet !

Som jeg læste det :
? : Er der brug for særskilt installation af firewall/virubeskyttelse/etc. på PC2
S : Ja i aller højeste grad, ellers kompromittere du sikkerheden på begge maskiner

??
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. maj 2004 - 21:41 #6
Særskildt installation på begge maskiner, også selvom du har en rigtig firewall på maskine 1.
Avatar billede squashguy Nybegynder
03. maj 2004 - 21:44 #7
En firewall på pc2 kan beskytte, hvis du får noget snavs ind på den. Den kan f.eks. nægte snavset adgang til netværket.

Men pc2 er beskyttet, således at man ikke kan få fat i den udefra. Den fungerer ligesom en firewall, der står og beskytter et helt netværk af computere.
Avatar billede squashguy Nybegynder
03. maj 2004 - 21:50 #8
Kører du i et usikkert miljø, vil en ekstra firewall selvfølgelig også yde beskyttelse på pc2, hvis en virus eller lign. overtager pc1..
Avatar billede running_fast Nybegynder
03. maj 2004 - 21:53 #9
Ok - er nu mere forvirret, end til at starte med ;)

Har installeret sygate's FW på PC2, bare for at være på den sikre side - sammen med AVG, samt de sædvanlige : spywareguard og spywareblaster.

Takker for input !
Avatar billede squashguy Nybegynder
03. maj 2004 - 21:55 #10
Du behøver ikke være forvirret. En ekstra firewall er en god ting.

Min pointe var blot, at pc2 ikke er blottet, den er under beskyttelse af pc1.

Men hvis pc1 f.eks. bliver overtaget af noget ulækkrt, så vil pc2 være helt blottet.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. maj 2004 - 22:15 #11
eller hvis du får en trojaner på pc2 der benytter sig af hent normalt trafik, f.eks. icmp til at sende data ud, og du ikke har firewall på denne maskine så er du også på den. En firewall på pc 2 er ikke kun en god ting, den er helt nødvendig.