Avatar billede backupmand Nybegynder
15. april 2004 - 23:25 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Generelle Raid 1 spørgsmål

Jeg har en Raid controller, der kan køre raid 0, 1 eller 0+1. Jeg har 2 harddiske - en maxtor 80 gb og en samsung 80 gb. Det er meningen at jeg vil have en spejlning af maxtor på samsung (raid 1). I manualen står der man skal trykke F3 for at komme ind i en menu for at konfigurere RAID'en. Det gør jeg og vælger herefter at lave et "mirrored disk set" ved at trykke på F2. Jeg får nu nogle spørgsmål, bla om jeg vil lave offline copy, vil sætte auto-rebuild osv. Jeg siger "y" til begge 2. Den sidste mulighed er "are you sure" og jeg siger "y" til denne mulighed. Min samsung har jeg tilsluttet Raid controlleren som slave og min maxtor som master. Der sker ikke en skid og der er ikke kopieret noget over på Samsung. Er der andre steder man skal konfigurere dette skidt, før det virker? tak!
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. april 2004 - 23:26 #1
Du kan ikke køre raid med 2 forskellige diske :)
Avatar billede halifax Nybegynder
15. april 2004 - 23:39 #2
Kan man nu ikke godt det alligevel? - når det er diske af samme størrelse. Og så se bort fra fabrikat.
Avatar billede backupmand Nybegynder
15. april 2004 - 23:44 #3
Hvis man ikke kan det med 2 forskellige diske, så har de fejlinformeret mig
i computer city. Jeg spurgte om jeg kunne køre Raid 1 med en harddisk af et andet mærke, men med samme diskstørrelse. Han sagde: "Bare den ene harddisk ikke er en anden størrelse, så kan du godt. "
Avatar billede backupmand Nybegynder
15. april 2004 - 23:45 #4
Det var ligemeget om det var forskellige mærker, fik jeg at vide. Men Computer City er jo selvfølgelig bare interesseret i at sælge en harddisk og en Raid Controller.
Avatar billede johnstigers Seniormester
15. april 2004 - 23:51 #5
Lige præcis :)
Avatar billede backupmand Nybegynder
16. april 2004 - 00:21 #6
Prøvede at tilslutte 2 IBM diske af samme størrelse, dette virkede, den ville gerne kopiere fra den ene til den anden ... det bekræfter bare at du har ret, Stigers. Desværre købte jeg ikke harddisken i computer city, da de ikke havde flere 80 gb diske, men jeg købte den et andet sted ... hvor dum har man lov til at være? Godt dum.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. april 2004 - 00:25 #7
Nu kan du evt. acceptere mit svar, dele point mellem os eller tage dem selv - det er op til dig :)
Avatar billede trumf Nybegynder
16. april 2004 - 02:21 #8
Det er ikke helt sandt...
Du kan ikke køre med 2 forskellige mærker, men du kan sagtens køre med 2 forskellige størrelser. Det er dog den mindste disk der bestemmer den samlede størrelse.
Avatar billede backupmand Nybegynder
16. april 2004 - 15:19 #9
Ja! Det fik jeg også læst mig til, men det var så bare ikke det de sagde i computer city!