Avatar billede galgevangen Nybegynder
15. april 2004 - 06:58 Der er 25 kommentarer

Hjælp til at sætte siden op til den rigtige opløsning!

Hej!
Jeg vil høre om der er nogen der vil hjælpe med at sætte en hjemmeside op så den passer til alle opløsninger. Har selv prøvet efter en del kritik af siden, men hver gang siden passer i den ene opløsning, står det hulter til bulter i en anden.
Jeg kan evt. sende filerne til dig!
Avatar billede steen_hansen Forsker
15. april 2004 - 07:15 #1
Min personlige mening: Brug 800 x 600. Dette emne har været diskuteret til hudløshed, og det er en temperamentssag. Laver du siden i 100%, kan du ikke styre hvordan det skal se ud, når folk bruger forskellige opløsninger. I 800 x 600 kan NÆSTEN alle se siden, og du kan styre siden, som du ønsker den skal se ud.
Avatar billede espersen Novice
15. april 2004 - 08:29 #2
enig med 800*600 : det er ca. 25% af mine besøgende der har den opløsning (resten har større).

At det står "hulter til bulter" kan også ske ved brug af forskellige browsere og versioner - brug derfor http://validator.w3.org/detailed.html til at validere dine sider og rette kodefejl med.
Avatar billede espersen Novice
15. april 2004 - 08:54 #3
Sidens bredde synes jeg dog ikke skal være mere end 750 : så kan dem med 800*600 stadig se siden uden at skulle scrolle fra venstre til højre - men kun op og ned.
Avatar billede steen_hansen Forsker
15. april 2004 - 09:01 #4
Enig. Bruger selv 755 px.

Det er MEGET få brugere, der har en opløsning under 800 x 600. Dem gider jeg personligt ikke tage hensyn til. Har din side 3000 brugere, hvoraf én bruger 640 x 480, så synes jeg det kan være ligemeget at tage hensyn til ham/hende. Men jeg synes det er vigtigt at kunne styre indholdet på siden.

Ser du f.eks. www.eb.dk, er siden på 100%. Og det ser noget fladt ud, når man kører med en rigtig høj opløsning; Så er der masser af steder, hvor teksten kun fylder 2-3 linier, og der bliver en masse tom plads imellem.

Sætter du en fast bredde på tabellen (f.eks. 800 x 600), så kan du styre helt nøjagtigt hvordan siden skal præsenteres. Og så er det tæt på 100% som kan se siden uden den vandrette scrollbar i bunden.
Avatar billede espersen Novice
15. april 2004 - 11:59 #5
min egen side + dem som jeg er indeover som leverandør køres som centrede sider ; variablen er således den omgivende baggrundsfarve - se evt. espersen.org
Avatar billede galgevangen Nybegynder
15. april 2004 - 17:15 #6
Fint nok allesammen, men jeg vil egentlig gerne vide, hvordan jeg så tilpasser hjemmesiden til 800 gange 600. Jeg bruger Frontpage og er som skrevet helt ny i hjemmesidenverdenen.

Kan I give en "vejledning" i dette??
Avatar billede steen_hansen Forsker
15. april 2004 - 18:43 #7
Hurtigt ridset op:

<html>

<head>
<title></title>
</head>

<body>

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width: 760px;">
    <tr>
        <td>Dit indhold</td>
    </tr>
</table>

</body>

</html>

Prøv evt. at besøge www.html.dk. Der er MASSER af guf dér :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
15. april 2004 - 18:44 #8
<html>

<head>
<title></title>
</head>

<body>

<div align="center">
    <center>
    <table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" style="width: 760px;">
        <tr>
            <td>Dit indhold</td>
        </tr>
    </table>
    </center>
</div>

</body>

</html>
Avatar billede steen_hansen Forsker
15. april 2004 - 18:48 #9
Hvis du ønsker det, kan jeg komme med noget mere uddybende, men det bliver først i løbet af aftenen :o)
Avatar billede galgevangen Nybegynder
15. april 2004 - 19:14 #10
Det må du meget gerne.. Men det haster nu ikke, men i aften er da ok. Og tak for webadressen... jeg vil kigge nærmere på den!
Avatar billede gil-galad Nybegynder
15. april 2004 - 19:26 #11
Man kunne også lave det på en mere avanceret måde. Hvis man siger at sidens opløsning-optimerings-størrelse er styret af to stylesheets. Et til 800*600 og et til 1024*768 eller større. Så går man udfra at brugeren kører med 1024*768 eller større, så derfor er det det stylesheet der skal bruges som standart. Men så har man et mindre javascript på siden som:
-Checker brugerens opløsning
-Hvis opløsning = 800*600 skal den gemme fx: "800" i en cookie og refreshe siden

Så har man noget serverside, fx PHP, til at check om der står 800 i cookien, og hvis der gør, skal den så selv sørge for at det er 800*600-stylesheet'et der bliver brugt..

Det bruger jeg på min egen side se her: http://spiff.users.whitehat.dk/

På den måde kan man så have en noget bredere side, plus man kan være sikker på at siden ser ens ud på alle computere.
Avatar billede galgevangen Nybegynder
15. april 2004 - 22:06 #12
Er det noget du evt ville kunne hjælpe med at ligge ind på min side?? Har set det på din og det er jo egentlig smart..
Avatar billede gil-galad Nybegynder
15. april 2004 - 22:07 #13
kan din server køre PHP?
Avatar billede galgevangen Nybegynder
16. april 2004 - 09:09 #14
PHP? Øh, hvad er det lige??
Avatar billede espersen Novice
16. april 2004 - 15:18 #15
PHP er et sprog til hjemmesider som køres fra serveren : Hvis ikke du kender det, så kan især 1 funktion være rar at kende : include, hvor du kan nøjes med at lave 1 top og 1 bund - og så inkludere den på dine sider. Dermed er der også kun 1 sted der skal rettes oplysninger ;o) - resten kan fint være html - men samles til 1 helt html-dokument af PHP-koden
Avatar billede gil-galad Nybegynder
16. april 2004 - 19:00 #16
Har du et webhotel? hvilket?
Avatar billede galgevangen Nybegynder
16. april 2004 - 20:47 #17
Jeg har webhotel på frac.dk
Avatar billede espersen Novice
16. april 2004 - 21:02 #18
det kan klare PHP så vidt jeg husker ;o)
Avatar billede galgevangen Nybegynder
17. april 2004 - 09:42 #19
Ok, jeg har besluttet bare at nævne på min side, at den ses bedst i 1024*768 og så lukke debatten her. Med mindre der selvfølgelig er nogen herinde, som evt. vil hjælpe med at sætte siderne rigtigt op. Jeg kunne jo sende filerne, f.eks.
Avatar billede espersen Novice
17. april 2004 - 09:54 #20
har du ikke et link til siden - måske en af os har/får tid til at kigge lidt på det (dog ikke i dag for mit vedkommende)
Avatar billede gil-galad Nybegynder
17. april 2004 - 12:50 #21
ville du have noget kode?
Avatar billede espersen Novice
17. april 2004 - 14:00 #22
nemlig ; et link er fint - der kan vi se koden
Avatar billede gil-galad Nybegynder
17. april 2004 - 17:53 #23
espersen>> jeg mente noget kode til stylesheetskifteren ;-)
Avatar billede galgevangen Nybegynder
18. april 2004 - 12:41 #24
I kan se siden på www.ungdoms.frac.dk
Avatar billede espersen Novice
30. december 2004 - 16:36 #25
- bare spørg hvis der er mere vi kan hjælpe med !!

husk at lukke tråden !