Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
13. april 2004 - 19:11 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Recovery af data - part 2

Hej,

Jeg har en laptop med et NFTS filsystem.. Her foretog jeg data recovery med " stor success" Den fandt da ihvertifald en masse filer og jeg kunne sagtens genkende deres navne... Men Men når jeg prøver at åbne dem ( typisk .doc, .xls, .fla ) filer står der bare en masse underlige tegn i dem og jeg kan hverken se forskel på højre eller venstre.

Hvad kan jeg gøre

?

Hilsen

/ J
Avatar billede strych9 Praktikant
13. april 2004 - 19:33 #1
Kan du eventuelt give link til det andet spørgsmål hvis der er et? Ville være rart at vide hvad der er foregået helt præcist.
Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
13. april 2004 - 19:59 #2
der er ikke andet part 2 indikerer blot at jeg godt kan recover selve data'en, men at problemet er at jeg ikke kan læse den
Avatar billede halifax Nybegynder
14. april 2004 - 00:46 #3
Det betyder desværre at dine filer er blevet ødelagt ved overskrivning. - Den sandsynlige forklaring er, at Recovery programmet finder filens/ernes startpunkt (cluster/klynge) på harddisken og leder videre i filtabellen efter de følgende filfragmenter (clusters), men at disse i mellemtiden er blevet overskrevet med andet indhold end det, som hører til den oprindelige fil. Derfor vises fx. et .doc med volapyk såfremt filen nu indeholder fragmenter af xls, fla, jgp filer osv.

Derfor er regel nr. et ved dataloss, at der ikke må skrives data til, eller installeres andre programmer på den disk, som der skal foretages recovery af.

Professionelle firmaer som www.ibas.dk har specialiceret sig i at redde data fra diske som er overskrevet eller fysisk beskadiget. Men det er en bekostelig affære.
Avatar billede plastic.gangsta Nybegynder
19. april 2004 - 11:20 #4
Tak for besvarelsen, men der var ikke nogen som kom med en løsning jeg kunne bruge. Du får derfor 50 point