Avatar billede pletteren Nybegynder
31. marts 2004 - 18:23 Der er 15 kommentarer

Hjælpe til at finde primærnøgle

Hej igen

Jeg sidder med 3 tabeller og skal have fundet primærnøgler jeg har fundet den i 2 af dem, men den 3. kan jeg ikke se hvad der skal være primærnøgle så jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig med at finde den og forklare hvorfor det lige nøjagtig er den/dem der skal være primærnøgler.

Tabellens indhold.

OVERSKRIFT:
Titel
Emneord1
Emneord2
Emneord3
Emneord4
Avatar billede trer Nybegynder
31. marts 2004 - 18:27 #1
Det er ikke sikkert at der *er* en kandidat til primær nøgle i din tabel - og en primærnøgle kan sagtens være sammensat af flere kolonner.

I praksis vil man ofte vælge at tilføje en tal kolonne som primærnøgle fremfor at få et langt tekstfelt (eller flere lange tekstfelter).

Så med mindre din titel er forholdsvis kort og altid unik, så vil jeg nok vælge at tilføje en ID kolonne som primærnøgle.

I øvrigt: Du angivet Emneord1 til 5 i din tabel. Det lugter for mig af en halv normalisering hvor du burde være endt med en mange til mange relation mellem den aktuelle tabel og emneordstabellen.
Avatar billede mugs Novice
31. marts 2004 - 18:28 #2
Hvilke relationer har du til de andre tabeller?
Der er ikke nogle af dine felter der egner til PK, idet felter i andre tabeller kan relateres til alle 4 felter. Du kan evt. oprette et ID med et numerisk felt som PK, men det fordrer så, at denne værdi også bruges i de andre tabeller.
Avatar billede pletteren Nybegynder
31. marts 2004 - 18:40 #3
Ok, tabellen skal ikke implementeres i access den skal skrives på et stykke papir.

Alle tabellerne er delt op på følgende måde:

FORFATTER  TITEL      EMNEORD
  Navn      Titel        Titel
  Født      Forlag      Emneord1
  Baggrund  Udg år      Emneord2
  Noter      Genre        Emneord3
                          Emneord4

I forfatter er PK NAVN og BAGGRUND i titel er PK TITEL og FORLAG er det helt hen i skoven?
Avatar billede pletteren Nybegynder
31. marts 2004 - 18:41 #4
meningen er at jeg skal finde PK og fremmednøgler samt relationer mellem tabellerne
Avatar billede mugs Novice
31. marts 2004 - 18:59 #5
der er ingen af dine valgte PK der er velegnede, idet kombinationen af NAVN og BAGGRUND ikke er unikt. Der kan være flere poster med samme kombination. Det samme i titel.

Du kan oprette en relation mellem tabellerne TITEL og EMNEORD i felterne Titel. Dette felt skal så også eksistere i tabellen FORFATTER evt, som en kombinationsboks. Hvis du fastholder ovenstående vil jeg anbefale at oprette et felt i FORFATTER der relateres til respektive feltet i TITEL og EMNEORD.
Avatar billede pletteren Nybegynder
31. marts 2004 - 19:22 #6
øh, nu er jeg ikke med længere.
Avatar billede mugs Novice
31. marts 2004 - 19:24 #7
Hvad er det du ikke forstår?
Avatar billede pletteren Nybegynder
31. marts 2004 - 19:27 #8
Jeg kan se det ikke er unikt og entydigt, men hvordan vil du så få det til at hænge sammen?
Avatar billede mugs Novice
31. marts 2004 - 19:40 #9
Jeg vil oprette en 4. tabel der ved kombinationsbokse plukker data fra de øvrige 3.
Denne 4. tabel skal have 3 felter:

- Forfatternavn
- Titel
- Emneord

PK kan være et autonummeringsfelt. Relationen er een til mange
Avatar billede pletteren Nybegynder
31. marts 2004 - 19:46 #10
ok, jeg forsøger mig lidt mere frem, jeg er virkelig forvirret, men det kommer vel. Tusind tak for hjælpen.
Avatar billede pletteren Nybegynder
31. marts 2004 - 19:51 #11
Skal der ikke være en PK i alle tabeller eller er det nok at der en Pk i 2 tabelller og en fremmednøgle i den sidste?
Avatar billede mugs Novice
31. marts 2004 - 19:56 #12
Jeg plejer at vælge en PK i alle tabeller, men hvis du med "den sidste" mener den 4. tabel, må det være nok med en fremmednøgle. I så fald vil jeg oprette et nummerisk felt der er indekseret.
Avatar billede pletteren Nybegynder
31. marts 2004 - 20:07 #13
sorry nu forvirrer jeg dig. Jeg har valgt at lave tabellerne om for at se om jeg kan gøre det mere overskueligt for mig selv.

Tabellerne ser nu således ud:

FORFATTER
Forfatter
født
baggrund
noter
forfatterid (PK)

TITEL
Titel(PK)
Forlag(PK)
Udg år.
Genre

SØG
Titel(Fremmednøgle)
Søg

Ser det ikke mere fornuftigt ud?
Avatar billede mugs Novice
31. marts 2004 - 20:34 #14
Jo det er mere fornuftigt, men du har feltet Titel 2 steder og der giver redundans. I tabellen TITEL ville jeg vælge et numerisk felt som PK og oprette feltet i FORFATTER som en combo.

Arbejdstabel:
Forfatterid (Opslag i FORFATTER i forfatterid som combo)
Titelid [Opslag i TITEL i Titelid som combo)
Numid

FORFATTER:
Forfatter
født
baggrund
noter
forfatterid (PK)

TITEL:
Titel
Forlag
Udg år.
Genre
Titelid (PK)

SØG:
Søgid (PK)
Søg

Du skal så sørge for at oprette Søgid med en SQL / VBA sætning inden relationerne fungerer.
Avatar billede pletteren Nybegynder
31. marts 2004 - 20:44 #15
ok TAK FOR HJÆLPEN NU ER JEG DA KNAP SÅ FORVIRRET:)