Avatar billede sjtf Nybegynder
27. marts 2004 - 07:19 Der er 8 kommentarer

hvordan ændre jeg i lilo?

Hej jeg har installeret mandrake 10 sommen med win. xp og bruder lilo til at boote, når jeg booter starter den linux hvis jeg ikke når at vælge at det skal være win. Jeg ønsker at det skal være xp som skal starte automatisk, i det jeg har nogle børn der som har en masse win spil og er så små at de ikke kan læse.
Jeg er helt ny inden for linux så hvis det er muligt kan du ikke lave en trin for trin guide, til hvordan jeg ændre lilo, her tænker jeg på hviket program skal jeg bruge og hvordan jeg bruger det.

mange tak for hjælpen.

sjtf
Avatar billede lap Nybegynder
27. marts 2004 - 11:06 #1
rediger filen /etc/lilo.conf - i starten af filen står ordet "default=" - alle entries længere nede har en "label=" - det hænger sammen.

Det vil sige, at du retter default=xxxx til den labe, som dn windowshar.

Herefter gemmer du filen - og kører kommandoen "sbin/lilo -v" - så er det på plads.
Avatar billede lap Nybegynder
27. marts 2004 - 11:07 #2
ups "/sbin/lilo -v"
Avatar billede sjtf Nybegynder
27. marts 2004 - 11:12 #3
hvor rediger jeg filen /etc/lilo.conf  ner det med linux?

sjtf
Avatar billede lap Nybegynder
27. marts 2004 - 11:17 #4
Det gør du med din favorit editor - jeg bruger selv vi, men det kræver mange års øvelse.

Prøv med pico - eller se om du ikke har en editor i det grafiske miljø.
Avatar billede sjtf Nybegynder
27. marts 2004 - 12:25 #5
Hej igen

har forsøgt at ændre til windows, men når jeg vil gemme, får jeg en medelse at jeg ikke har rettigheder til at gemme etc/lilo.conf
hvordan giver jeg mig selv de retighedder?

sjtf
Avatar billede Slettet bruger
27. marts 2004 - 13:01 #6
i terminalen skriver du
su root -> klik enter  -> angiv dit password som root -> når du er root skriver
chmod 777 /etc/lilo.conf -> klik enter
lad terminalen blive stående åben -> rediger din /etc/lilo.conf , nu kan du gemme, gå tilbage i din åbne terminal skriv
/sbin/lilo -> klik enter
Avatar billede Slettet bruger
25. april 2004 - 09:50 #7
Har du stadig problemer ?? Ellers luk spørgsmålet
Avatar billede Slettet bruger
15. januar 2005 - 21:26 #8
:)