Avatar billede fumanchu Nybegynder
15. marts 2004 - 09:20 Der er 5 kommentarer

Ulovligt at dle serier/video??

Hej... Sad li og tænkte  spurgte lidt omkring... nåhh man fx har optaget en fodbold kamp må man gerne kopiere den. Altså så man har 2 kopier.

Men flere og flere ripper TV-serier ind på Pcen samt film som har været i TV. Burde det så ikke være lovligt at downloade de film / serier ??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. marts 2004 - 09:23 #1
Nej, det er ikke lovligt at downloade. Du må optage fra radio/tv til eget brug.
Avatar billede dmcn Praktikant
15. marts 2004 - 12:56 #2
fumanchu : Hvordan er du for øvrigt nået frem til den konklusion? Du skriver, at man gerne må kopiere en optaget fodboldkamp, så man har to kopier, hvilket også er lovligt, men hvordan drager du så en parallel til deling af optagne film/serier? Så vidt jeg kan se har de to ting absolut intet med hinanden at gøre.
Avatar billede fumanchu Nybegynder
15. marts 2004 - 17:47 #3
Jeg har da tit fået en ven til at optage en kamp lave en kopi og gi den til mig?? d samme med et par film... de har jo været i fjernsynet! Der er sammenhængen... syntes bare ikke det kunne være ulovligt da man sådan set bare kunne have set TV... hvis man altså lige havde de pågældende kaneler, der går jo årtider inden de nye afsnit kommer her hjem til DK... af forskellige Tv-serier...

En anden sammenhæng r at mange bruger video kort eller har et gfx kort som kan optage til hdd, istedet for at spilde VHS bånd! Så hvis det første er lovligt må det andet vel også! Vi snakker ikke om DVD rips, men TV serier / fodbold som har været i TV...
Avatar billede dmcn Praktikant
15. marts 2004 - 17:53 #4
"Jeg har da tit fået en ven til at optage en kamp lave en kopi og gi den til mig?"
I så fald har du og din ven overtrådt loven.

"d samme med et par film... de har jo været i fjernsynet!"
Samme her.

"da man sådan set bare kunne have set TV"
Hvis du havde set det, eller optaget det selv, havde der ikke været nogen problemer.
Det er kun lovligt at optage til eget brug, som erikjacobsen skriver.
Avatar billede fumanchu Nybegynder
15. marts 2004 - 22:19 #5
okay sikke noget pis, synes de er ved at gå amok over mp3/film/serie Woot Ever de man nu dler!

Folk dler mere og mere musik, hva gør plade selskaberne, de sætter prisen op! TIL GRIN. Men tak for de svar, så vil jeg vente til den engang kommer i TV i dk, selv om jeg får gråt skæg inden da!

PTA /out