Avatar billede Dan Hansen Juniormester
08. marts 2004 - 20:29 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mac OS9.2 spørger efter Netværksnavn og kode?

Jeg har en ven der roder lidt med en Mac computer.

De har lige sat en switch mellem deres TDC Adsl modem og deres computere.

Den ene er en Mac med OS 9.2 og den anden er en PC med WinXp...

Pc'en kommer fint på nettet, MEN MEN MEN
Mac computeren spørger efter et Netværksnavn og et kodeord!

HVORFOR DET?
Avatar billede maxmull Nybegynder
08. marts 2004 - 21:17 #1
Det kan være fordi det er et ADSL modem og ikke en ADSL router. Hvis modemet fungere som brige så får PC'en et Wan IP nr. Hvis det er en router så vil der typisk være et wan ip nr og et range af ip nr til indersiden. Tejk hvilket ip PC'en har fået og tjek derefter hvilket ip Mac'en har fået.
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
08. marts 2004 - 21:47 #2
pc'en har fået ip 80.166.167.209
Mac'en har fået et internt ip nr. 169.254.47.0

er der en eller anden commando hvormed man kan se mac computerens ip, ligesom man kan skrive ipconfig i en dos-prompt i windows?
For jeg tror ikke vi har fundet den rigtige ip-adresse til mac'en!
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
08. marts 2004 - 21:52 #3
som du nok kan forstå, så har jeg ikke den store viden om MAC...
og hvad værre er - jeg sidder 200 km væk fra computeren - så jeg skriver over msn sammen med pc'en...

nå men en gut har indstillet pc'en til at virke på en skole, så han har indtastet den der ip.... hvordan får vi den til at hente automatisk?
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
08. marts 2004 - 22:04 #4
jeg lukker spørgsmålet - vi kan simpelthen ikke gøre det her over så store afstande... håber det er i orden med dig :D
Avatar billede maxmull Nybegynder
08. marts 2004 - 23:33 #5
Fint med mig. Men problemet er ikke at det er en Mac, nok nærmere at ADSL modemet ikke har mulighed for at give mere end en IP adresse ud.
Santynligvis står Mac'en til at modtage en IP adresse fra en DHCP server.
En simpel løsning er at sætte to netkort i XP boksen og så lade det fungere som router til internettet!

Alternativt så kan man købe en lille firewall/rourer til 5-600 kr til at sætte imellem ADSL modemet og switchen den vil have to stik et til WAN og et til LAN. På WAN siden vil den så få IP nr 80.166.167.209 og da den fungere som DHCP server vil den dele IP numre ud til alle de maskiner du tilslutter til LAN siden.

Håber at dette bringer dig videre!
Avatar billede Dan Hansen Juniormester
09. marts 2004 - 14:46 #6
har snakket med tdc - adsl modemet skulle tildele 2 ip'er og det burde virke... nu har jeg bedt min ven om at kontakte TDC internet selv og få dem til at guide hende igennem opsætningen.

Men tak alligevel :D