Avatar billede miemic-webspeed Nybegynder
08. marts 2004 - 10:40 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken skærm: LG, Xerox eller ViewSonic

Jeg har undersøgt TFT markedet her på det sidste. Jeg har tre favotitter:
ViewSonic VP 171s
Xerox XL775D
LG L1710B

Hvilken skal jeg vælge ? Hvem har nogle erfaringer jeg kan bruge ?
Umiddelbart hælder jeg mest til ViewSonic.

Er det rigtigt, at det er bedst at købe skærmen online, fordi der er 14 dages fuld returret - i forhold til pixelfejl ?

Michael
Avatar billede lede Nybegynder
11. marts 2004 - 19:07 #1
Må jeg foreslå den nye 12ms skærm fra Samsung, 172X.
En drøm af en skærm.

Og ja, køb den da online så du kan teste den, du bliver IKKE skuffet.
Læs på www.edbpriser.dk hvad en bruger har skrevet.
Avatar billede miemic-webspeed Nybegynder
12. marts 2004 - 09:58 #2
jeg skal lige vide. Hvordan kommer jeg til at læse det link du henviser til. Hvis jeg klikker på det kommer jeg bare til edb-priser. Skide irriterende, men der er nok en logisk forklaring.
Avatar billede lede Nybegynder
12. marts 2004 - 14:32 #3
Kan ikke lige få hele linket med, men gå ind på edbpriser, tryk hardware, skærme, samsung som producent og vælg så den åverste 172X.
Avatar billede miemic-webspeed Nybegynder
13. marts 2004 - 15:06 #4
Jeg vil stadig gerne høre fra nogle personer, der kan eller ikke kan anbefale de tre skærme.
Avatar billede miemic-webspeed Nybegynder
13. marts 2004 - 15:07 #5
Er der noget om det der med forskellige kvaliteter på panelerne bag skærmen ???
Avatar billede lede Nybegynder
13. marts 2004 - 16:51 #6
Panelet ER skærmen.
Et panel består at flere lag, hvor imellem bl.a. de flydende krystaller ligger.
Der er forskellige typer af paneler (TN, PVA, MVA, S-IPS osv.) som er gode til hver deres ting. De ældste er TN paneler, men udviklingen af TN teknologien har gjort at de nyeste generationer af TN paneler er superstærke på visse områder, hvor andre har styrkerne på andre områder, når jeg taler om "områder" mener jeg f.eks. lysstyrke, kontrastforhold, opdateringshastighed, billedkvalitet osv.
At vælge en skærm er næsten altid et kompromis, og specifikationer er kun med til at forvirre. F.eks. skulle opdateringshastighed være et mål for om skærmen var god til spil og video, men det er langt fra altid tilfældet.
Samsungs 173T har en opdatering på 25ms, men har lige vundet en test i Norge over 11 rigtig gode skærme fra Eizo, Philips, Viewsonic, Sony osv., hvor bladet bl.a. konkluderede at den var fremragende til spil, hvorimod nogle 16ms skærme blev bedømt som dårlige.
Der er med garanti ingen af dine 3 skærme som er direkte dårlige, og da jeg formoder at ingen har ejet/testet alle 3, vil det være en personlig vurdering ud fra 1 skærm, og ligesom at man kan købe en Mercedes og være uheldig med den (mandagseksemplar), så kan du få svar som hagler en ellers god skærm ned.
Det bedste man kan gøre er at gå ind på www.google.com og søge på modellen og eventuelt ordet "review", hvorefter man får en masse proffesionelle test af de enkelte skærme, dog stadig med forbehold for personlige meninger, især om hvad testpersonen lægger vægt på (hurtig opdatering, høj kontrast osv.).
Skærme skal købes til et specifikt formål, f.eks. kontorarbejde, spil med mere, og så skal man kigge på kvaliteter som ergonomi, design og andre bløde værdier.
Skal du f.eks. bruge skærmen til typisk kontorarbejde, bør du kigge mere på ergonomi (hæve/sænke til bordniveau, vippemulighed osv.), og det vil ikke give samme resultat hvis du søger en skærm du skal spille på en time eller to om dagen.
Avatar billede debuur Nybegynder
14. marts 2004 - 23:57 #7
Kender ikke de skærme du nævner - men lad være med at købe en skærm som du ikke har set - læs grundigt handelsbetingelserne inden du køber over nettet.
Kan anbefale www.midtdata.dk
Avatar billede Slettet bruger
14. juni 2004 - 14:33 #8
lukketid.... ???
Avatar billede miemic-webspeed Nybegynder
07. juli 2004 - 23:10 #9
tak for sparket phatlasse